„Księżycówka” tom 2: „Pociąg rozpaczy” - recenzja
Dodane: 01-10-2019 19:13 ()
Brian Azzarello i Eduardo Risso kontynuują swoją opowieść o bimbrownikach, gangsterach i… wilkołakach. „Księżycówka”, czyli wysokoprocentowa mieszanka horroru i mrocznej opowieści gangsterskiej powinna przypaść do gustu wszystkim koneserom mocnych wrażeń.
W ciężkich czasach prohibicji robienie biznesu na samogonie jest bardzo niebezpieczne. Przekonał się o tym na własnej skórze nowojorski gangster Lou Pirlo. Na zlecenie swojego szefa, Joego Masserii, wyruszył do miasteczka Spine Ridge w Wirginii Zachodniej, aby znaleźć Hirama Holta – wytwórcę nielegalnego alkoholu. Szef Pirlo chciał rozpocząć korzystną dla siebie współpracę. Realizację zadania utrudniły mu jednak nie tylko dziwne zwyczaje miejscowych i jego słabość do alkoholu, ale także… wilkołak. Po tym, jak dzieci Holta chciały wykiwać swojego tatkę i za jego plecami robić interesy z Pirlo, doszło do totalnej masakry. Co gorsza, okazało się, że przybrane dzieci Holta – Enos i Tempest – to wilkołaki. Z uwagi na to, że Pirlo wdał się w romans z piękną Tempest, też stał się krwiożerczą bestią. Żeby te uczuciowe relacje nieco skomplikować, na scenie pojawiła się również piękna Delia, kobieta najwyraźniej również zaznajomiona z ziłami nadprzyrodzonymi. W siedzibie Holta pojawili się ludzie Maserii, a później dołączyli do nich gangsterzy upiornego L’Ago.
Krótko mówiąc, w pierwszym tomie naprawdę sporo się działo i to wszystko musiało kończyć się totalną masakrą i… właśnie tak się stało. Zakończenie pierwszego tomu było jednak tyle krwawe, ile nie do końca jasne i dopiero pierwsze plansze tomu drugiego przynoszą pewne odpowiedzi. Pirlo i Delię odnajdujemy w pociągu zmierzającym w nieznane. Gangster nie za bardzo pamięta, co się wydarzyło i co sam nabroił. Ich ucieczka kończy się jednak bardzo szybko i Pirlo trafia do jakiegoś piekielnego więzienia. Tymczasem rodzina Holta planuje zemstę. Sam nestor rodziny zaginął i nie wiadomo, czy żyje, czy dostał się do niewoli. Zamieszanie było tak wielkie, że każdy scenariusz jest możliwy. L’Ago na zlecenie Maserii również chce zakończyć sprawę. Przybrana córka Holta – Tempest – znów chce ugrać coś dla siebie i próbuje tym razem uwieść upiornego Włocha.
Tym razem wszystko toczy się szybciej niż w pierwszym tomie. Brian Azzarello robi to, w czym czuje się najlepiej – kreśli sylwetki bezwzględnych postaci dążących do realizacji swoich złowieszczych planów. Z jednej strony mamy L’ago, z drugiej żonę Holta. Włoski, wyrafinowany gangster oraz prosta, zdeterminowana i żądna zemsty kobieta podejmują walkę. Trochę na drugim planie jest tym razem Lou Pirlo, który zmaga się z nową sytuacją, w której się znalazł. Przy okazji jego przemiany oraz działań Enosa i Tempest Azzarello wdaje się dyskretnie w rozważania nad naturą człowieczeństwa, co stanowi nowy element w tej opowieści. W warstwie graficznej nie ma żadnych niespodzianek. Rysunki Eduardo Risso znów prezentują się wyśmienicie. Groźne oblicza bohaterów, dynamiczne kadrowanie, mistrzowskie operowanie światłocieniem o dużym kontraście to niezmiennie znaki firmowe jego prac. Dzięki tej stylistyce udało mu się wykreować upiorną atmosferę, w jakiej rozgrywa się akcja komiksu. Całość znów uzupełniają alternatywne okładki poszczególnych zeszytów serii. Tym razem swoje wariacje na temat tej opowieści zaproponowali: Gabriel Ba, Rafael Albuquerque, Fabio Moon, Gererdo Zaffino, Rafael Grampa oraz Paul Pope. Wszystkie prezentują się świetnie, ale chyba najbardziej efektownie wygląda okładka Moona.
Kontynuacja opowieści o gangsterach, bimbrownikach i wilkołakach nie zawodzi. Autorom znów udało się zbudować nastrój grozy i tajemniczości, a dodatkowo narracja jest bardziej dynamiczna i spójna niż w pierwszym tomie. Mniej tu już zagadek, główne postacie pokazały swoje prawdziwe oblicza i teraz już tylko pozostaje śledzić ich dalsze zmagania. Dodatkowo Azzarello wzbogacił swoją narrację o refleksję na temat człowieczeństwa oraz skomplikowanych relacji pomiędzy dobrem i złem, co dobrze rokuje na przyszłość. Tym bardziej że z bohaterem znów rozstajemy się w sytuacji cokolwiek skomplikowanej.
Tytuł: „Księżycówka” tom 2: „Pociąg rozpaczy”
- Tytuł oryginału: „Moonshine. Vol. 2. Misery Train”
- Scenariusz: Brian Azzarello
- Rysunki: Eduardo Risso
- Tłumaczenie: Marceli Szpak
- Wydawca: Mucha Comics
- Data polskiego wydania: 02.10.2019 r.
- Wydawca oryginału: Image Comics
- Data wydania oryginału: 2018
- Objętość: 144 strony
- Format: 170x260 mm
- Oprawa: twarda
- Druk: kolorowy
- Cena: 65 zł
Dziękujemy wydawnictwu Mucha Comics za udostępnienie egzemplarza do recenzji.
Galeria
comments powered by Disqus