Misja 01 - FIRE! - raport bitewny z AT-43
Dodane: 26-05-2007 12:20 ()
Trochę zdjęć i opis przebiegu wydarzeń z bitwy, jaką rozegrałem w weekend. Celem tego raportu jest pokazanie, jak przebiega rozgrywka w AT-43 - stąd dość dokładny opis mechaniki. Enjoy :-D
Misja 01 - FIRE! to jedna z 10 misji opublikowanych na stronie Rackhama. Szczegółowy opis misji (w języku angielskim) można pobrać tutaj: Mission 01: FIRE (PDF, 591 kB)
Udział wzięli:
U.N.A.
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/04UNA-Army.jpg}
(1){obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/03UNA-FireToadSgt.jpg}Fire Toad Sgt.
(2){obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/01UNA-SteelTroopersTeamAlpha.jpg}Steel Troopers team "Alpha" (4 Steel Troopers + 1 Missile Launcher spec)
(3){obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/02UNA-SteelTroopersTeamBravo.jpg}Steel Troopers team "Bravo" (3 Steel Troopers + 1 Missile Launcher spec)
Therians
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/08Therians-Army.jpg}
(1) {obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/07Therians-WraithGolgothAlpha.jpg}Wraith Golgoth Alpha
(2) {obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/05Therians-StormGolems1.jpg}Storm Golems unit .001 (3 Storm Golems + Sonic Gun spec)
(3) {obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/06Therians-StormGolems2.jpg}Storm Golems unit .002 (3 Storm Golems + Sonic Gun spec)
Rozstawienie
Najpierw na mapie rozstawiane są elementy terenu: Kontener z bronią i amunicją U.N.A. (1) oraz Nanogenerator Therian (2). Celem gracza prowadzącego siły U.N.A. jest zniszczenie nanogeneratora (2), natomiast celem gracza dowodzącego siłami Therian jest zniszczenie kontenera U.N.A. (1)
Przed rozpoczęciem misji, każdy z graczy rozstawia 3 murki, reprezentujące zwały gruzu i inny złom (i zapewniające osłonę żołnierzom). (1), (2), (3) murki rozstawione przez gracza U.N.A.; (1), (2), (3) murki rozstawione przez gracza Therian. Murki rozstawiane są naprzemian, zaczynając od gracza U.N.A. - cyfry w nawiasach oznaczają kolejność, w jakiej murki były wystawiane.
Po rozstawieniu, mapa wyglądała następująco: {obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/09Set-up.jpg}
[W1] - [W4] wejścia 1-4, przez które mogą wejść na pole bitwy jednostki Therian
[W5] - [W8] wejścia 5-8, przez które na pole bitwy mogą wejść jednostki U.N.A.
Tura 1
Turę rozpoczyna Faza Taktyczna (Tactical Phase). Składa się ona z trzech etapów:
1) podliczenie punktów dowodzenia (Leadership Points) dla każdej ze stron. Ilość ta wynosi 1 za każdy oddział (na stole lub w rezerwie) + wartość cechy LP dowódcy armii. U.N.A. będzie więc miało do dyspozycji 6LP (1+1+1+3) natomiast Therianie 5LP (1+1+1+2).
2) ustalenie sekwencji aktywacji - każdy z graczy układa (niejawnie) karty jednostek na stole, awersem do dołu tak, by aktywować jednostki od lewej do prawej.
3) Test Autorytetu (Authority Test) - gracz z większym wynikiem zdecyduje, kto ma aktywować pierwszy swoją jednostkę. Każdy z graczy może poświęcić 1 lub 2 LP, by otrzymać odpowiednio +1 lub +2 do tego rzutu.
W tej turze jednak żaden z graczy nie zdecydował się na to, i osiągnęli wyniki: U.N.A.: [1] (kostka) + 1 (Autorytet dowódcy - Fire Toad Sgt.) = 2 Therians: [5] + 2 (Autorytet dowódcy - Wraith Golgoth Apha) = 7 Zwycięzcą testu autorytetu został więc gracz dowodzący Therianami i postanowił skorzystać z inicjatywy i wkroczyć na pole walki jako pierwszy.
Odkrył więc pierwszą w kolejności kartę w swojej sekwencji aktywacji i wydał pierwszy ze swoich 5 punktów dowodzenia, by aktywować pierwszą jednostkę Storm Golemów (SG#1) (gdyby tego nie zrobił, jednostka nie mogłaby nic zrobić w tej turze i byłaby uważana za aktywowaną). Zdecydował, że wejdą oni przez wejście [W1] i wykonają Combat Movement (18cm). Jako, że póki co nie mieli do kogo strzelać, wydał im rozkaz Overwatch.
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/10Turn1-StormGolems1enterbattlefiel.jpg}
Następnie gracz U.N.A. uaktywnił swoją pierwszą jednostkę - Steel Troopers Apha team (ST#1), również płacąc 1LP za aktywację (pozostało mu 5LP). Zdecydował, że wejdą oni przez wejście obok kontenera [W7], wykonają Combat Move do najbliższej osłony, za którą za 1LP się ukryją (Take Cover) i za kolejny 1LP będą obserwować pole walki, gotowi do strzału (Overwatch).
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/11Turn1-SteelTroopers1enterbattlefi.jpg}
Następnie gracz Therian aktywował kolejną ze swoich jednostek - Storm Golems unit .002 (SG#2). Zapłacił 1LP za aktywację, po czym zdecydował iż wejdą oni przez wejście [W4], podejdą w kierunku osłony, wystrzelą do ST#1, po czym schowają się za osłoną (Take Cover, 1 LP). Po zakończeniu ruchu SG#2 gracz U.N.A. zdecydował, że nie otwiera do nich ognia (z Overwatch'a), mając nadzieję na pojawienie się ciekawszego celu - Wraith Golgotha. SG#2 zajęli pozycje...
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/12Turn1-StormGolems2enterbattlefiel.jpg}
A taki mieli widok na żołnierzy U.N.A.:
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/13Turn1-StormGolems2viewatSteelTroo.jpg}
Miarka do AT-43 jest dwustronna - z jednej strony są centymetry i cale, a z drugiej zasięgi broni (każdy przedział to 10cm). Zasięgi mierzy się od lidera pierwszego do lidera drugiego oddziału. Lider ST#1 był najdalej od wroga, w SG#2 natomiast najbliższy model był liderem. Po zmierzeniu okazało się, że dystans między oboma oddziałami wynosi 6:
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/14Turn1-Range.jpg}
3 spośród Storm Golemów wyposażonych jest w Nanoblastery, a czwarty z nich - w Sonic Gun. Nanoblastery w rękach SG mają Celność (Accuracy) 3. Wykonujemy odejmowanie: Celność - Zasięg i mamy: 3 - 6 = -3. Rzut oka do Uniwersalnej Tabeli Wyników (Universal Resolution Table) i już wiemy, że wynik potrzebny do trafienia to 5+. Nanoblasterów jest 3, więc gracz kontrolujący Therian rzuca trzema kośćmi i otrzymuje wyniki: [3] , [5] , [6] - dwa trafienia i jedno pudło. Jednak Nanoblastery mają cechę Re-roll równą 1, co oznacza, że można raz przerzucić każde nietrafienie. Tak więc kość, na której wypadło [3] zostaje przerzucona (znowu wynik potrzebny do trafienia to 5+), jednak powtórnie wypada [3] - pozostaje więc wynik: dwa trafienia i jedno pudło. Żołnierze U.N.A. znajdują się w osłonie (cover), za co przysługuje im rzut ochronny na 5+. Ponieważ dostali oni rozkaz Kryć się! (Take cover) to potrzebny wynik w rzucie ochronnym wynosi 3+. Rzucają więc dwoma kośćmi - jedną za każde trafienie - i otrzymują wynik [5] , [5] - osłona ochroniła obu żołnierzy!
Został jeszcze Sonic Gun - najsilniejsza broń strzelecka Storm Golemów. Celność wynosi 5, zasięg: 6, różnica to 5 - 6 = -1, czyli do trafienia potrzeba 4+. Sonic Gun ma Attack Rate 3, czyli używamy 3 kostek - wyniki to: [4], [4], [5] - 3 trafienia! Za każde trafienie robimy test ochronny (cover save) i mamy wyniki: [1], [2], [5] - jedno trafienie ochronione, ale dwóch pozostałych żołnierzy nie zdążyło się ukryć. Teraz należy sprawdzić, czy strzały przebiły się przez ich pancerz: Siła przebicia (Penetration) Sonic Guna wynosi 8, pancerz (Protection) Steel Troopersów to 5. Różnica wynosi więc 8 - 5 = 3, czyli (wg tabelki) potrzeba 3+ by zabić. Dwa rzuty (jeden za każde trafienie) dają wyniki [4] , [5] i dwóch żołnierzy U.N.A. pada martwych na ziemię.
Strom Golemy kryją się za osłoną, a gracz U.N.A. aktywuje drugą drużynę Steel Troopers (ST#2). Płaci 1LP za aktywację i decyduje, że wejdą przez wejście [W6]. Podchodząc do osłony, zostają zauważeni przez SG#1, którzy natychmiast otwierają ogień w ich kierunku. Ponownie strzela 3 SG z Nanoblasterami i 1 z Sonic Gunem, ale teraz zasięg wynosi 3. Tylko jeden ze strzałów Nanoblasterów jest celny, ale Steel Trooper zdążył skryć się za osłoną ([5] na cover save). Sonic Gun ma więcej szczęścia i dosięga jednego z żołnierzy U.N.A., który pada martwy na ziemię. Pozostali 3 Steel Troopersi dopadają osłony, kryją się za nią (Take Cover, 1 LP) i szykują się na nadejście Golgotha (Overwatch, 1LP), kończąc w ten sposób swoją aktywację.
Teraz gracz Therian aktywuje swoją ostatnią jednostkę - Wraith Golgotha Alpha. Ponieważ Golgoth jest oficerem (sierżantem), za jego aktywację nie trzeba płacić punktem dowodzenia. Ogromna maszyna wkracza więc na pole walki. Jako pierwsi dostrzegają go ST#1 i od razu odpalają do niego z rakietnicy. Missile Launcher to broń samonaprowadzająca (Locked shot weapon), więc niezależnie od zasięgu zawsze potrzebuje 3+ do trafienia. Kostka pokazuje [3], więc rakieta trafia! Rzut na tabeli lokacji trafienia to [4] - Frame, czyli korpus maszyny. Rakietnica ma Damage równy 2, więc gracz U.N.A. bierze do ręki 2 kości i rzuca (Siła 13 - Pancerz 14 = -1, czyli potrzeba 4+) - kości pokazują [1] i [4]. "4" to jeden punkt zniszczeń w kadłubie, "1" powinno nie zadać obrażeń, jednak w tej misji żołnierze U.N.A. dysponują ogromnym arsenałem broni, dzięki czemu mogą raz przerzucić każdy rzut na obrażenia - i tym razem na kości wypada [4] - a więc drugi punkt zniszczeń w kadłubie Golgotha!
Pozostali dwaj żołnierze strzelają ze swoich Laser Rifles do SG#2 i udaje im się zniszczyć jednego z nich. Ułamek sekundy później ogień otwierają ST#2. Rakietnica ponownie dosięga celu, i tym razem trafia w jedną z broni Golgotha (na tabeli lokacji wypada [6]) - Gracz U.N.A. decyduje, że trafiony zostaje Medium Sonic Cannon. Do zniszczenia ponownie potrzeba wyniku 4+. Kostki pokazują [1] i [2], obie zostają przerzucone i tym razem pokazują [1] i [5] - więc ostatecznie jedna z broni Golgotha zostaje uciszona na zawsze. Pozostali Steel Troopersi z oddziału Bravo (ST#2) strzelają do oddziału SG#1, jednak bez rezultatów.
W odpowiedzi Golgoth celuje swoje ogromne działo - Medium Nucleus Cannon w stronę ST#2, jednak wiązka nanitów wyrywa jedynie dziurę w gruzowisku za którym schowali się żołnierze U.N.A. (Celność 9 - zasięg 3 = 6 czyli strzał trafia automatycznie, jednak [4] na rzucie ochronnym ratuje żołnierza).
Ostatnią aktywacją w tej turze jest Fire Toad Sgt., który również jako oficer nie wymaga poświęcenia punktu dowodzenia na aktywowanie go. Łazik wkracza na pole bitwy, z miejsca otwierając ogień za swoich dwóch Light Laser Canonów do Golgotha. Potrzebuje tylko 3+ by trafić, ale niefortunnie kości pokazują [1] i [2] - a że LLC nie daje możliwości powtórzenia rzutu (re-roll), oba strzały nie trafiają.
Sytuacja ogólna na koniec tury wyglądała następująco:
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/17Turn1-end.jpg}
A z bliska tak:
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/18Turn1-end-leftside.jpg}
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/19Turn1-end-rightside.jpg}
Tura 2
Podliczenie LP: Nic się nie zmieniło - U.N.A.: 6 LP, Therians: 5 LP Test autorytetu: Tym razem obaj gracze decydują się wydać po 2LP by podnieść wyniki rzutu. Po rzucie mamy więc - U.N.A.: [2] + 3 + 2 = 7, Therians: [4] + 2 + 2 = 8. Ponownie Therianie wygrywają inicjatywę, a gracz nimi dowodzący aktywuje swój oddział jako pierwszy.
Pierwszym oddziałem okazuje się być Wraith Golgoth, który zbliża się nieco i strzela z jedynej pozostałej mu broni - Medium Nucleus Cannona do Fire Toad Sgt. Dzieli ich dystans 3, więc Cannon trafia automatycznie, na tabelce lokacji wypada [5] czyli Frame i nawet [2] na rzucie obrażeń wystarcza, by uszkodzić kadłub łazika. Następnie aktywuje się oddział ST#2 - zbliżają się bardziej do osłony, rakietnica strzela do Golgotha, powodując kolejny punkt zniszczeń w Kadłubie; a pozostali żołnierze biorą na cel golemy z oddziału SG#1, jednak strzelają niecelnie. Na koniec kryją się za osłoną (Take cover).
W odpowiedzi oddział SG#1 zbliża się do sterty złomu blokującej przejście i wypala ze wszystkich posiadanych systemów uzbrojenia do oddziału Steel Troopers broniącego kontenera. Nanoblastery eliminują jednego, a Sonic Gun drugiego żołnierza, w skutek czego oddział zostaje zredukowany do tylko 1 człowieka! Storm Golemy chowają się za osłonę. Ostatni pozostały przy życiu żołnierz ST#1 podnosi rakietnicę zabitego kolegi (zasada specjalna scenariusza) i odpala rakietę w Golgotha, niszcząc go ostatecznie.
Drugi oddział Storm Golemów podchodzi do osłony i strzela - Nanoblastery do bliższego oddziału piechoty (ST#2) natomiast Sonic Gun - jako broń specjalna mogąca wybrać inny cel - strzela do Fire Toad Sgt. Piechotę ratuje osłona, a Łazika - pancerz i ostatecznie żaden z oddziałów nie ponosi strat. W tym momencie okazuje się, że graczowi Therian skończyły się punkty dowodzenia i Golemy nie zdążą się skryć za osłoną (Take cover)! Sierżant w Fire Toadzie dostrzega okazję w zniszczeniu systemu dowódczego maszyn (Golgotha) i postanawia ją wykorzystać. Z maksymalną prędkością zbliża się do oddziału SG#2 i dosłownie anihiluje dwóch z nich strzałami ze swoich Light Laser Cannonów (autohit, autowound - jedynie cover mógł ich uratować, ale nie zdali testów). Tym samym oddział SG#2 został zredukowany do ostatniego golema.
Sytuacja wygląda następująco:
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/22Turn2-end.jpg}
i centrum akcji z bliska:
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/23Turn2-end-close-up.jpg}
Tura 3
Podliczenie LP: U.N.A. bez zmian: 6LP, Therianie tylko 2LP (brak dowódcy) Test autorytetu: U.N.A. poświęca 2LP by podnieść wynik rzutu, Therianie nie mogą pozwolić sobie na ten luksus, mając ogólnie tylko 2LP! Po rzucie kością mamy: U.N.A.: [1] + 3 + 2 = 6, Therians: [1] + 0 + 0 = 1. Inicjatywa należy do U.N.A.
Jako pierwszy aktywuje się sierżant w łaziku. Nadal na pełnym gazie, obiega osłonę za którą chowa się ostatni Storm golem i eksterminuje go przy pomocy Laser Cannonów. Teraz powinien aktywować się oddział SG#2, ale jako, że przed chwilą przestał istnieć, gracz Therian traci aktywację. Oddział ST#2 porzuca nieprzydatną już rakietnicę i wymienia ją na Laser Rifle (zasada scenariusza), podbiega do Storm golemów i wygarnia im salwę z niecałych 10cm, eliminując 2 golemy.
Pozostałe 2 golemy próbują ratować sytuację i przegrupowują się w kierunku Nanogeneratora w nadziei na zniszczenie Fire Toada który lada chwila pojawi się w korytarzu prowadzącym do generatora. Zużywają niewykorzystany punkt dowodzenia (pozostały po wyeliminowanym przed aktywacją oddziale SG#2) do obserwacji korytarza (Overwatch). Ostatni członek oddziału ST#1 wymienia rakietnicę na Laser Rifle i rusza w ślad za kolegami z drużyny Bravo.
Sytuacja wygląda następująco:
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/26Turn3-end.jpg}
Tura 4
Na początku tury nanogenerator odtwarza jednostkę SG#2, jednak pojawią się oni na stole dopiero w momencie aktywacji.
Podliczenie LP: U.N.A.: 6LP, Therians: 2LP Test autorytetu: Ponownie dzięki sierżantowi U.N.A. zdobywa inicjatywę.
Pierwszy aktywuje się sierżant w swoim Fire Toadzie i - zgodnie z oczekiwaniami golemów - wychodzi na korytarz, próbując namierzyć Nanogenerator calownikami swoich Laser Cannonów. Jednostka SG#1 wykorzystuje Overwatch do desperackiej próby zniszczenia łazika.
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/27Turn4-OverwatchfireStormGolems1.jpg}
Sonic Gun wypala w kierunku Fire Toada, trafiając raz w nogi łazika i dwa razy w kadłub, jednak pancerz pojazdu wytrzymuje i strzały nie przynoszą żadnego efektu. Sierżant zaniepokojony ostrzałem odpowiada ogniem, eliminując bliższego z golemów, po czym drugim z laserów wreszcie namierza generator i niszczy go. U.N.A. wygrywa scenariusz.
Sytuacja na koniec bitwy:
{obrazek http://i27.photobucket.com/albums/c176/YoungOlo/AT-43/Fire/28Endgame.jpg}
Wrażenia i uwagi:
Gra jak zwykle byłą dynamiczna, wciągająca i nieprzewidywalna. Taktyka U.N.A., którą zastosowałem (zniszczyć Wraith Golgotha za wszelką cenę, nie tracąc przy tym Fire Toada) dała rezultaty. Pozbawienie Therian punktów dowodzenia wytworzyło przewagę taktyczną, która pozwoliła na szybkie i gwałtowne zakończenie misji. Wbrew pozorom, ta misja jest bardzo trudna dla U.N.A. i jest to pierwszy raz, gdy udało mi się ją wygrać ludźmi (a grałem kilkakrotnie). Przewaga Therian jest ogromna (więcej punktów na początek + odradzające się oddziały piechoty), ale dodatkowe zasady dla U.N.A. balansują to całkiem nieźle. Przerzut w rzucie na obrażenia przy niszczeniu Medium Sonic Cannona na Golgothcie okazał się kluczowy, bo pozwolił wygrać walkę ogniową z tym mechanicznym potworem. Ogólnie kostki kilkakrotnie zaskakiwały - raz pozytywnie, raz negatywnie.
Być może kilku z Was udało mi się zachęcić do wypróbowania tej gry - a uważam że jest tego warta po stokroć. Mam nadzieję, że to co napisałem jest w miarę czytelne ;-)
Pozdrawiam
YoungOlo
Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...