„Chorągwie pod Grunwaldem” - recenzja

Autor: Paweł Ciołkiewicz Redaktor: Motyl

Dodane: 03-04-2021 21:56 ()


Mariusz Moroz konsekwentnie tworzy komiksy historyczne, w których kluczową rolę odgrywa historia zakonu krzyżackiego. Po „Przeklętej puszczy 1280” oraz „Endorfie” zaproponował pakiet dwóch albumów poświęconych bitwie pod Grunwaldem. Pierwszy z nich – „Na polach Grunwaldu” – przedstawia zdarzenia, jakie doprowadziły do bitwy oraz relacjonuje jej przebieg, natomiast drugi stanowi kompendium wiedzy o chorągwiach biorących udział w tym epickim starciu. „Chorągwie pod Grunwaldem” to coś w rodzaju artbooka zawierającego krótkie opisy poszczególnych chorągwi oraz efektowne ilustracje przedstawiające rycerzy i heraldyczne szczegóły poszczególnych chorągwi.
 
Album został podzielony na dwie części. W pierwszej znajduje się opis pięćdziesięciu dwóch chorągwi krzyżackich, w drugiej zaś znajduje się ponad pięćdziesiąt chorągwi, które brały udział w bitwie po stronie polsko-litewskiej. Każdą z części poprzedza tekst autora, w którym przybliża on źródła historyczne, na jakich bazował, tworząc swoje dzieło. Podstawą są tu dwa dokumenty. Po pierwsze, dzieło Jana Długosza „Annales seu cronicae incliti Regni Poloniae” („Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego”); po drugie zaś, inspirowana przez tego kronikarza i opatrzona jego komentarzami „Banderia Prutenorum”, w której krakowski malarz Stanisław Durink namalował zdobyte pod Grunwaldem, Koronowem i Dąbkami krzyżackie chorągwie. Album zamyka natomiast kalendarium zdarzeń, jakie doprowadziły do bitwy sporządzone przez Roberta Zarębę. Każda chorągiew jest nie tylko opisana, ale także zilustrowana efektownym rysunkiem. Mariusz Moroz wizualizuje kolejne herby i symbole oraz przedstawia wizerunki rycerzy. Wszystko to prezentuje się naprawdę efektownie i w kolejnych pracach widać ogromne zaangażowanie oraz pasję autora. Atutem rysownika jest skrupulatność i dokumentalistyczna dokładność w ukazywaniu rycerzy wraz z ich wszystkimi akcesoriami. Uzbrojenie, oręż, ozdoby, herby – wszystkie te szczegóły cieszą oko.
 
Album posiada ogromne walory edukacyjne. Można z niego dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy na temat heraldyki oraz struktury średniowiecznych armii (na przykład po lekturze albumu nikomu nie będzie obce słowo gonfanon). Mariusz Moroz skrupulatnie rekonstruuje poszczególne chorągwie, opisuje kto i w którym miejscu armii pod nimi walczył oraz wyjaśnia znaczenie użytych na nich symboli. Wszystko to jest bardzo interesujące, a za poszczególnymi chorągwiami kryją się również historie, które aż proszą o rozwinięcie. Na przykład pytania rodzi chorągiew Konrada VII Białego, jednego z dwóch polskich noibli, którzy wsparli zakon podczas bitwy. Dlaczego tak się stało, jakie były kulisy tych decyzji i z jakimi konsekwencjami dla jego rodu wiązała się porażka wojsk krzyżackich? Niektóre chorągwie wiążą się natomiast z kontrowersjami interpretacyjnymi i sporami historyków. Trwają choćby spory o to, kto faktycznie walczył pod chorągwią świętego Jerzego po stronie Krzyżaków. Czytając kolejne opisy, uświadamiamy sobie, że to tylko powierzchnia zjawisk i procesów historycznych, które warto byłoby samodzielnie zgłębiać.
 
Album Mariusza Moroza stanowi obowiązkowe uzupełnienie komiksu o bitwie pod Grunwaldem oraz interesującą kontynuację jego opowieści o historii zakonu krzyżackiego. „Przeklęta puszcza 1280” ukazywała zbrojne wyprawy zakonników w głąb terenów leżących na północy Europy, a „Endorf” podejmował jeden z bardziej zagadkowych epizodów w historii krzyżaków, czyli zabójstwo wielkiego mistrza zakonnego, brata Wernera von Orslena. „Na polach Grunwaldu” to z kolei drobiazgowa kronika zdarzeń, jakie doprowadziły do bitwy oraz spektakularny obraz polsko-krzyżackiego starcia. „Chorągwie pod Grunwaldem” stanowią natomiast integralną część tego ostatniego komiksu. Jest to pozycja godna polecenia przede wszystkim ze względu na swój walor edukacyjny, ale również ze względu na atrakcyjność wizualną. Dokładne opisy oraz efektowne ilustracje czynią z tego albumu pozycję obowiązkową dla wszystkich miłośników komiksów historycznych.

 

Tytuł:Chorągwie pod Grunwaldem”

  • Scenariusz: Mariusz Moroz
  • Rysunki: Mariusz Moroz
  • Wydawca: Wydawnictwo Kameleon
  • Data wydania: 28.09.2020 r, 
  • Objętość: 200 stron
  • Format: A4
  • Oprawa: twarda
  • Papier: kredowy
  • Druk: kolorowy
  • Cena: 79,90 zł

Dziękujemy Wydawnictwu Kameleon za udostępnienie egzemplarza do recenzji. 

Galeria


comments powered by Disqus