„Burton & Cyb” - recenzja
Dodane: 26-11-2023 22:38 ()
Kant potrafi być sztuką samą w sobie. Celem w życiu, a w tym konkretnym przypadku celem życia Burtona i Cyba. Szachrajów oszukujących, by zarobić na chleb, części do statku, alkohol, dziewczyny i wszelkie doczesne dobra. A przynajmniej oficjalnie o to toczy się gra, lecz w gruncie rzeczy chodzi tu o coś innego, bo albo utrzymanie w kosmosie jest tak drogie, albo ten nietypowy duet notorycznie gubi kredyty workami… Najważniejsze jest wygrywanie. Pieniądze rzecz nabyta, raz są, raz ich nie ma. Za to duma i satysfakcja z okantowania nawet tych, których w teorii okantować się nie da – bezcenna.
„Burton & Cyb” to humorystyczny cykl komiksowy Antonio Segury (scenariusz) i José Ortiza (rysunki) powstały w latach 80. ubiegłego wieku. Autorzy zapraszają nas do wszechświata nieskończonych możliwości, gdzie na licznie zamieszkanych ciałach niebieskich i stacjach kosmicznych można dokonać rzeczy niebywałych w zakresie robienia kogoś w konia. Segura czerpie garściami z popkultury i rzeczywistości, w jakiej przyszło mu żyć, przekuwając doświadczenia i wyobrażenia na język komiksu w zgrabne ośmiostronicowe opowiastki o moralnie dwuznacznych typach, którzy czasem lubią się bardziej, innym razem mniej. W gruncie rzeczy nie ma to znaczenia, ponieważ liczą się przede wszystkim zawodowe umiejętności naginania zasad i wykorzystywania nadarzających się sytuacji do przeprowadzania udanej operacji.
Dla mięśniaka Burtona i cyborga Cyba nie ma rzeczy niemożliwych, tak jak nie ma żadnych świętości. Panowie są zdolni i gotowi wykorzystać każdego, choć ich pewność siebie nie raz, nie dwa zwiedzie ich na manowce. Jednak częściej niż rzadziej udaje się im dokonać rzeczy wielkich w swoim fachu. Oszukać telepatów, górników spragnionych kobiecego ciała, system bankowy, służby porządkowe, niewidzialnego człowieka, mafię bukmacherską, naiwnych kolonialistów, skąpych restauratorów, polityków, królów, szejków i całą resztę możnych tego czy tamtego świata.
Segura raz za razem punktuje ludzką głupotę. Nienasycony konsumpcjonizm, egocentryzm, łatwowierność, konformizm, brutalizm, społeczną znieczulicę… Wszechświat to system naczyń połączonych. Dopóki mamy kredyty, dopóty on działa. Zniewalając społeczeństwa w imię cielesnych przyjemności, których nie można dostać, ale można kupić. Hiszpan udanie wplótł w swoje scenariusze odniesienia do realnego świata zarówno te dotyczące spraw ważkich (konflikt palestyńsko-izraelski), jak i tych lżejszych (upadek dawnych idoli), czyniąc z Burtona i Cyba przewodników po historii ludzkiej cywilizacji.
Owa wędrówka została w niezwykle widowiskowy sposób przedstawiona przez José Ortiza bezbłędnie odnajdującego się w sztafażu fantastyki naukowej. Bogactwo światów oraz różnorodność fauny i flory będącej tłem dla wyczynów tytułowych bohaterów zadziwia i zachwyca. Ilustracje urodzonego w Kartagenie artysty charakteryzują się niezrównaną głębią obrazu, dynamiką i starannością wykonania każdego kadru. Plansze spowite są oparami absurdu, delikatną nutą erotyzmu i niewybrednym humorem. Pulpowa estetyka miesza się tu ze swojską rubasznością. Piękno z brzydotą. Prostota z zaawansowaniem. Ortiz niemal niezauważalnie potrafi zmieniać styl swoich rysunków od w pełni realistycznego do kreskówkowego, aby podkreślić emocje panujące w danej scenie, ale także podkręcić jej komiczny wydźwięk.
Wielobarwność „Burtona & Cyba” powinna spodobać się każdemu, kto oczekuje od lektury dobrze napisanych, krótkich zabawnych komiksów. Solidne scenariuszowe rzemiosło Segury oraz graficzne mistrzostwo Ortiza zapewnią rozrywkę na kilka wieczorów. Na kilka, ponieważ na dłuższą metę konwencja przygód pary cwaniaków bywa nużąca. Są to opowieści pierwotnie stworzone do magazynu komiksowego i w takiej formie publikacji sprawdzają się najlepiej, choć nie zawsze jest to regułą. Tak czy inaczej, pilnujcie się. Uważajcie na rubieżach kosmosu i we własnym domu i nie dajcie się okantować. Oszuści nie próżnują.
Tytuł: Burton & Cyb
- Scenariusz: Antonio Segura
- Rysunki: José Ortiz
- Kolory: José Ortiz
- Przekład: Jakub Jankowski
- Redakcja: Izabela Rutkowska
- Korekta: Izabela Rutkowska
- Skład: Piotr Margol
- Liczba stron: 248
- Format: 240x320 mm
- Oprawa: twarda
- Papier: kredowy
- Druk: kolor
- Wydawnictwo: Lost In Time
- Data wydania: 2 października 2023 r.
- ISBN-13: 978-83-67270-52-6
- ISBN-13 edycji limitowanej: 978-83-67270-53-3
- Cena okładkowa: 150 zł
Dziękujemy wydawnictwu Lost In Time za udostępnienie komiksu do recenzji.
comments powered by Disqus