Tak może wyglądać wojna. Jest tuż za naszą granicą. „Distortion” - nowa książka Cezarego Zbierzchowskiego

Autor: Powergraph Redaktor: Motyl

Dodane: 21-09-2019 20:10 ()


To powieść o wojnie. O koszmarze zabijania, o czerni w nas, ale i o braterstwie broni, o tęsknocie za normalnością. I o miłości – jedynej nadziei i jedynym ratunku, kiedy zło wydaje się wszechobecne.

Distortion to przede wszystkim opowieść o wojnie i jej codzienności, która wydaje się toczyć z pozoru daleko, a jednak jest tuż za naszymi granicami. O zagrożeniu, które oglądamy w mediach i sądzimy, że nas nie dotyczy, do momentu, kiedy konflikt zaczyna się wdzierać na nasze terytorium. Kiedy my sami lub nasi bliscy muszą w nim uczestniczyć. Nieważne, czy jest to Ramma granicząca z Remarkiem, czy zupełnie inne państwa. Człowiek w obliczu wojny, doprowadzany jest do ekstremalnych zachowań. Codzienność jest niecodzienna, a normą staje się ciągły strach i napięcie. Zbierzchowski pokazuje
wojnę oczami bohatera: ciągłe poczucie zagrożenia, upadające morale współtowarzyszy, a jednocześnie próby bycia twardym w każdej sytuacji. Szorska, żołnierska przyjaźń rodzi
się na polu walki, na granicy życia i śmierci.

Zbierzchowski znakomicie oddaje realia konfliktu zbrojnego – towarzyszymy żołnierzom z misji w bazie na pustyni, uczestniczymy w potyczkach. Pierwiastek fantastyczny staje się alegorią piekła, które stoi za działaniami wojennymi. Piekło nie tylko wojenne, ale i to, które ludzie noszą w sobie, szczególnie gdy przyjdzie im wybierać między mniejszym a większym złem. I nie zawsze wiadomo, które jest tym mniejszym. Dramatyzmu powieści dodaje narracja pierwszoosobowa. Wzruszenie i emocje potęgują listy do synka, który być może kiedyś je przeczyta.

Cezary Zbierzchowski: „Distortion dekonstruuje powieść militarną w tym sensie, że nie pokazuje wielu heroicznych czynów, ale mnóstwo czynów „codziennych”, z których składa się trud i poświęcenie żołnierzy. To właśnie w tej codzienności tkwi największy heroizm – w konsekwencji, trzymaniu się swoich zasad, poszukiwaniu pozytywnych uczuć. Pierwiastek fantastyczny w tej powieści pełni rolę klamry i staje się alegorią piekła,
które stoi za działaniami wojennymi”.

kpt. Magdalena Kozak „Distortion wciąga, pokazuje wiele dramatycznych sytuacji prawdziwych emocji. I chociaż napisał ją cywil, odnalazłam w tej powieści nasze żołnierskie Tao. Dusza wojownika może mieszkać nie tylko w żołnierzu, a właśnie to jest najważniejsze, kiedy piszesz o wojnie”.

Cezary Zbierzchowski (ur. 1975) absolwent Wydziału Polonistyki UW (praca magisterska z antropologii kultury). Ojciec bliźniąt, Weroniki i Rafała, zajmuje się digitalizacją procesów. Debiutował na łamach dwumiesięcznika „Ubik Fantastyka”, publikował w „Nowej Fantastyce”, „Science Fiction, „Fantasy & Horror” oraz w antologiach Bez bohatera (2005), Nowe idzie (2008), Science fiction (2011) i Przedmurze (2016). Współpracował jako felietonista i recenzent z sieciowym magazynem literackopublicystycznym „Creatio Fantastica”. Wydał zbiór opowiadań Requiem dla lalek (2008) zawierający osiem tekstów, których akcja osadzona jest w wykreowanym przez autora świecie Rammy. Powieść Holocaust F (2013) otrzymała Nagrodę Literacką im. Jerzego Żuławskiego oraz była nominowana do Nagrody im. Janusza Zajdla.


comments powered by Disqus