„Wonder Woman Historia: Amazonki” - recenzja

Autor: Przemysław Mazur Redaktor: Motyl

Dodane: 20-06-2024 23:36 ()


Losy Diany z Temiskiry to dla utalentowanych autorów temat wdzięczny i oferujący znaczne możliwości twórcze. Wszak postać ta funkcjonuje równolegle w dwóch rzeczywistościach: superbohaterskiej i opartej na tradycjach starożytnej Hellady quasi-mitologicznej.  Stąd już tylko ta okoliczność zapewnia mnóstwo fabularnego potencjału. W swoim czasie nie omieszkali z tego skorzystać m.in. tacy twórcy jak nieodżałowany George Pérez i Greg Rucka.

Ich tropem podążyła niedawno Kelly Sue DeConnick, scenarzystka znana ze swojego zamiłowania do zaangażowanych ideologicznie realizacji. Świadczą o tym jej wcześniejsze projekty, takie jak choćby publikowana pod szyldem Image Comics seria „Bitch Planet”. Wonder Woman oraz społeczność Amazonek, z której rzeczona heroska się wywodzi, wydawały się zatem wręcz wymarzonym polem twórczym dla autorki tego pokroju. Jak widać tej pokusie DeConnick się nie oparła, czego efektem jest trójksiąg (w polskiej edycji zebrany w jeden album), przybliżający genezę walecznych niewiast. O nich to bowiem traktuje niniejszy zbiór i to właśnie na Amazonkach skoncentrowano uwagę potencjalnego odbiorcy tej pozycji. Z tego powodu Wonder Woman jest tu postacią epizodyczną, aczkolwiek oczywiście bardzo istotną.

Osią fabuły uczyniono inicjatywę podjętą w zamierzchłej przeszłości przez grupę żeńskich bóstw, które w przypływie wściekłości przemieszanej ze współczuciem, zdecydowały się wspomóc w ich przekonaniu ciemiężone kobiety. Stąd za sprawą m.in. Ateny, Artemidy i Hekate w ziemskiej sferze rzeczywistości zaistniało sześć plemion Amazonek, krewkich pań, władnych do wyjątkowych czynów. Tym sposobem, w okrutnym świecie patriarchatu, pojawiła się społeczność, która ma potencjał, by okazać się oparciem dla opresjonowanych kobiet. Jedną z nich jest Hippolita, oswobodzona przez Amazonki z rąk bezwzględnych zbójców. Jak zapewne nietrudno się domyślić, to wydarzenie okaże się przełomem zarówno dla walecznych niewiast, jak i ocalonej Hippolity. Jej to bowiem przypadnie w społeczności Amazonek rola nad wyraz szczególna…

Zapewne już tylko z powyższego opisu da się odczuć, że szanowna scenarzystka po raz kolejny zdecydowała się dać wyraz wyznawanej przezeń ideologii. Stąd mnogość uproszczeń zawartych w tej fabule według dobrze znanego z mediów głównego nurtu klucza doktrynalnego. Sztywny (a zarazem sztuczny) podział na opresjonowane kobiety i sadystycznych mężczyzn przyjmuje to niekiedy karykaturalne formy. O osobowościach pokroju Aspazji czy Olimpias (nie wspominając już o Liwii, żonie Oktawiana Augusta) oczywiście mowy być tu nie może. Ów schematyzm drażni i rozczarowuje. Także z tego względu, że DeConnick nawet nie podejmuje próby wydobycia się poza doktrynerskie schematy. Toteż zamiast autentycznie wciągającej opowieści otrzymaliśmy rzecz fabularnie przeciętną, której głównym „walorem” jest reinterpretacja początków Wonder Women w duchu ideologii feministycznej. Szkoda, bo jak już wyżej zasygnalizowano, potencjał tej postaci dalece wykracza poza sferę światopoglądowej agitki.   

Za to wręcz wyśmienicie spisali się plastycy w ten projekt zaangażowani – m.in. Phil Jimenez i Gene Ha. To właśnie za ich sprawą ów album zdecydowanie wart jest rozpoznania. Dołożyli oni bowiem starań, by zaprezentować wystawną wręcz warstwę plastyczną, oszałamiającą rozmachem i pieczołowitością wykonania. Znać to zwłaszcza w wizerunkach bogiń i Amazonek, wobec których to projektów trudno nie odczuwać szczerego podziwu. Żal tylko, że wspomniane zafiksowanie scenarzystki na punkcie suflowania nacechowanego ideologicznie przekazu, utrąciło szansę zaistnienia fabuły jakościowo adekwatnej do wyczynów udzielających się tu artystów. Krótko pisząc, radość dla oka oraz dyskusyjna treść, po której pozostaje niestety absmak, a nade wszystko niedosyt.

 

Tytuł: Wonder Woman Historia: Amazonki

  • Tytuł oryginału: ,,Wonder Woman Historia: The Amazons”
  • Scenariusz: Kelly Sue DeConnick
  • Szkic i tusz: Phil Jimenez, Gene Ha, Nicola Scott
  • Kolory: HI-FI, Romulo Fajardo Młodszy, Wesley Wong, Annette Kwok
  • Tłumaczenie z języka angielskiego: Jacek Żuławnik
  • Wydawca wersji oryginalnej: DC Comics
  • Wydawca wersji polskiej: Story House Egmont
  • Data publikacji wersji oryginalnej: 18 sierpnia 2023 r.
  • Data publikacji wersji polskiej: 20 marca 2024 r.
  • Oprawa: twarda
  • Format: 216 x 276 mm
  • Druk: kolor
  • Papier: kredowy
  • Liczba stron: 232
  • Cena: 119,99 zł

Zawartość niniejszego wydania zbiorczego opublikowano pierwotnie w mini-serii „Wonder Woman. Historia: The Amazons” nr 1-3 (styczeń 2022-luty 2023).

Dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie komiksu do recenzji.

Galeria


comments powered by Disqus