„Usagi Yojimbo Saga” księga 1 i 2 - recenzja

Autor: Dawid Śmigielski Redaktor: Motyl

Dodane: 29-11-2019 11:31 ()


Na przełomie XVI i XVII wieku piękna Japonia nie była zbyt przyjaznym miejscem dla samotnego wędrowca. Zewsząd na podróżników czyhały najróżniejsze niebezpieczeństwa, poczynając od bandy pospolitych rabusiów, poprzez pijanych samurajów, tajemniczych ninja, krwiożerczych demonów, a kończąc na nieokiełznanych siłach natury. Z wszystkimi tymi zagrożeniami musi na co dzień mierzyć się Miyamoto Usagi, długouchy ronin pielgrzymujący przez kraj w celu doskonalenia swojego ducha i umiejętności posługiwania się mieczem.

Usagi powołany do życia jeszcze w latach 80. ubiegłego stulecia przez Stana Sakai to typ bohatera, którego obecnie na próżno szukać w innych mediach. Kierujący się kodeksem Bushido, nieodmawiający pomocy bliźniemu, z szacunkiem traktujący każdą istotę. Gotowy do walki, ale nigdy do niej niedążący. Przyjazny i wielkoduszny. Odważny i bezinteresowny. Prawdziwy wzór do naśladowania. Dlatego też, dla najmłodszego pokolenia wychowanego na kulturowym obcowaniu z antybohaterem, u którego wszelkie wady są pociągająco atrakcyjne, moralna postawa Usagiego może wydawać się na pierwszy rzut oka nieco skostniała i nudna. Jednak w trakcie lektury osąd ten szybko zostanie zarzucony, ponieważ Sakai skonstruował swoją opowieść, dbając o każdy jej element, uwiarygodniając wszystkie działania postaci tu występujących.

Dzięki licznym retrospekcjom otrzymujemy bardzo szczegółowy obraz głównego bohatera. Możemy na własne oczy ujrzeć, jak hartowała się królicza stal. Ile dramatycznych momentów i zwrotów akcji doprowadziło samuraja na ścieżkę ronina i jak będąc jeszcze dzieckiem, przygotowywał się do tego, by stać się samurajem. Każda perspektywa, z której możemy śledzić losy długouchego, zbliża go do czytelnika – dziecięce podstępy i naiwne pojmowanie świata typowe dla tego wieku („Ogród Usagiego”, „Pobojowisko”), młodzieńcza niespełniona miłość („Uciekinierzy”) czy niezrównane bohaterstwo ukształtowanego wojownika („Powrót na równinę Adachi”). I choć Usagiego charakteryzuje wspaniałe serce i piękna dusza, to nie jest on nieomylny i pozbawiony wad. Jest po prostu na wskroś ludzki.

Towarzysząc roninowi w niekończącej się wędrówce, jesteśmy świadkami wielu emocjonujących przygód, a także, co równie ważne, poznajemy kulturę Japonii, tak odmienną od naszej. Nie rzadko obce zwyczaje potrafią irytować i zadziwiać, ponieważ istotnie wpływają na przebieg akcji (my, ludzie Zachodu, postąpilibyśmy w wielu sytuacjach zupełnie inaczej), ale dzięki temu mamy jeszcze większą możliwość przyswojenia sobie obyczajów panujących w okresie Edo. Siłą rzeczy stykami się z legendami, tradycjami i mitami kraju Kwitnącej Wiśni, mającymi niebagatelne znaczenie dla rozbudowanej, wielowątkowej fabuły utkanej z dziesiątek krótszych i dłuższych rozdziałów. Rozwlekłe historie (fenomenalne „Ostrze bogów”) przeplatają się z kameralnymi miniaturami, w których nie zawsze pierwsze skrzypce gra główny bohater. Sakai oddając głos uciśnionym i uciskającym, mającym szereg problemów do rozwiązania, może silniej zarysować tło społeczne równie ważne dla odbioru jego mistrzowskiego dzieła.

Szereg interesujących postaci czy to wybitnych szermierzy, łowców nagród, pięknych kurtyzan czy zwyczajnych wieśniaków, skorumpowanych stróży prawa albo samotnych matek równie skutecznie przyciąga uwagę czytelnika, co legendarnie szlachetne czyny Usagiego. Sakai z niebywałą wrażliwością potrafi podejść do każdego bohatera zaludniającego karty jego opowieści. Wiarygodnie przedstawić ich wielkie dramaty, dążenie do władzy, zemsty, odzyskania honoru lub po prostu do spokojnego życia. Warto nadmienić, iż autor z wielkim wyczuciem potrafi szafować postaciami w taki sposób, aby łączyć za ich pomocą wątki pozornie niemające ze sobą niczego wspólnego, często zaskakując czytelnika nieprzewidywalnymi zwrotami akcji.

Tak jak fantastyczny jest scenariusz pełen bohaterów z krwi i kości i niebanalnych przygód, tak również rewelacyjnie prezentuje się strona wizualnego „Usagiego Yojimbo”. Pochodzący z Japonii autor ma niepowtarzalny talent do tworzenia scen epickich, przedstawianych z rozmachem i przywiązaniem do szczegółów, ale jeszcze częściej skupia się na potęgowaniu napięcia poprzedzającego indywidualne pojedynki między mistrzami miecza. Przy tym należy podkreślić, że Sakai w ogóle nie gloryfikuje przemocy. Naprawdę rzadko decyduje się na ukazanie ran od zadanych ciosów, w przeciwnym wypadku wiele plansz ociekałoby krwią, a przecież, to nie rzeź jest istotą walki… Jednak nie brakuje w tych dwóch zbiorczych tomach momentów naprawdę brutalnych, które mogą zszokować (np. ukrzyżowanie niewinnego obywatela, „Klucha”) i dlatego, że pojawiają się w tak małej ilości, jeszcze silniej oddziałują na czytelnika. Ponadto Sakai bez wątpienia jest mistrzem w ukazywaniu emocji, za pomocą czerni i bieli i dość prostej kreski, potrafi oddać ich całe spektrum. A ponadto doskonale buduje nastrój opowieści, balansując między spokojną i melancholijną balladą a monumentalnym samurajskim freskiem ociekającym honorem.

Trudno znaleźć obecnie na polskim rynku serię komiksową, która w tak doskonałej harmonii łączy słowo pisane z obrazem. W której pojawia się tylu nietuzinkowych bohaterów i która, obfituje w tak dramatyczne i fantastyczne przygody. Co prawda świat za oknem wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze parę wieków temu, ale to wciąż ten sam świat targany ludzkimi namiętnościami. I tak jak w okresie Edo Jeden szlachetny długouchy ronin nie wystarczył do wyplewienia otaczającego go zła, tak i teraz ta sztuka nie mogłaby się udać, co wcale nie oznacza, że nie możemy brać z niego przykładu i doskonalić swojego ducha. Zatem, w drogę!

 

Tytuł: „Usagi Yojimbo” księga 1

  • Scenariusz: Stan Sakai
  • Rysunki: Stan Sakai
  • Tłumaczenie: Jarosław Grzędowicz
  • Wydawca: Egmont
  • Data publikacji: 24.04.2019 r. 
  • Druk: czaro-biały
  • Oprawa: miękka
  • Format: 145 x 205 mm
  • Stron: 632
  • ISBN: 9788328142497
  • Cena: 89,99 zł

Tytuł: „Usagi Yojimbo” księga 2

  • Scenariusz: Stan Sakai
  • Rysunki: Stan Sakai
  • Tłumaczenie: Jarosław Grzędowicz
  • Wydawca: Egmont
  • Data publikacji: 24.04.2019 r. 
  • Druk: czaro-biały
  • Oprawa: miękka
  • Format: 145 x 205 mm
  • Stron: 672
  • ISBN: 9788328142503
  • Cena: 89,99 zł

 Dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie komiksów do recenzji.

Galeria


comments powered by Disqus