Komiksowe podsumowanie 2021 roku
Dodane: 10-01-2022 22:59 ()
Tradycyjnie zapraszamy Was do redakcyjnego podsumowania komiksowego 2021 roku. Poniżej możecie przyjrzeć się naszemu zestawieniu piętnastu komiksów, które dały nam mnóstwo dobrej zabawy i ciekawej lektury, a do niektórych z nich z pewnością wrócimy!
Miejsce 15 ex aequo:
Ars Gratia Artis. Malarstwo z dymkiem (Kurc) i Nieśmiertelny Hulk tom 1 (Egmont)
Miejsce 14:
Płaszcz i szpony integral II (Timof Comics)
Miejsce 13:
Miejsce 12:
Spaghetti Bros tom 1 (Elemental)
Miejsce 11:
Snowpiercer. Przez wieczny śnieg tom 3 (Kurc)
Miejsce 10:
Miejsce 9:
The Spectacular Spider-Man (Mucha Comics)
Miejsce 8:
Fantastyczna Czwórka. Jonathan Hickman tom 1 (Egmont)
Miejsce 7:
Nestor Burma: Ulica Dworcowa 120 (Scream Comics)
Miejsce 6:
Miejsce 5:
Miejsce 4:
Życie i czasy Charliego Chan Hock Chye (Mandioca)
Miejsce 3:
Dom (Kultura Gniewu)
Miejsce 2:
Moonshadow (Mucha Comics)
Miejsce 1:
Raport Brodecka (Mandioca)
Marcin Andrys
Rok 2021 upłynął pod znakiem niekończącej się pandemii, inflacji i deficytu papieru w drukarniach, ale mimo tych przeciwności losu wydawcy nie poprzestali w swoich staraniach w zalaniu nas morzem wybitnych i zapadających w pamięć tytułów. Można rzec, że rynek pod względem różnorodności oferty stał się przebogaty i... nie rozpieszcza czytelników cenami. Na pewno na usta niejednego komiksiarza ciśnie się słowo selekcja. Jest w czym wybierać, nie brakuje tytułów z różnych zakątków świata, pozostaje tylko sumiennie odkładać pieniądze i zapełniać półki (jeśli jeszcze jakieś nam zostały) kolejnymi pozycjami. Oby 2022 rok okazał się równie udany pod tym względem i zapewnił miłośnikom historyjek obrazkowym moc wspaniałej lektury!
15. Emilka Sza. Jak wiele to „nic” (Egmont)
14. Top 10. Smax i inne opowieści (Egmont)
13. Kiwu (Ongrys)
12. Ars gratia artis. Malarstwo z dymkiem (Kurc)
11. Tom Strong tom 1 (Egmont)
10. Snowpiercer. Przez wieczny śnieg tom 3 (Kurc)
9. Płaszcz i szpony integral II (Timof Comics)
8. Szeryf Babilonu (Egmont)
7. Spaghetti Bros tom 1 (Elemental)
6. Duchy zmarłych (Mucha Comics)
5. Fantastyczna Czwórka. Jonathan Hickman tom 1 (Egmont)
4. Dom (Kultura Gniewu)
3. The Spectacular Spider-Man (Mucha Comics)
2. Moonshadow (Mucha Comics)
1. Raport Brodecka (Mandioca)
Paweł Ciołkiewicz
- Raffington Event (Kurc)
W tych krótkich, swobodnych i pozornie błahych historyjkach Andreas demonstruje swój artystyczny kunszt. Każda z opowiastek rządzi się swoimi prawami. Każda jest pozornie niezależna od pozostałych, ale na przestrzeni całego albumu widać coraz wyraźniej nić przewodnią.
- Fastnachtspiel (Wydawnictwo 23)
Mroczna, surrealistyczna atmosfera, ociekające czernią rysunki i upiorne postacie – to wszystko sprawia, że lektura tej osnutej na biblijnych i mitycznych motywach opowieści jest doświadczeniem na długo pozostającym w pamięci.
- Nestor Burma. Ulica dworcowa 120 (Scream)
Tajemnicza zagadka, detektyw, który cierpliwie dopasowuje kolejne elementy układanki, mistrzowsko zarysowane tło, galeria potencjalnie podejrzanych postaci to elementy gwarantujące dobrą zabawę wszystkim miłośnikom klasycznych kryminałów.
- Aldobrando (Kultura Gniewu)
Po raz kolejny Gipi, ale tym razem w fotelu scenarzysty. Mądra i pięknie narysowana przez Luigiego Critone opowieść.
- Popioły (Timof)
Komiks, który pokazuje, że dobry autor może stworzyć pasjonującą opowieść, dysponując pozornie mało obiecującym punktem wyjścia. Zaczyna się niemrawo, a po chwili trudno oderwaćsięod lektury.
- Raport Brodecka, (Mandioca)
Ta historia pozostaje z czytelnikiem na długo po zakończonej lekturze. Tak naprawdę dopiero wówczas, powoli uświadamiamy sobie skalę bestialstwa i okrucieństwa przedstawioną w tej opowieści.
- Kiwu (Ongrys)
Wstrząsający obraz niesprawiedliwości, przemocy, mordów rozgrywających się poza zasięgiem wzroku przeciętnego współczesnego użytkownika telefonów komórkowych. Lektura obowiązkowa!
- Oleg (Timof)
Każdy, kto interesuje się procesem twórczym, jego egzystencjalnymi podstawami oraz praktycznymi konsekwencjami, znajdzie w tym komiksie próbę odpowiedzi na pytanie o sens tworzenia.
- Shankar. Tom 1 ( Mandioca)
Umiejętność czerpania z mitów, baśni, legend oraz współczesnej kultury popularnej i literatury czyni tego dzieła dzieł, opowieść absolutnie wyjątkową.
- Boska komedia Oscara Wilde’a, (Non Stop Comics)
Poruszający obraz ostatnich miesięcy życia wielkiego pisarza, dla którego życe bylo sztuką.
- Zakazany port (Mandioca)
To lektura obowiązkowa nie tylko dla miłośników opowieści o morskich przygodach, ale dla wszystkich koneserów dobrych opowieści obrazkowych. Komiks pochłania się błyskawicznie, bo oderwanie się od lektury jest po prostu niemożliwe.
- Buddy Longway. Tom 1 (Kurc)
Klasyka ze „Świata Młodych”. Kojąca, familijna opowieść rozgrywająca się na Dzikim Zachodzie. Śledzimy fascynujące życie rodzinne bohaterów, a pojedynki rewolwerowców, czy potyczki z Indianami s tu jedznie dodatkiem. I to działa!
- Wyjątkowe chwile ze sztucznymi brawami (Timof)
Kolejny komiks Gipiego będący rozliczeniem z rodziną. Tym razem dostajemy poruszającą i wielopłaszczyznową opowieść o pożegnaniu z matką.
- Koleje losu (Timof)
Poruszająca opowieść o niezby dobrze znanych zdarzeniach z historii II Wojny Światowej. Śledzimy losy hiszpańskiego żołnierza, który najpierw stawiał czoło faszystom w swojej ojczyźnie, a później walczył na frontach drugiej wojny światowej.
- Życie i czasy Charliego Chan Hock Chye (Mandioca)
Sążnisty traktat o historii Singapuru widzianej z perspektywy autora komiksów. Narracyjne i graficzne arcydzieło.
Piotr Dymmel
- Uwodzenie (Centrum Architektury)
O architekturze w konwencji Twin Peaks. Bardzo udane zabawy kolorystyką i nie mniej udany scenariusz, stopniowo budujący napięcie i poczucie obcowania z Tajemnicą.
- Trawa (Centrala)
Kaliber komiksu porównywalny do „Raportu Brodecka”, ale nie tak ciemny, bo opowieść o wielkiej, zbiorowej tragedii ludzkiej, dzięki życiowemu optymizmowi bohaterki, ratuje czytelnika i świat. Ważne, historyczne świadectwo.
- Miotacz śmierci (Kultura Gniewu)
Daniel Clowes to Daniel Clowes. O czym by nie opowiadał, zawsze opowiada o świecie własnych fobii, jednocześnie pisząc kronikę czasów i diagnozując stan mentalny społeczeństwa. Zawsze warto.
- Oleg (Timof Comics)
Peeters niezwykle zabawnie i lekko, mimo ciężaru poruszanych tematów, opowiada o życiu twórcy komiksów wchodzącego w „smugę cienia”. Czuć, że to mądry facet.
- Sniff (Kultura Gniewu)
Super dziwactwo, ale artystycznie frapujące i nie dające o sobie zapomnieć. Prosta historia opowiedziana z niecodziennej perspektywy plus bardzo oryginalne ilustracje.
- Ty jesteś kobietą mojego życia (Timof Comics)
Prosta, opowiedziana świetnymi dialogami, historia turbulencji, jakie nawiedzają każdy związek damsko-męski. Oprawa graficzna bardzo eksperymentalna, a jednocześnie niezwykle adekwatna i przyjazna w odbiorze.
- Zakazany port (Mandioca)
Mały, wielki komiks. W tej ukrytej jedynie za ołówkiem oprawie graficznej, kryje się kawał historii miłosnej, potężna dawka liryzmu i słony smak opowieści marynistycznej. Więcej proszę.
- Ulica Dworcowa 120 (Scream Comics)
Jacques Tardi to największy poeta miasta. Nikt, jak on, nie potrafi uczynić przygody z wałęsania się po mieście.
- Moonshadow (Mucha Comics)
Opus magnum J. M. DeMatteisa. Potężny monolog na temat natury życia i świata, w brawurowej, bardzo ambitnej, momentami przeszarżowanej opowieści. Plus albo przede wszystkim genialna, powściągliwa oprawa plastyczna Jona J Mutha.
- Wszędzie biały (Timof Comics)
Z nikim w ubiegłym roku, może poza awanturnikami z „Płaszcza i szponów”, nie poczułem tak silnej więzi emocjonalnej, jak z bohaterkami tego komiksu. Dodatkowo cudne wyczucie ducha epoki.
- Raport Brodecka (Mandioca)
Podróż ku jądru ciemności. Komiks czarny, jak węgiel. Strach wracać do tej historii, strach wracać do świata wykreowanego przez Larceneta, bo tak mało w niej fikcji.
- Płaszcz i szpony t. II (Timof Comics)
Rozrywka na najwyższym możliwym poziomie. Dowcip, inteligencja, postaci, fenomenalne żonglowanie stylizacjami językowymi i kontekstami kulturowymi. Plus kongenialne tłumaczenie.
- Duchy zmarłych (Mucha Comics)
Richard Corben czyta Poego tak, że przestraszyłby samego twórcę „Kruka”. Wybitne osiągnięcie artystyczne.
- Pewna historia (Timof Comics)
Gipi w przejmującej i formalnie wyszukanej opowieści o życiu. Komiksowy odpowiednik filmów Terrence’a Malicka.
- Życie i czasy Charliego Chan Hock Chye (Mandioca)
Wielki komiks o komiksie i mało znanej historii Singapuru. Dobór środków artystycznych na najwyższym możliwym poziomie, pomysł na opowieść tytanicznie ambitny i ostatecznie zwycięski.
Damian Maksymowicz
15. Emilka Sza. Jak wiele to „nic” (Egmont)
14. Black Beetle: Bez wyjścia (Kboom)
13. Hawkeye. Kate Bishop (Egmont)
12. Brom tom 2 (Wydawnictwo 23)
11. Jeśli zrobisz to teraz, to co będzie zaraz? (Kultura Gniewu)
10. Thanos tom 2 (Egmont)
9. Injustice tom 1 (Egmont)
8. Życie i czasy Charliego Chan Hock Chye (Mandioca)
7. Zakazany port (Mandioca)
6. Moonshadow (Mucha Comics)
5. Nieśmiertelny Hulk tom 1 (Egmont)
4. Sapiens Opowieść graficzna część 2: Filary cywilizacji (Wydawnictwo Literackie)
3. Pacjent (Non Stop Comics)
2. Fantastyczna Czwórka. Jonathan Hickman tom 1 (Egmont)
1. Dom (Kultura Gniewu)
Przemysław Mazur
Kolejny rok upłynął pod znakiem licznych komiksowych lektur. Z perspektywy czytelnika jest zatem dobrze, a nawet bardzo dobrze. Stąd przynajmniej na ten moment sygnały o nadciągających konsekwencjach inżynierii społecznej wdrażanej przez tzw. wajchowych tego świata jawią się jako niezbyt odległa, acz wciąż jeszcze perspektywa. Toteż w roku 2021 zaiste było w czym przebierać.
15. Joshua Williamson, Howard Porter, Flash: Rok pierwszy, Egmont Polska – do pewnego momentu wydawać się mogło, że w temacie początków Barry’ego Allena dawno temu opowiedziano już wszystko. A jednak Joshua Williamson zdołał zaproponować spójną i energetyczną zarazem retrospekcję, w której nie zabrakło kilku istotnych i zaskakujących zarazem innowacji. Do tego przekonująca rola Iris West oraz skrupulatne oraz mocno zdynamizowane rysunki w wykonaniu Howarda Portera.
14. Esad Ribić, Frank Tieri i inni, Conan Barbarzyńca: Exodus i inne opowieści, Egmont Polska – idealne wprowadzenie w realia ery hyboryjskiej. Bowiem odpowiedzialnym za ów zbiorek autorom udało się wydobyć esencję zarówno howardiańskiego świata przedstawionego, jak również tytułowej postaci. W wymiarze plastycznym również wyszło to ujmująco, a doborowe grono scenarzystów (wśród nich m.in. wielce zasłużony pod względem adaptowania tego typu opowieści na „mowę” komiksu Roy Thomas) zapewniło temu przedsięwzięciu stosowną wartkość fabularną.
13. Giancarlo Berardi, Gustavo Trigo i inni, Julia. Z archiwum spraw kryminalnych: W umyśle potwora, Tore – seria ta okazała się dla mnie jedną z największych niespodzianek 2020 r. Tym większą, że nie jestem wielbicielem kryminałów. A jednak zachęcony sprawnie wykonaną warstwą plastyczną oraz ogólnie dobrymi doświadczeniami w przyswajaniu produkcji sygnowanych logo wydawnictwa Bonelli sięgnąłem po ten tytuł i nie zawiodłem się. Mało tego, z każdą kolejną odsłoną (a przynajmniej do etapu tomu trzeciego) seria ta wykazuje tendencję zwyżkującą. W tym akurat przypadku przyczyniło się ku temu przede wszystkim (choć nie tylko) brawurowe wręcz ujęcie „mechaniki” psychopatycznej umysłowości.
12. Timothy Truman, Tomàs Giorello i inni, Conan: Wolni towarzysze, Egmont Polska – już poprzednie zbiory zaistniałe pod szyldem wydawnictwa Dark Horse prezentowały bardzo wysoki poziom. W przypadku niniejszego sprawy nie tyle mają się analogicznie, co wręcz podnoszą i tak już wysoko zawieszoną poprzeczkę. Komiksowa batalistyka na najwyższym wręcz poziomie.
11. Jean-Marc Rochette, Olivier Bocquet, Snowpiercer. Przez wieczny śnieg t.3, Wydawnictwo Kurc – chciałoby się rzec, że już pierwszy tom tej dojmującej, acz znakomitej serii z impetem wdarł się w komiksową rzeczywistość nad Wisłą i Narwią A.D. 2020. Co więcej, druga „wizyta” w skutej lodem „przestrzeni” kreowanej również okazała się przekonującą i zdecydowanie godną rozpoznania propozycją wydawniczą. Analogicznie sprawy mają się w przypadku tomu trzeciego, którego ponura warstwa plastyczna jakby na przekór urzeka, a fabuła uzupełnia świat przedstawiony o zestaw kolejnych intrygujących szczegółów. Toteż umieszczenie tego tytułu na niniejszej liście było zwykłą formalnością.
10. Al Ewing, Joe Bennett i inni, Nieśmiertelny Hulk, Egmont Polska – entuzjastyczne wręcz opinie na temat tego przedsięwzięcia okazały się w pełni uzasadnione. Z tego też powodu wraz z tym tytułem otrzymaliśmy (oczywiście w moim przekonaniu) jedną z najbardziej udanych realizacji Marvela co najmniej od roku 2011. Znakomicie spisał się scenarzysta serii, ale też jej główny rysownik dysponujący wyrobionym warsztatem, a zarazem skłonnym do zapełniania powierzonego mu świata przedstawionego mnogością szczegółów. Istna, komiksowa Bomba Gamma!
9. Brian Herbert, Kevin J. Anderson, Raúl Allén, Patricia Martin, Diuna. Powieść graficzna, księga 1, Dom Wydawniczy REBIS – obecność na tej liście komiksowej adaptacji w moim przekonaniu jednej z najważniejszych powieści XX w. (nie tylko wśród pozycji z nurtu science fiction, ale ogólnie) to oczywiście czysta formalność. Można co prawda zgłaszać obiekcje na zbyt zachowawczą w mniemaniu co poniektórych warstwę plastyczną. Równocześnie jednak nie sposób nie docenić jej precyzyjnego ujęcia „składników” wszechświata kreowanego. A co najważniejsze utwór z miejsca „wciąga” i aż żal, że na kolejny (z ogółem trzech) tom trzeba przedsięwzięcia będzie trzeba poczekać do roku 2022.
8. Phillipe Druillet, Vuzz, Wydawnictwo Kurc – pozycja, której wypatrywałem u nas od bardzo dawna. Biorąc pod uwagę, że od momentu jej pierwotnej prezentacji kultura popularna zdążyła przedryfować ku jeszcze bardziej drastycznym „jakościom”, niniejsza realizacja nadal zawiera potencjał, by ewentualnego czytelnika szokować, a przy okazji plastyczna formuła dla niej przyjęta nic nie straciła ze swej zjawiskowości. Mało tego, jawi się wręcz jako prekursorska względem także licznych, współczesnych produkcji. Dlatego tym bardziej dobrze się stało, że nareszcie doczekaliśmy się polskiej edycji tej nadspodziewanie dobrze „zmurszałej” klasyki.
7. Daniel Warren Johnson, Mike Spicer, Wonder Woman: Martwa ziemia, Egmont Polska – jak to swego czasu miał sobie dworować jeden z najbardziej lansowanych obecnie „produktów” Domu Pomysłów: „Jakiś ty mroczny, czy ty przypadkiem nie jesteś z DC?”. Ów wtręt doskonale ujmuje model sformatowania wiodących trendów współczesnej popkultury, a nade wszystko jej odbiorców. Ci zaś, w swej ogólnej masie, zdają się oczekiwać, że bez względu na rodzaj gatunku danego utworu mniej więcej co dziesięć minut będą oni rozśmieszani. Pech w tym, że tego typu metodą nie da się opowiedzieć historii poruszających niekiedy wręcz tragiczną tematykę. Dlatego tym bardziej cieszy, że Daniel Warren Johnson zdecydował się podążyć odmienną „ścieżką” twórczą, dzięki czemu otrzymaliśmy jedną z najbardziej udanych realizacji DC Comics po roku 2011.
6. Jamie Delano, John Ridgway i inni, Hellblazer Jamie’ego Delano tom 1, Egmont Polska – długo przyszło nam czekać na polską edycję zapisu przypadków Johna Constantine’a w wykonaniu pierwszego scenarzysty jego solowej serii. Jak miał skonstatować sam Jamie Delano (do tego raczej bez silenia się na kokieterię) ,,(…) nie są idealne, ale czytając je dziś, wstydzę się ich o wiele mniej, niż się spodziewałem”. Przyznać trzeba, że faktycznie jeśli ów tytuł w ogóle się zestarzał (a pozwolę sobie oponować wobec tej opinii) to w autentycznie dobrym stylu. Mało tego; właśnie takiej „odmiany” cwanego maga, bliskiego debiutującemu w „Sadze o Potworze z Bagien” oryginałowi oczekiwałem najbardziej. Do tego brawa dla zaangażowanych w to przedsięwzięcie plastyków w osobach Johna Ridgwaya, Ricka Veitcha i niesamowitego Alfredo Alcali, z powodzeniem nawiązujących do stylistyki wypracowanej przez Johna Totlebena i Stephena Bisette.
5. Ed Brubaker, Sean Phillips, Jacob Phillips, Criminal: Okrutne lato, Mucha Comics – najbardziej udany tom serii i zarazem jedna z najlepszych realizacji tego duetu. Stąd tytuł ten najzwyczajniej nie mógł nie pojawić się w tym zestawieniu.
4. Jean-Michel Charlier, Jean Giraud, Młodość Blueberry’ego tom 1, Egmont Polska – doskonałe uzupełnienie biografii niezmiennie najpopularniejszego protagonisty europejskiego, komiksowego westernu. Obaj odpowiedzialni za realizacje zebranych tu opowieści panowie ewidentnie byli wówczas w doskonałej twórczej formie. Stąd jakość tych rozbudowanych retrospekcji dorównuje najlepszym odsłonom macierzystego cyklu przybliżającego losy Mike’a Blueberry’ego.
3. Grzegorz Weigt, Ars Gratia Artis. Malarstwo z dymkiem, Wydawnictwo Kurc – pełna humoru i trafnych (a przy okazji także subtelnych zarazem) refleksji metatekstualna wyprawa interpretacyjna w dzieje klasyki malarstwa cywilizacji zachodniej. Dzieło wyjątkowe do którego warto (a nawet trzeba!) powracać.
2. John Marc DeMatteis, Jon J Muth i inni, Moonshadow, Mucha Comics – popisowe dzieło Johna Marca DeMatteisa, świetnie znanego wielbicielom m.in. Spider-Mana, Kapitana Ameryki i Spectre’a. Niezgorzej zresztą spisał się także główny ilustrator tego przedsięwzięcia w osobie Jona J Mutha i z miejsca znać, że w przypadku tej pozycji mamy do czynienia z dziełem wyjątkowym, by nie rzec, że w kontekście takich m.in. prac, jak „Sandman”, prekursorskim. Lektura wymagająca, acz zdecydowanie warta poświęconego jej czasu.
1. Alan Moore, Chris Sprouse i inni, Tom Strong tom 1, Egmont Polska – uwzględnienie tej pozycji w niniejszym zestawieniu było wręcz koniecznością. Co prawda na ogół nie jest ona wymieniana wśród najbardziej uznanych dokonań „Czarownika z Northampton”; niemniej swoboda i lekkość, z którą rzeczony rozpisał przypadki tytułowego bohatera (a przy okazji także jego najbliższych) sprawiają, że tej pozycji nie sposób nie docenić i przejść obok niej obojętnie. Brawa także dla zaangażowanych w tej projekt plastyków, w tym zwłaszcza Chrisa Sprouse’a dla którego owa przygoda okazała się najbardziej udanym przedsięwzięciem w jego karierze.
Wyróżnienie specjalne dla wydawnictwa Mucha Comics za polską (i bezprecedensową) edycję omnibusa „The Spectacular Spider-Man” w wykonaniu nieprzecenianego duetu John Marc DeMatteis/Sal Buscema.
Jakub Syty
-
Love: Tygrys (Scream Comics)
14. Myszka Miki i kraina pradawnych (Egmont)
- Resident Alien tom 2: Obcy w Nowym Jorku (Egmont)
- Człowiek (Timof Comics)
- Mroczne Miasta: Pochylone dziecko (Scream Comics)
- Mroczne Miasta: Wieża (Scream Comics)
- Oszołomiające bajki urłałckie (Kultura Gniewu)
- Dorwać Ramireza. Akt 2 (Egmont)
- LaoWai (Lost in Time)
- Aldobrando (Kultura Gniewu)
- Snowpiercer. Przez wieczny śnieg tom 3 (Kurc)
- Szeryf Babilonu (Egmont)
- Raport Brodecka (Mandioca)
- Dom (Kultura Gniewu)
- Nestor Burma: Ulica Dworcowa 120 (Scream Comics)
Dawid Śmigielski
- Drakula (Non Stop Comics)
Pochwała wolności i życia utrzymana w przewrotnej wampirycznej formie. Czarna komedia, trafna ironia, erotyczna makabra opowiedziana za pomocą wyobraźni Brecci żywo kojarzącej się w tym przypadku z twórczością Stanisława Wyspiańskiego, a to połączenie piorunujące.
- Top 10. Smax i inne opowieści (Egmont)
Okraszona sporą dawką wyśmienitego humoru podróż policjanta Smaxa na rodzinną planetę jest dla Alana Moore’a idealną okazją do zabawy z konwencją fantasy. I chyba dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że scenarzysta „Strażników” stworzył kolejny znakomity komiks, ale warto tu również pochwalić pozostałych autorów (Paul Di Filippo, Gene Ha, Jerry Ordway, Zander Cannon), którzy niczym nie ustępują mistrzowi, doskonale rozwijając mitologię tej arcyciekawej rzeczywistości, w której wszyscy obywatele posiadają supermoce.
- Dylan Dog. Alfa & Omega (Tore)
Tiziano Sclavi do perfekcji opanował posługiwanie się grozą. W „Alfie & Omedze” wchodzi w silny dialog z klasyką science fiction, pisząc zupełnie nieoczywistą i niestandardową opowieść o Detektywie Mroku, który musi stanąć twarzą w twarz z zjawiskiem wykraczającym poza jego dotychczasowe śledztwa. Prawdziwa perełka.
- Muminki, tom 3 (Egmont)
Skąpane w absurdzie przygody poczciwych Trolii uzmysławiają nam, co w życiu liczy się najbardziej. Lars Jansson prowadzi bohaterów przez kolejne codzienne i niecodzienne obowiązki, wyolbrzymiając je do niebotycznych wyzwań, doprawiając sporą dawką niepowtarzalnego humoru. Dobrze jest być Muminkiem.
- Cicca Dum-Dum, tom 3 (Planeta Komiksów)
Najzabawniejsza z przygód ponętnej Cicci Dum-Dum. Trillo i Bernet tym razem wpakowują główną bohaterkę w największe tarapaty, a mianowicie obsadzają ją w roli cnotki, która musi zadbać o bezpieczeństwo swojej seksownej bratanicy. Dowcip i wszelkie płyny ustrojowe leją się tu rwącym strumieniem, co nie znaczy, że na rodzinie nie można polegać. Wręcz przeciwnie, ciocia Cicca potrafi poradzić sobie w każdej sytuacji.
- Ariol: Do trzech Osiołków sztuka (Adamada)
Kolejny tom być może najlepszej, najzabawniejszej i najmądrzejszej serii komiksowej dla dzieciaków i ich rodziców. Emmanuel Guibert i Marc Boutavant oddają z pełnym realizmem wszelkie sytuacje i bolączki wczesnoszkolnej młodzieży robiącej psoty na każdym kroku, marzącej o spotkaniu Superkonia, wygraniu wielkiego konkursu zamków z piasków i oczywiście o miłości, bo ona dotyka każdego bez wyjątku, nawet niewielkiego osiołka w wielkich okularach.
- Voyeur, tom 3 (Planeta Komiksów)
Horacio Altuna zabiera nas do krainy fantazji, w której ani różne narodowości, ani odmienne kultury nie przeszkadzają w porozumieniu się między mężczyzną a kobietą. W końcu język ciała rozumieją wszyscy. Komiksy argentyńskiego autora to wspaniałe, subtelne, dowcipne, zmysłowe i niezwykle piękne podejście do erotyki, sfery tak często niestety spychanej na margines naszego życia.
- Usagi Yojimbo Saga, tom 8 (Egmont)
Stan Sakai z niebywałą maestrią łączy słowo i obraz przenosząc czytelników do feudalnej Japonii wieku XVII. Pełne osobistych tragedii, honorowych pojedynków i poświęcenia losy bohaterów tej monumentalnej sagi poruszają do głębi.
- LastMan, tom 6 (Non Stop Comics)
Zaskakujące i szalenie wzruszające zakończenie pierwszego etapu tej wspaniałej epopei. Kipiąca emocjami opowieść toczy się z zawrotną szybkością, nieustannie czarując fantastycznie skomponowanymi pomysłami i znakomitym ich wykorzystaniem. Trudno nie pokochać Richarda, Adriana, a przede wszystkim wspaniałej Marianne. Rewelacyjna seria.
- Hitman, tom 4 (Egmont)
Prawdziwie męska (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) opowieść o facetach, których już nie ma, o świecie, który bezpowrotnie przeminął i o prawdziwej przyjaźni, która trwać będzie wiecznie. Pod maską wulgarnego sztafażu historii sensacyjnej z elementami superbohaterszczyzny kryją się prawdziwe dramaty bohaterów z krwi i kości pragnących żyć po swojemu i dokonywać właściwych wyborów. Popis Gartha Ennisa i Johna McCrea.
- The Spectacular Spider-Man (Mucha Comics)
Rozgrywka między Peterem Parkerem a Harrym Osbornem wchodzi w decydującą fazę. Psychologiczna gra niszczy więzi rodzinę, kaleczy przyjaźnie i wystawia wszystkich zamieszanych w ten spór na największą próbę w życiu. J. M. DeMatteis i Sal Buscema to duet idealny, który stworzył najdojrzalsze przygody Spider-Mana w historii jego występów na kartach komiksów. Lepszego Pająka nie było i nie będzie.
- Trawa (Centrala)
Pochodząca z ubogiej koreańskiej rodziny Lee Ok-seon zostaje sprzedana z nadzieją, że nowi rodzice poślą ją do szkoły, ale jedyną naukę, jaką dostanie, otrzyma od ciężkiego życia. Po wielu perypetiach 1942 roku trafia do burdelu dla japońskich żołnierzy i od tej pory przez trzy lata będzie funkcjonowała w prawdziwym piekle, jako niewolnica seksualna. Co gorsze, los nie okazał się wcale łaskawszy po zakończeniu wojny, bo niektóre rany nie są w stanie się zabliźnić. Keum Suk Gendry-Kim wykonała tytaniczną prace, opowiadając tę pełną cierpienia historię z godną podziwu wrażliwością. Wstrząsające świadectwo historii, której świadków żyje coraz mniej.
- Spaghetti Bros, tom 1 (Elemental)
Wnikliwa saga poruszająca szereg problemów imigranckiej familii Centobucchi, przybyłej na początku XX wieku z Italii do USA. Amerykański sen przyjmuje tu najróżniejsze oblicza, ale z całą pewnością nie przynosi wybawienia od codziennych trosk. Zabawny, przerażający i tragiczny portret skłóconej rodziny, która w ostateczności, choć niechętnie, może liczyć tylko na siebie.
- Szeryf Babilonu (Egmont)
Opowieść Toma Kinga i Mitcha Gerardsa to swoista wieża Babel. Dzieło, w którym każda z występujących tu postaci mówi o tym samym, ale żadne z nich nie może się porozumieć. Wszak najważniejsze jest dobro mojego Państwa, a jedna prawda obiektywna nie istnieje. Przejmujący dramat przeszywający dusze bohaterów na wskroś, dotykający ich najskrytszych myśli.
- Raport Brodecka (Mandioca)
Bolesna opowieść o granicach człowieczeństwa utrzymana w onirycznej atmosferze zaszczucia. Fenomenalna warstwa graficzna Loutreca wydobywa spod śniegów przykrywających małą wioskę, leżącą na uboczu cywilizacji najgorsze koszmary wojny, ale to, co zachwyca w dziele francuskiego autora najbardziej, to nadzieja, jaką niesie zakończenie „Raportu Brodecka”, nawet jeżeli jest ona tylko złudną mrzonką, że gdzieś indziej może być inaczej/lepiej.
comments powered by Disqus