„Spaghetti Bros” tom 1 - recenzja

Autor: Dawid Śmigielski Redaktor: Motyl

Dodane: 03-03-2021 22:27 ()


Co łączy gangstera, policjanta, księdza, aktorkę i kurę domową? Więzy krwi. Rodzina Centobucchich przybyła z Italii do Stanów Zjednoczonych u progu XX wieku w nadziei na lepsze życie. Los nie oszczędzał żadnego z pięciorga rodzeństwa, ale ostatecznie udało im się wpasować w amerykański styl życia. Każde z nich wybrało inną ścieżkę kariery. Najstarszy Amerigo został przestępcą. Francesco pełni posługę Bożą. Antonio strzeże prawa. Caterina jako Gypsy Boone  z powodzeniem występuję w hollywoodzkich filmach. Carmela poślubiła sprzedawcę lodów, z którym ma dwoje dzieci, nocami zaś przywdziewa zupełnie inne, swobodniejsze oblicze. Nietrudno zauważyć, że profesje, którymi się parają, są lub mogą być źródłem szeregu konfliktów.

Carlos Trillo rozpisał swoją gangsterską sagę na pięć wybitnych ról. Z wrażliwością godną Luchino Viscontiego znaną z obrazu „Rocco i jego bracia” (1960) przygląda się swoim bohaterom. Rodzinie gotowej do największych zbrodni i poświęceń. Jej kłótniom, nieporozumieniom i niezrównanej sile sprawczej. Trillo nie skazuje ani braci, ani sióstr na potępienie, choć mają niejedno na sumieniu. Grzechem jednak byłoby ich osądzać. W końcu nic, co ludzkie nie jest nam obce. Obserwujemy zatem z bliska ich sukcesy i porażki. Próby przetrwania w cywilizowanym, brutalnym świecie gotowym zniszczyć wszystko, do czego dożyli przez całe życie. Wystarczy byle pretekst. Pikantne zdjęcie, nieszczęśliwa miłość, nieodpowiednio wypowiedziane słowo lub zwykły przypadek. To właśnie w tych kryzysowych sytuacjach więzy rodzinne znów się zacieśniają. Policjant może współpracować z mafiosem, a ksiądz z gwałcicielem przyjaciółki swojej parafianki…

Melancholijny ton „Spaghetti Bros” porównywalny do „Dawno temu w Ameryce” (1984) Sergio Leone uwidacznia się w każdym ośmiostronicowym rozdziale. Trillo po mistrzowsku wykorzystuje krótką formę do zbudowania skomplikowanej opowieści pełnej nadziei na lepsze jutro i tęsknoty za czasami, które już nie wrócą. Pomaga mu w tym niezrównany Domingo Mandrafina („Iguana”). Argentyński rysownik z wielką swobodą i realizmem kreśli tą pełną przemocy, wulgarną czarno-białą rzeczywistość. Z niezwykłą elegancją i starannością ukazuje nam poczynania bohaterów. Doskonale rozrysowuje nieme sekwencje, świetnie imituje klatki filmowe i znakomicie oddaje retrospekcje, łagodząc w nich swój styl. Za pomocą delikatnego kreskowania, tak jakby rysunki były tylko obłokiem utkanym ze wspomnień, który w każdej chwili może się rozpłynąć w powietrzu, ukazuje nam zdarzenia z dzieciństwa Centobucchich, mające wpływ na ich przyszłość.

A są to zdarzenie przeważnie tragiczne. Dla ciała i dla umysłu. Komiks Trillo i Mandrafiny to w ogóle jeden wielki dramat. Surowa i bolesna lekcja życia ukryta za maską gangsterskiej opowieści. Podlana krwistym sosem z czarnego humoru, będącym najtrafniejszym komentarzem do zaistniałych wydarzeń. Nic nie jest tu proste i przyjemne. Sukces okraszony jest szeregiem kompromisów i wyrzeczeń, choć często nie ma miejsca na taki luksus. Wtedy poczynania bohaterów, a w szczególności Ameriga, przybierają bezwzględną formę. To kolejna silna strona autorów. Nie cackają się, nie kluczą, nie wybielają, tylko  stawiają na pełen realizm. Kiedy ktoś ma zginąć, to ginie. Bez sentymentów i litość. Bo przecież – jak powiada ojciec Frank – życie to nie film.

Pierwszy tom „Spaghetii Bros” to jak dotąd najlepszy komiks tego roku. Trillo i Mandrafino przedstawiają mocny, wyrazisty i soczysty obraz skłóconej familii pełnej tajemnic i grzechów, której ścieżki rozchodzą się we wszystkich możliwych kierunkach, lecz raz na jakiś czas krzyżują się pod drogowskazem, na którym wyryte jest nazwisko Centobucchi. Dla tego nazwiska można zrobić dosłownie wszystko, ponieważ rodzinie po prostu się nie odmawia.

 

Tytuł: Spaghetti Bros tom 1

  • scenariusz: Carlos Trillo
  • rysunki: Domingo Roberto Mandrafina
  • tłumacz: Robert Lipski
  • wydawca: Elemental
  • data publikacji: 25.01.2021 r.
  • wydawca oryginału: Global
  • rok wydania oryginału: 1995
  • format: 180x247 mm
  • oprawa: Twarda
  • papier: Kredowy
  • druk: Czarno-biały
  • ilość stron: 192
  • ISBN: 978-83-955958-7-5
  • cena: 79,00 zł

Dziękujemy wydawnictwu Elemental za udostępnienie komiksu do recenzji.

Galeria


comments powered by Disqus