Nowe technologie ogniw zasilających

Autor: Spider Redaktor: GONZO

Dodane: 07-04-2008 12:36 ()


W świecie techniki nowoczesne wynalazki pojawiają się jak grzyby po deszczu. Jedną z dziedzin, która jest szczególnie promowana przez różne przemysłowe korporacje, to ogniwa zasilające.

Zwiększająca się sprzedaż urządzeń mobilnych oraz ich coraz większe zapotrzebowanie na energię, wymusza rozwój w kierunkach, które na pierwszy rzut oka ocierają się o science fiction.

Koniec zeszłego roku oraz początek obecnego zaowocował kilkoma interesującymi wynalazkami, z których trzy chciałem Wam dzisiaj zaprezentować.

Pierwszym z nich jest 30-dniowe ogniwo paliwowe Samsunga. Wodorowa bateria posiada moc 12000Wh i gęstość energetyczną 5 razy większą, niż stosowane obecnie akumulatory litowo-jonowe. Perspektywa dolewania paliwa do laptopa może wydać się z początku dziwna, ale zasilanie go przez cały miesiąc na jednym "tankowaniu" brzmi niezwykle kusząco... Do tej pory najlepszym wynikiem może się poszczycić laptop Sony Vaio VGN-TZ12VN, który jest w stanie popracować ok. 7 godzin na jednym naładowaniu.

Kolejnym ciekawym wynalazkiem jest "papierowa bateria" wynaleziona przez naukowców z Rensselaer Polytechnic Institute (uwaga, teraz będzie trochę techniki). Bateria składa się z węglowych nanorurek wyhodowanych na warstwie silikonu. Rurki pokrywa się następnie celulozą (dla mnie i dla ciebie papierem) i usuwa warstwę silikonu. Składając dwie warstwy papierem do wewnątrz, z elektrolitem pomiędzy, otrzymujemy kondensator. Pokrywając papier warstwą aluminium i folią litową otrzymujemy baterię litowo-jonową, która jest bardzo lekka i którą można składać jak kartkę papieru. Dodatkowym plusem jest znacznie poszerzony, w stosunku do tradycyjnych ogniw Li-Ion, zakres temperatur pracy wynoszący -75 - + 150 st. C.

Ostatnią ciekawostką jest wynaleziona przez Toshibę bateria, którą można naładować do 90% pojemności w 5 minut. Tzw. 'Super Charge ion Battery' (SCiB) jest oparta na technologii litowo-jonowej, ale w przeciwieństwie do niej (mimo szybkiego ładowania) jest się w stanie pochwalić żywotnością wynoszącą 10 lat oraz możliwością pracy w temperaturze - 31 st. C. Niestety dla nas, jak na razie, baterie typu SCiB będą wykorzystywane tylko przemysłowo, między innymi do zasilania elektrycznych motocykli i samochodów. Ale trzymajmy kciuki, może w ciągu najbliższych lat podobne baterie zasilą nasz telefony komórkowe czy laptopy...

Źródło: trustedreviews.com

 

 


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...