„Skarga Utraconych Ziem. Cykl Czarownice” tom 3: „Regina Obscura” - recenzja

Autor: Przemysław Mazur Redaktor: Motyl

Dodane: 17-04-2024 21:53 ()


Pożądliwość władzy to choroba dotkliwa i dojmująca. Do tego bez względu na długość i szerokość geograficzną. Na przykładzie poprzednich tomów niniejszego cyklu znać, że nie ominęła ona również królestwa Marchii. Oto bowiem tronu tej struktury politycznej pożądają dwaj spokrewnieni z sobą pretendenci: obecny jej władca Elgar oraz pochodzący z nieprawego łoża Vivien z Aguirów. Nie dość na tym dają o sobie znać również Czarownice, od niepamiętnych czasów oddziałujące na bieg spraw wyspiarskiej krainy.

W swoich machinacjach dysponują zresztą bardzo mocnym „atutem”. Jest „nim” oswobodzony z długotrwałego spętania Czarnogłowy, upiorna i krwiożerca zarazem istota, spragniona zemsty na swoich niegdysiejszych adwersarzach. Co więcej, nie zamierza on pełnić roli przysłowiowego pionka w rozgrywce tzw. starszych i mądrzejszych. Sam czuje się bowiem władny pokierować losem zarówno swoim, jak i spornego królestwa. Nie ma zatem zaskoczenia, że przysłowiowe wzięcie się za łby skonfliktowanych stron jawi się jako nieuniknione, a nieszczęsna kraina prawdopodobnie po raz kolejny pogrąży się w wojennej pożodze.

Kolejna odsłona swoistej prehistorii „Skargi Utraconych Ziem” wręcz buzuje od natężenia emocji i ekspresji. Całość przebiega w szybkim tempie oraz pod znakiem radykalnych rozwiązań. Wspomniany Czarnogłowy nie zamierza bowiem brać jeńców, a cel jego poczynań jest jasno sprecyzowany. Nie ma tu miejsca na półśrodki, jako że potomkowie króla Brendama (tj. wspomniani Elgar i Vivien) również wykazują się zajadłą wręcz determinacją. Scenarzystę serii w osobie Jeana Dufauxa raczej trudno byłoby uznać za „topowego” autora komiksu frankofońskiego; uczciwie trzeba przyznać, że przytrafiają mu się jednak także lepsze momenty. Tak było w przypadku tomu poprzedniego tej serii i tak też sprawy mają się również z niniejszym. Stąd z powodzeniem udało mu się uchwycić napięcie towarzyszące przełomowemu momentowi w dziejach krainy Eruin Dulea, z którego wyrósł świat znany z kart opowieści o Sioban. Liczna obsada oraz wyraziste osobowości (na czele ze wspominanym Czarnogłowym) to również istotne walory tego przedsięwzięcia.

Raz jeszcze przejawami swego talentu wykazała się Béatrice Tillier, pod względem zamiłowania do detalu kontynuująca dobre tradycje nieodżałowanego Phillipe Delaby. Stąd po raz kolejny realia tej serii rozbłysły pełnym blaskiem wysublimowanej kultury materialnej. Wymagająca rozwiniętej techniki budowlanej architektura, kunsztownie zdobione szaty i broń oraz dopracowani wizerunkowo uczestnicy tej fabuły składają się na przekonującą wizję realiów zaistniałych z przeniknięcia cywilizacji celtyckiej i sfery magicznej. Z miejsca znać przy tym, że na obecnym etapie rozwojowym tej strefy cywilizacyjnej mamy do czynienia z jej materialnym rozkwitem, przejawiającym się olśniewającą wręcz wystawnością. Toteż taktyka plastyczna przejawiana przez przywołaną autorkę okazała się dla tej realizacji w pełni adekwatna. Przy czym nie zabrakło również istot rodem z bestiariusza tej serii, w tym m.in. jak zawsze dobrze poinformowanego Kryptosa. 

Jak już wyżej zasygnalizowano Jean Dufaux to zdecydowanie inna liga twórców niż m.in. Jean Van Hamme, Andreas Martens czy Jean-Michel Charlier. Nie zmienia to faktu, że spośród jego licznych realizacji to właśnie „Skarga Utraconych Ziem” niezmiennie wzbudza największe zainteresowanie. Cieszy zatem, że ów autor nie rezygnuje z poszerzania tej przestrzeni przedstawionej. Tym bardziej że także „Regina Obscura” to kolejny „argument” uzasadniający kontynuowanie tego przedsięwzięcia.

 

Tytuł: „Skarga Utraconych Ziem. Cykl Czarownice” tom 3: „Regina Obscura”

  • Tytuł oryginału: „Complainte des Landes perdues-Cycle 3 volume 3-Regina Obscura”
  • Scenariusz: Jean Dufaux
  • Rysunki i kolory: Béatrice Tillier
  • Koncepcja graficzna: Piotr Rosiński/Libertago
  • Tłumaczenie z języka francuskiego: Wojciech Birek
  • Wydawca wersji oryginalnej: Dargaud
  • Wydawca wersji polskiej: Egmont Polska
  • Data publikacji wersji oryginalnej: 10 marca 2023 r.
  • Data publikacji wersji polskiej: 27 września 2023 r.
  • Oprawa: twarda
  • Format: 240 x 320 mm
  • Druk: kolor
  • Papier: kredowy
  • Liczba stron: 56
  • Cena: 49,99 zł

Dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie komiksu do recenzji

Galeria


comments powered by Disqus