XXIX wiosen TM-Semic

Autor: Przemysław Mazur Redaktor: Motyl

Dodane: 05-06-2019 00:01 ()


Są takie rocznice w kalendarzu polskiego komiksiarza, o których zawsze warto pamiętać. Jedną z nich jest data ujawnienia się inicjatywy wydawniczej, która z czasem ewoluowała w dobrze znaną jakość. Mowa tu rzecz jasna o TM-Semic, przedsięwzięciu, które jako jedno z nielicznych wpłynęło na ukształtowanie gustów i preferencji obecnego pokolenia odbiorców komiksowych inicjatyw.

Przypomnijmy zatem, że to właśnie 5 czerwca 1990 r. na łamach harcerskiej gazety „Świat Młodych” zamieszczono reklamę zapowiadającą publikacje przedruków „światowych komiksów w tłumaczeniu polskim”. Wśród okładek komiksów prezentowanych w tej reklamie szczególną uwagę zwracała postać gibkiego osobnika w czarnym kostiumie skaczącego z dachu wielkomiejskiego budynku. Tytuł publikacji z jego udziałem – „Spindel Mannen” – prawdopodobnie w mało którym ówczesnym czytelniku mógł wzbudzać choćby minimalne skojarzenia. Wszak produkcje z udziałem bohaterów „Domu Pomysłów” były u nas znane co najwyżej nielicznym szczęśliwcom mającym zachodnie edycje tych tytułów.

Jednak już niebawem miało okazać się, że inicjatywa przebywających w Szwecji dwóch polskich przedsiębiorców - Stanisława Dudzika i Waldemara Tevnella – na blisko dekadę zdominuje polski rynek komiksu. Tytuły takie jak: „Spider-Man”, „Batman” czy „X-Men” trwale „zakotwiczyły” się w świadomości rodzimych czytelników, a dokonania takich twórców jak m.in. John Byrne, Todd McFarlane, Jim Lee czy Sal Buscema do dziś wspominane są przez wielu z uzasadnionym sentymentem. Bez konsekwentnej prezentacji dokonań rzeczonych twórców zainteresowanie produkcjami superbohaterskimi wśród polskich czytelników byłoby zapewne znacząco mniejsze.


comments powered by Disqus