„Błonia tajemnicy” - recenzja
Dodane: 25-04-2025 21:49 ()
„Błonia tajemnicy” to antologia komiksowa, która — wbrew pozorom — nie jest po prostu adaptacją twórczości Stefana Grabińskiego. To akt translacji: przeniesienia literackiej melancholii, metafizycznego niepokoju i psychoanalitycznej głębi w medium obrazu i rytmu kadrowania. Twórcy antologii nie tylko adaptują — prowadzą dialog z samym duchem polskiej nowoczesności, którego Grabiński był ponurym, a dziś jakże aktualnym profetą. W „Błoniach tajemnicy” bowiem przeszłość nie odchodzi, a teraźniejszość nie przychodzi. Komiks ten istnieje w czasie zawieszonym, dokładnie tak, jak jego literacki pierwowzór: w stanie permanentnej hauntologii.
Pociągi, które nie zatrzymują się na stacjach
Centralnym motywem komiksu — i całej myśli Grabińskiego — jest kultura transportu, kolej jako symbol modernistycznej wiary w ruch, postęp, kontrolę nad przestrzenią i czasem.
Ale u Grabińskiego — i u komiksowych interpretatorów — pociąg nie prowadzi do nowego życia. Prowadzi donikąd.
W psychoanalitycznym sensie (Lacan) kolej symbolizuje pragnienie, które nigdy nie zostanie spełnione. W każdej kolejnej adaptacji motyw ten zamienia się w paradoksalny ruch ku stagnacji: pociągi jadą, ale cel jest iluzją; czas płynie, ale nie zmierza ku rozwiązaniu.
Kadry ukazujące niekończące się tory, rozmyte horyzonty, martwe dworce, budują estetykę, którą można nazwać ontologicznym dryfem — świadomością, że struktury, które miały dawać sens, są puste.
Podmiot w stanie rozsypki
Bohaterowie Grabińskiego — i ich komiksowe odpowiedniki — nie są herosami.
Są figury rozpadania się. Ich światy powoli, niezauważalnie odkształcają się: przestrzeń traci stabilność, czas zapętla się, ciało traci granice.
W języku psychoanalizy:
- Bohaterowie próbują zamaskować fundamentalny brak poprzez obsesję (np. praca, podróż, porządek).
- Jednak samo pragnienie staje się mechanizmem destrukcji — im bardziej próbują nadawać światu sens, tym szybciej ten sens się rozpada.
W komiksie środki wizualne potęgują ten efekt:
- Zniekształcone perspektywy.
- Rozszerzone kadry pełne pustki.
- Przestrzeń, która "zjada" bohatera.
Tak właśnie rodzi się horror bez potwora — groza rozpuszczenia się w świecie, który już nie odpowiada na naszą obecność.
Hauntologia polskiego losu
Jeżeli w literaturze zachodniej (np. Lovecrafta) horror opiera się na odkryciu brutalnej obcości kosmosu, u Grabińskiego — i w „Błoniach tajemnicy” — horror wynika z niewysłowionego lęku przed niespełnioną obietnicą nowoczesności.
W sensie hauntologicznym (Derrida) Polska Grabińskiego to kraj:
- Zbudowany na niedopełnionych projektach,
- Przepełniony duchami utraconych szans,
- Zatrzymany w wiecznej modernizacji, która nigdy nie została ukończona.
W „Błoniach tajemnicy” te duchy wracają:
- Przestrzenie industrialne są martwe.
- Koleje są pułapkami.
- Mieszkania stają się więzieniami.
Hauntologia nie dotyczy więc przeszłości — dotyczy teraźniejszości, która umarła, zanim zdążyła się w pełni narodzić.
Komiks jako medium rozpadu
„Błonia tajemnicy” idealnie wykorzystują komiksową formę:
- Kadrowanie: wyciszone, powolne przechodzenie z obrazu na obraz, przypominające bezcelowe dryfowanie bohatera.
- Brak klasycznej dynamiki: zamiast punktów kulminacyjnych mamy subtelne pęknięcia rzeczywistości.
- Obrazy ciszy: fragmenty bez dialogu, gdzie sama plastyka przestrzeni buduje atmosferę alienacji.
Forma ta wzmacnia narrację Grabińskiego: napięcie nie wybucha — ono gnije.
Jak dobrze pokazała psychoanaliza grozy, prawdziwy strach rodzi się nie z ataku potwora, ale z rozkładu zwyczajności.
✍️ „Błonia tajemnicy” jako komiks grozy wykorzystujący potencjał polskiej kultury
„Błonia tajemnicy” to nie tylko adaptacja Grabińskiego.
To współczesne echo jego diagnozy: człowieka zagubionego między pragnieniem a niemożnością, między ruchem a bezruchem.
W świecie, w którym nasze koleje ruszają, ale nigdy nie dojeżdżają,
gdzie nasze domy zmieniają się w szare pokoje alienacji,
a nasze pragnienia karmią tylko pustkę,
„Błonia tajemnicy” pozostają jednym z najważniejszych komiksowych projektów w Polsce ostatnich lat.
To dzieło, które nie tyle ilustruje Grabińskiego, co go reinkarnuje — w przestrzeni kadru, w ciszy kadencji, w śladzie, który nie znika.
Tytuł: Błonia tajemnicy
- Scenariusz: Mateusz Wiśniewski
- Rysunki: Michał Araszewicz, Piotr Marzec, Antoni Serkowski, Judyta Sosna, Magda Zwierzchowska
- Wydawnictwo: Kultura Gniewu
- Data wydania: Kwiecień 2025
- Oprawa: twarda
- Format: 210x297 mm
- Stron: 144
- Wydawnictwo: Kultura Gniewu
- ISBN: 978-83-68331-21-9
- Cena: 99,90 zł
Dziękujemy wydawnictwu Kultura Gniewu za udostępnienie komiksu do recenzji.
comments powered by Disqus