"Batman - Detective Comics" tom 5: "Gothtopia" - recenzja

Autor: Przemysław Mazur Redaktor: Motyl

Dodane: 07-02-2016 21:53 ()


Wygląda na to, że zespół twórców odpowiedzialnych za miesięcznik „Detective Comics vol.2” zdecydował się podążyć tym samym szlakiem co ich koledzy realizujący „Batmana vol.2”. Stąd, tak jak miało to miejsce przy okazji „Cmentarnej szychty”, również „Gothtopia” stanowi nie tyle zwartą opowieść porównywalną do „Technik zastraszania” i „Gniewu”, co raczej antologie krótszych form.

W  pierwszej z nich („Blues donosiciela”) udział Batmana jest co najwyżej symboliczny. Miast tego prym wiedzie niezmordowany kapitan James Gordon, ideał gliniarza, dla którego jakiekolwiek brudne układy z lokalnym półświatkiem tudzież szemranymi politykierami, najzwyczajniej nie wchodzą w grę. Nie brak tu odniesień do kanonicznego „Roku Pierwszego” (chociażby za sprawą udziału w tej opowieści Zachary’ego Henshawa). Równocześnie można poczuć przedsmak zapowiedzianej na ten rok polskiej edycji serii „Gotham Central”, w której miast Mrocznego Rycerza i jego zamaskowanych pomagierów przysłowiowe pierwsze skrzypce rozgrywają funkcjonariusze lokalnej policji.

Druga („Korona strachu”) to już pełnowymiarowy udział Batmana w kontekście podjętego w poprzednim tomie wątku Man-Bata. Także i tym razem scenarzysta serii, John Layman („Chew”, „Thundercats: Dogs of War”), wykazał jak znaczny potencjał fabularny kryje się w pozornie wyeksploatowanym motywie rodem z kart klasycznego „Dziwnego przypadku doktora Jekylla i pana Hyde’a”. Tym bardziej wypada mieć nadzieję, że Kirk Langstrom i jego potworne alter ego jeszcze nie raz będą mieli okazje udzielać się „Detective Comics”, zwłaszcza że ulegający mimowolnej transmutacji biochemik jak ulał pasuje do gotycyzującej nastrojowości serii. 

Najobszerniejszą cześć albumu zajmuje tytułowa „Gothtopia”, opowieść przybliżająca kumulację spełnionych snów Bruce’a Wayne’a. Jego rodzinne miasto nie przypomina w niej bowiem przesyconej permanentnym mrokiem i brudem asfaltowej dżungli. Miast tego mała ojczyzna Batmana jawi się niczym bliźniacza siostra skąpanego w słońcu Metropolis czy niemal letniskowego Coast City (rzecz jasna przed wydarzeniami ukazanymi w „Superman” nr 5/1996). Stąd zakres obowiązków Mrocznego Rycerza sprowadza się do udziału w różnego typu akcjach ratunkowych obsługiwanych zwykle przez strażaków i służby medyczne. Mało tego! Nareszcie zyskał on sposobność do realizacji w ramach spełnionego związku uczuciowego! Zgodnie ze współczesną tendencją rynkową, rola życiowej partnerki przypada rezolutnej pannie Kyle, która pilnuje swego kawalera niczym własnej źrenicy. Zwłaszcza, że zwykła wspomagać go również w patrolowaniu zaskakująco odmienionego Gotham. Na tym zdawało się idealnym oglądzie rzeczywistości prędko pojawiają się jednak pierwszy rysy. I jak miało to miejsce m.in. w wyśmienitej nowelce „Kryzys tożsamości” Petera Milligana i Toma Mandrake’a („Batman” nr 2/1993), tak i w tym przypadku zdezorientowany Bruce zmuszony będzie przedzierać się przez kolejne warstwy iluzji.

Wydanie zbiorcze wieńczy przedruk dwudziestego siódmego epizodu „Detective Comics vol.2”, który poprzez nawiązanie do pamiętnego debiutu Batmana stał się okazją do udziału w tym przedsięwzięciu kilku cenionych twórców. Brad Meltzer („Kryzys tożsamości”), Brian Hitch („The Ultimates vol.1”), Peter Tomasi („Świetlista Brygada”), Ian Bertram (“Bowery Boys”), Dave Stewart (“Catwoman: Rzymskie wakacje”), Francesco Francavilla („Batman: Mroczne odbicie”), Scott Snyder („Batman: Trybunał Sów”), Sean Murphy („Przebudzenie”), Matt Hollingsworth („Daredevil: Żółty”), a nade wszystko Neal Adams („Batman: Najlepsze opowieści”) – te nazwiska oraz ich dorobek mówią same za siebie. Stąd powstały za ich sprawą zestaw krótkich nowelek (w tym również kolejna już reinterpretacja „Sprawy syndykatu chemicznego”, pierwszej opowieści z udziałem Mrocznego Rycerza) jawi się jako autentyczna perełka zbioru. Przy tej okazji raz jeszcze okazuje się, że historie z udziałem Batmana (przynajmniej w przekonaniu piszącego te słowa) sprawdzają się co przede wszystkim w formule krótkich, zwartych fabuł, tak jak miało to miejsce w czasach kreowania przepadków Bruce’a Wayne’a przez Petera Milligana i Alana Granta.

Nie mniej udanie prezentuje się również warstwa plastyczna „Gothtopii”. Nieprzypadkowo, bo zespół twórców udzielających się przy tej części tego przedsięwzięcia to nie tylko w swojej klasie sprawni fachowcy, ale często uznani klasycy. Dość wspomnieć wzmiankowanego chwile temu Neala Adamsa, bezapelacyjnie jednego z najważniejszych twórców w niemal osiemdziesięcioletniej historii Mrocznego Rycerza. Co więcej, na przykładzie zilustrowanej przezeń opowieści (pod jakże znamiennym tytułem „Stara szkoła”) widać jak na dłoni, że nie tylko nie stracił on formy, ale też z powodzeniem imituje stylistkę takich twórców jak Sheldon Maldoff, Frank Miller, Steve Ervin i Jose Luis Garcia Lopez. Wzbogacającym doświadczeniem jest także zapoznane się z planszami Briana Hitcha wykonanymi w nieco bardziej wrażeniowej manierze niż miało to miejsce w przypadku „The Ultimates: Homeland Security”. Z kolei w dążeniu do cyzelacji detali Jason Fabok wprost przechodzi samego siebie. Na tym zresztą nie koniec, bo i pozostali zaangażowani do tego projektu plastycy wykazują się rzemieślniczą (w pozytywnym rozumieniu tego słowa) starannością.

„Gothtopię” trudno byłoby uznać za kamień milowy w dziejach dziedzica fortuny Wayne’ów. W kategorii satysfakcjonujących czytadeł sprawdza się jednak w całej rozciągłości i jest to jak do tej pory najbardziej udany tom spośród dotąd zaprezentowanych wydań zbiorczych „Detective Comics vol.2”.

 

Tytuł: „Batman – Detective Comics” tom 5: „Gothtopia”

  • Tytuł oryginału: Batman – Detective Comics Volume 5: Gothtopia”
  • Scenariusz: John Layman, Brad Meltzer, Gregg Hurwitz, Peter Tomasi, Francesco Francavilla, Mike W Barr, Scott Snyder
  • Szkic i tusz: Jason Fabok, Aaron Lopresti, Art Thibert, Jorge Lucas, Bryan Hitch, Neal Adams, Ian Bertram, Francesco Francavilla, Guillem March, Sean Murphy
  • Tusz: Jason Fabok,
  • Kolory: Tomeu Morey, Dave McCraig, Blond, David Baron, Francesco Francavilla, John Kalisz, Dave Stewart, Matt Hollingsworth
  • Tłumaczenie z języka angielskiego: Tomasz Sidorkiewicz
  • Wydawca wersji oryginalnej: DC Comics
  • Wydawca wersji polskiej: Egmont Polska 
  • Data publikacji wersji oryginalnej: 19 listopada 2014 r.
  • Data publikacji wersji polskiej: 27 stycznia 2016 r. 
  • Oprawa: twarda
  • Format: 17 x 26 cm
  • Papier: kredowy
  • Druk: kolor
  • Liczba stron: 208
  • Cena: 75 zł

Zawartość niniejszego wydania zbiorczego opublikowano pierwotnie w miesięczniku „Detective Comics vol.2” nr 25-29 (styczeń 2014 - maj 2014 r.)

Dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie komiksu do recenzji.


comments powered by Disqus