„Daredevil” tom 1: „Znowu w czerni” - recenzja

Autor: Przemysław Mazur Redaktor: Motyl

Dodane: 02-07-2024 21:41 ()


Po pamiętnych wyczynach Briana Michaela Bendisa i Eda Brubakera podjęcie funkcji scenarzysty perypetii Daredevila zdawać się mogło ryzykiem porównywalnym z joggingiem na polu minowym. Oczekiwania rozpieszczonych czytelników były bowiem znacząco wywindowane, o czym przekonał się następca wspomnianych w osobie Andy’ego Diggle’a. Za to całkiem zgrabnie wybrnął z tego wyzwania błyskotliwy Mark Waid, proponując de facto „miękki” restart powierzonej mu marki.

Reinterpretacja Matta Murdocka jako radującego się każdą chwilą życia japiszona nie sprawiała co prawda wrażenia prawdopodobnej (zwłaszcza w kontekście druzgocących tragedii, z którymi zmuszony był on się zmierzyć), aczkolwiek prowadzona z typową dla wspomnianego chwilę temu scenarzysty lekkością i wprawą, umożliwiła stonowanie buzującego w wysokich rejestrach napięcia. Nie trzeba było jednak szczególnej przenikliwości, by zaistniałą za sprawą Waida odmianę uznać za tymczasową. Formuła opowieści z udziałem Śmiałka, zastosowana po raz pierwszy przez Rogera McKenziego i Franka Millera (zob. „Daredevil Franka Millera” t.1), okazała się bowiem dla tej postaci optymalna. Stąd powrót do fabuł utrzymanych w znacznie bardziej mrocznej nastrojowości był jedynie kwestią czasu. 

Moment ten nastąpił wraz z kolejnym odświeżeniem oferty Marvela u schyłku 2015 r. Obok tytułów z udziałem „Torzycy”, Amadeusa „Totalnie Odlotowego Hulka” Cho („Superbohaterowie Marvela” t. 85) oraz zafrapowanego rodzinnymi problemami Visiona, to właśnie raz jeszcze restaurowany miesięcznik z Daredevilem jako głównym protagonistą okazał się jednym z mocniejszych akcentów tej inicjatywy. Nieprzypadkowo, bo oddelegowany do wspomnianego tytułu Charles Soule zdecydował się właśnie na powrót bardziej mrocznej interpretacji „Nieustraszonego”. Wskazywał zresztą na to już tylko podtytuł serii („Znowu w czerni”), odnoszący się do odnotowanej również w polskiej edycji „Spider-Mana” (nr 6-7/1997) wizerunkowej odmiany „DD”.

Niewidomy prawnik powrócił zatem z chwilowego pobytu na Zachodnim Wybrzeżu (zob. „Daredevil Marka Waida” t. 4), by odnaleźć się w roli asystenta prokuratora okręgowego dla miasta Nowy Jork. Oczywiście równolegle po raz kolejny podjął się swoich obowiązków w zakresie oczyszczania wielkomiejskich zaułków z różnego typu szumowin. Tym razem w utrzymanym w mroczniejszej tonacji kostiumie. Nie dość na tym, po raz pierwszy w swojej pełnej licznych zwrotów akcji karierze, doczekał się on młodego pomocnika. Tych obowiązków podjął się utalentowany imigrant o azjatyckim pochodzeniu w osobie Samuela Chunga. Działając pod pseudonimem Blindspot oraz posługując się wykonanym przezeń strojem zapewniającym mu niewidzialność, okazał się zdolnym uczniem obrońcy Hell’s Kitchen.

To właśnie wspólne akcje tego duetu złożyły się na niniejszy zbiór, otwierający prezentacje twórczego stażu wzmiankowanego Charlesa Soule’a. Przy czym wprost wypada stwierdzić, że zgodnie z prawidłami superbohaterskiej konwencji ów autor (notabene znany również z takich projektów jak m.in. „Śmierć Wolverine’a” oraz „Star Wars: Wielka Republika”) zadbał, by obaj panowie mieli ręce pełne roboty. Oczyszczenie Manhattanu z drabów Kingpina czy Slaughtera nie zapewniło bowiem bezpieczeństwa mieszkańcom tej dzielnicy „Wielkiego Jabłka”. Wszak jak stwierdził tytułowy bohater tej serii: „Ta robota się nie kończy”. Siepacze jak zawsze problematycznej Dłoni, przewodzący fanatycznej sekcie Dziesięciopalczasty i zmanipulowana Elektra z powodzeniem zapełniają „czas antenowy” tego przedsięwzięcia, urozmaicony gościnnymi występami m.in. Spider-Mana i Karnaka (o którym więcej w 159. tomie „Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela”). Wiadomo już obecnie, że staż Soule’a nie zapisze się w równym stopniu, jak wspominane dokonania Bendisa i Brubakera. Trzeba jednak przyznać, że w zakresie prowadzenia fabuł oraz postaci w ich obrębie jest on sprawnym fachowcem z powodzeniem odnajdującym się w niuansach i regułach superbohaterskiej konwencji. Zresztą już tylko Blindspot jawi się jako udany „implant” w ramy uniwersum Domu Pomysłów, a do tej osobowości wena szanownego autora się nie ograniczyła. Zbrutalizowane realia nowojorskiej „dżungli” zapewniły stosowne tło dla wyczynów „DD”  oraz jego pomagiera, a „wizyta” forsowanych wówczas czytelnikom Inhumans jako „dublerów” Fantastycznej Czwórki i drużyn mutantów zapewniły tej odsłonie perypetii Śmiałka osadzenie w szerszym kontekście wspomnianego uniwersum. Na marginesie warto nadmienić, że publikowaną wówczas serię „The Uncanny Inhumans” również rozpisywał Charles Soule.

Dobrze znany polskim czytelnikom Ron Garney (m.in. „Ludzie gniewu” i „Wolverine Jasona Aarona” t.1) dołożył starań, by wizja plastyczna serii, której został on głównym rysownikiem, okazała się adekwatna do zamierzeń twórczych jej scenarzysty. Stąd dosycone mrokiem i sensownie użytkowanymi rastrami plansze to w przekonaniu piszącego te słowa najbardziej udane dokonanie w dotychczasowym dorobku tego plastyka. Brawa należą się już tylko za udane wizerunki Daredevila i Blindspota. Ponadto przyłożyli się także pozostali specjaliści od kreski i plamy, w tym zwłaszcza odpowiadająca za zilustrowanie opowieści z udziałem Echo Vanesa Del Rey. Stąd również w tym kontekście niniejszy tom to propozycja solidna i profesjonalnie wykonana. Tym mocniej cieszy, że dotąd cząstkowo tylko w Polsce znana interpretacja losów Śmiałka w wykonaniu Charlesa Soule’a (vide „Wielka Kolekcja Komiksów Marvela” t. 164) doczeka się u nas swojej pełnej edycji.

 

Tytuł: Daredevil tom 1: Znowu w czerni

  • Tytuł oryginału: ,,Daredevil: Back in Black vol.1”
  • Scenariusz: Charles Soule, Roger McKenzie
  • Szkic i tusz: Ron Garney. Matteo Buffagni, Goran Sudžuka, Vanesa Del Rey, Ben Torres
  • Kolory: Matt Milla, Mat Lopes, Miroslav Mrva
  • Tłumaczenie z języka angielskiego: Jacek Drewnowski
  • Konsultacja merytoryczna: Kamil Śmiałkowski
  • Wydawca wersji oryginalnej: Marvel Comics
  • Wydawca wersji polskiej: Story House Egmont
  • Data publikacji wersji oryginalnej: 10 maja 2016 r. 
  • Data publikacji wersji polskiej: 24 kwietnia 2024 r.
  • Oprawa: twarda
  • Format: 175 x 265 mm
  • Druk: kolor
  • Papier: kredowy
  • Liczba stron: 348
  • Cena: 139,99 zł

Zawartość niniejszego wydania zbiorczego opublikowano pierwotnie w miesięczniku „Daredevil vol.5” nr 1-14 (luty 2016-luty 2017) oraz wydaniach specjalnych „All-New, All-Different Point One” nr 1 (grudzień 2015) oraz „Daredevil Annual” nr 1 (październik 2016).   

 Dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie komiksu do recenzji.

Galeria


comments powered by Disqus