Nowości Kultury Gniewu

Autor: Kultura Gniewu Redaktor: Motyl

Dodane: 19-06-2008 05:25 ()


 

NUMER 73304-23-4153-6-96-8

scenariusz i rysunki: Thomas Ott

144 strony, format B5

okładka i środek czarno-biały,

oprawa twarda, grzbiet płócienny

wydawca: kultura gniewu

data wydania: czerwiec 2008

wydawca oryginału: Edition Moderne

 

Szwajcarski mistrz horroru – Thomas Ott – powraca z pierwszą pełnometrażową powieścią graficzną w swojej karierze. Tym razem, zamiast krótkich opowiadań grozy, dostajemy jedną długą historię. A zaczyna się ona w więzieniu od sceny egzekucji skazanego na śmierć więźnia.

Po wykonanym wyroku kat – przeciętny mężczyzna w starym, podniszczonym garniturze – znajduje kartkę papieru, która musiała należeć do skazańca. Ktoś zapisał na niej tajemniczy ciąg cyfr, tytułowy numer 73304-23-4153-6-96-8. Od tego momentu życie mężczyzny gwałtownie się zmienia. Zaczynają przydarzać się mu szczęśliwe zbiegi okoliczności, które ewidentnie związane z poszczególnymi fragmentami znalezionego numeru. Na ich skutek poznaje on niezwykłą kobietę i zakochuje się w niej a kulminacją staje się pewna noc w kasynie. Zapisane na kartce cyfry kuszą, by na nie postawić. Decyzja, którą podejmie mężczyzna ponownie zaważy na jego życiu. Thomas Ott , autor „Exit” i „Cienma Panopticum”, po raz kolejny wciąga czytelnika w hipnotyczny wir niezwykłych wydarzeń i zaskakujących zwrotów akcji. Osacza mroczną, gęstą atmosferą i narastającym szaleństwem. Budzi niepokój, który trwa jeszcze długo po skończeniu lektury.

Thomas Ott - urodził się w 1966 roku w Szwajcarii. Ukończył studia graficzne oraz filmowe w Zurychu. Od 1987 roku pracuje jako ilustrator i autor komiksów prasowych. Współpracował m.in.: z Libération, Vogue, LAPIN, stale publikuje w Strapazin. W 1989 roku zadebiutował autorskim albumem „Tales of Error”, następnie ukazały się: „Greetings from Helville” (1995), „Dead End” (1996), „t.o.t.t.” (2002) oraz najnowsze dzieło - „Cinema Panopticum” (2005). Jak wskazują tytuły kolejnych tomów Thomas Ott interesuje się tym co mroczne, tajemnicze, nie do końca wyjaśnione. Scenariusze opowiadań wchodzących w skład albumów oscylują między „opowieściami niesamowitymi” spod znaku Edgara Allana Poe, a czarnym kryminałem w stylu Chandlera, można je też bez trudu odnieść do twórczości Davida Lyncha. Z mroczną tematyką doskonale korespondują rysunki: białe na czarnym tle. Przewaga czerni daje nam wyraźnie do zrozumienia, że oto jesteśmy „po drugiej stronie” i tu może zdarzyć się wszystko. Ott rozwinął własną oryginalną technikę wydrapywania linii na deskach pokrytych czarną farbą. Komiksy, które tworzy są przeważnie pozbawione słów, więc tym mocniej działają na odbiorcę chłodne, dopracowane rysunki.

Wszechstronnie utalentowany Ott jest autorem animacji i filmów krótkometrażowych, a także śpiewa we własnym zespole - przez kilka lat był liderem The Playboys, a obecnie przewodzi grającemu rockabilly zespołowi Beelzebub.

 

 

 

NA SZYBKO SPISANE 1990-2000

scenariusz i rysunki: Michał "Śledziu" Śledziński

52 strony, format A4

okładka i środek w kolorze,

oprawa szyto-klejona

wydanie pierwsze

wydawca: kultura gniewu

data wydania: czerwiec 2008

 

„Na szybko spisane 1990-2000”, to druga część z planowanej przez Michała „Śledzia” Śledzińskiego trylogii o przygodach „pewnego introwertycznego człowieczka”. Ich pierwsza odsłona była jednym z najgłośniej dyskutowanych polskich komiksów ostatnich lat. Została entuzjastycznie przyjęta przez recenzentów i czytelników, którzy „Na szybko spisane 1980-1990” uznali najlepszym komiksem roku 2007 na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu w Łodzi.

W „Na szybko spisane 1990-2000” Śledziu portretuje jeden z najtrudniejszych okresów w życiu każdego człowieka – dorastanie. Czas szaleństwa hormonów, trudnych życiowych decyzji, emocjonalnych huśtawek a przede wszystkim inicjacji. Również tej seksualnej, tak solo, jak i w duecie. Po dramatycznych wydarzeniach z tomu pierwszego bohater znajdzie się teraz w nie mniejszych tarapatach – oglądanie ukradkiem filmów dla dorosłych, początek licealnego życia, pierwszy alkohol i pierwsza dziewczyna. Czy to przypadkiem nie za wiele dla nieśmiałego nastolatka obracającego się w towarzystwie komputerowych maniaków?

Michał „Śledziu” Śledziński – urodzony w 1978 r. w Bydgoszczy. Scenarzysta i rysownik. Pomysłodawca i redaktor naczelny słynnego magazynu komiksowego „Produkt”. Na jego łamach zadebiutowało nie tylko „Osiedle Swoboda”, legendarna seria autorstwa Śledzia, która doczekała się kolorowej wersji wydawanej w zeszytach, ale także wiele komiksów dziś znanych, a wtedy początkujących komiksiarzy – m.in. „Człowiek Paroovka” Marka Lachowicza, „NKOTB” KRL’a, czy „Wilq” braci Minkiewiczów.

Prace Śledzia znaleźć można było w rozmaitych gazetach lub czasopismach (szczególnie komputerowych, jak „Secret Service”, „Świat Gier Komputerowych” czy „Play”), antologiach i zinach, a nawet na reklamowych bilbordach. Oprócz pełnometrażowego albumu pt. „Fido i Mel: Na kozetce” autor ten ma na koncie również pierwszy zeszyt przygód komisarza Żbika, wnuka najpopularniejszego milicjanta PRL.

Śledziu podczas zawsze za krótkiej doby zajmuje się zarabianiem na życie (najczęściej wykonując zlecenia dla reklamy bądź ilustracje), prowadzeniem dwóch blogów, gotowaniem a przede wszystkim graniem na konsolach.

Podobno świetnie sprząta w kuchni.


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...