Eclipse Phase Core Book - recenzja

Autor: Jakub "Arathi" Nowosad Redaktor: Arathi

Dodane: 11-05-2011 12:25 ()


Mieszanie stylów settingów gier fabularnych nie zawsze wychodzi dobrze. Czasami powstają pokraczne stworki, które aż się proszą o płomienny stos. Jednak raz na kilka podręczników pojawia się system, który z powodzeniem mógłby walczyć o tytuł najlepszej gry fabularnej wszech czasów. Jednym z takich systemów jest wydany niedawno Eclipse Phase.

Dla przeciętnego gracza z Polski tematyka gry wydawać się może bardzo egzotyczna. Powłoką settingu jest ogólnoświatowy konflikt, który doprowadził do uruchomienia sztucznej inteligencji. Bardzo szybko uzyskała ona samoświadomość i tak zwani TITANS rozpoczęli eksterminację pasożytów ziemskich, czyli ludzi. Wielu zginęło, a inni zostali złapani przez bezlitosnego wroga. TITANS zniknęli tak szybko, jak się pojawili zostawiając za sobą zgliszcza na objętej kwarantanną Ziemi oraz strach w ludzkich sercach. 10 lat po tamtych wydarzeniach ludzkość rozproszona po całym Układzie Słonecznym walczy o przetrwanie. Każde ciało niebieskie zostało zasiedlone imigrantami z Ziemi. Powstał szereg nowych grup politycznych - stare państwa i narody ziemskie zostały zastąpione takimi tworami jak Planetary Consortium czy Jovian Junta. Jedne organizacje podążają nowoczesną technokratyczną ścieżką, wykorzystując nanotechnologię do produkcji wszelkich dóbr, inne podążyły w stronę zupełnie przeciwną.

Ważnym elementem świata EP jest transhumanizm - czyli przekonanie o konieczności przezwyciężania ludzkich słabości przy pomocy nanotechnologii i inżynierii genetycznej. Dzięki takim rozwiązaniom technologicznym, jak cortical stack czy rozdzielenie świadomości od ciała, śmierć w EP jest zjawiskiem nader rzadkim. Dokładny opis świata wraz z technologicznymi i polityczno-społecznymi podstawami gry znajduje się już na początku podręcznika. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że czytając dalsze rozdziały tak gracze i MG nie będą mieć problemów ze zrozumieniem niektórych zwrotów. Opis wydaje się być pełny, choć jak przechodzimy do fragmentu traktującego o głównych siedzibach ludzkich, to chciałoby się, aby poświęcono im więcej niż tylko dwa, trzy zdania. Ta część podręcznika pozwala także zrozumieć charakterystyczne kulturowe elementy świata EP, bez lektury której nawet nie ma co się przymierzać do grania. Opis uzupełniony jest cytatami ze świata gry, głównie z perspektywy organizacji Firewall.

 

Oprócz siedzib opisano także organizacje polityczne, grupy przestępcze oraz społeczne i większe korporacje. Świat EP aż kipi od pomysłów na przygody. Dodatkowo takiej ilości oryginalnych rozwiązań nie znajdziemy chyba w żadnym systemie - na przykład przestępcza grupa, której wszyscy członkowie są klonami założycielki czy też inteligentne zwierzęta. Wszystko w tym fragmencie podręcznika ma swoje odzwierciedlenie w mechanice gry lub przy tworzeniu postaci. Ze strony obecnych na rynku gier RPG Eclipse Phase naprawdę pozytywnie wyróżnia się światem - jest on nie tylko ciekawy, ale i bardzo grywalny. Czytając tą część podręcznika pomysły na sesje przychodzą same.

Podstawy mechaniki i tworzenie postaci to dwa kolejne rozdziały. Ta pierwsza opiera się na rzutach k100 i dla starych wyjadaczy może przypominać mechanikę Warhammera. Testy wykonuje się niezwykle łatwo i jedynie sytuacje szczególne rozpisane w różnych rozdziałach podręcznika wymagają pewnego zastanowienia się. Całość jest opisana przystępnym językiem i dodatkowo wspierana jest licznymi przykładami. Postać tworzy się wybierając poszczególne elementy jej historii i rozwija za pomocą punktów. System punktowy pozwala na wielką elastyczność w tworzeniu postaci, więc nawet pochodzący z tych samych regionów bohaterowie nie będą tacy sami. Rozdział prowadzi graczy za rączkę, nie pozostawiając miejsca na wątpliwości. Na końcu otrzymujemy zbiór kilku przykładowych postaci, które można potraktować albo jako NPCów, albo jako wzory do tworzenia swych własnych. Należy zaznaczyć, że głównym celem bohaterów graczy jest pilnowanie porządku i ratowanie transludzkości przed kolejną zagładą - należą oni do głęboko zakonspirowanej grupy zwanej Firewall. Nie są jednak jedyni. W świecie EP istnieje mnóstwo tajemniczych organizacji, z którymi nieraz przyjdzie się zmierzyć. Elementy konspiracji w podręczniku wręcz wylewają się z każdej strony - od klimatycznych cytatów ze świata gry, aż po niedopowiedzenia odnośnie niektórych elementów świata (na przykład pochodzenia Pandoras Gates czy roli obcych zwanych the Factors).

Kolejne rozdziały zajmują się poszczególnymi aspektami mechaniki - porządne opisy umiejętności, szczegółowe zasady walki, mechanika używania mocy psionicznych czy buszowania po Sieci (zwanej The Mesh). Oprócz licznych przykładów wykorzystania mechaniki te rozdziały pozwalają lepiej zrozumieć wybrane aspekty świata Eclipse Phase. Podobną funkcję pełnią kolejne dwa - opisują sprzęt oraz podstawowe technologie świata. Warto zaznaczyć, że brak tutaj jakiegoś nader skomplikowanego żargonu, który zmuszałby czytelnika do ciągłego sięgania po słownik. Każdy aspekt świata opisany jest szczegółowo, ale bez użycia technologicznego bełkotu. Dzięki temu widać, że EP to gra dla każdego. Pozytywnie zaskakuje także pochodzenie psioniki, zwłaszcza na tle standardowych rozwiązań, gdzie jest ona często pochodną niewyjaśnionych, a nawet boskich mocy.

Ostatni rozdział przeznaczony jest dla Mistrza Gry. Znajdziemy w nim odpowiedzi na wiele pytań, jak i pewne aspekty świata, które dostępne są tylko dla mistrza gry. Otrzymujemy więc tutaj szczegółowe opisy rasy obcych zwanych The Factors czy tuneli czasoprzestrzennych - Pandoras Gate. Informacje okraszone są przykładami wrogów oraz pomocnymi przy prowadzeniu pełnych tajemnic sesji radami.

Taka ilość tekstu wydana została na około 400 stronach w pełnym kolorze. Twarda oprawa i porządne szycie powinno zapewnić długi żywot podręcznika głównego. Znajdziemy w nim sporo klimatycznych ilustracji, a na szczególną uwagę zasługuje layout - nie dość że jest przejrzysty, to jeszcze utrzymany w futurologicznym klimacie. Jak już było wspomniane, system napisany jest przystępnym i prostym językiem, więc bez problemu może po niego sięgnąć nawet niezbyt zaawansowany nieanglojęzyczny czytelnik.

Podsumowując można bez zastrzeżeń polecić Eclipse Phase każdemu graczowi szukającemu odskoczni od pełnych elfów światów fantasy czy quasi-fallout'owych gier fabularnych. Jasne jest, że $50 za podręcznik może być sporym wydatkiem, ale za jakość się płaci. W przypadku Eclipse Phase cały podręcznik - mechanika, opis świata czy wydanie - zasługują na wysoką ocenę. To po prostu porządne hard sci-fi dla każdego.

 korekta: Spider

 

Ocena recenzenta: 9/10

 

Tytuł: Eclipse Phase: The RPG of transhuman conspiracy and horror

Wydawca: Posthuman Studio (wcześniej: Catalyst Game Labs)

Liczba stron: 400

Wydanie: pełny kolor, papier kredowy, twarda oprawa

Cena: $49,99

ISBN: 978-0-9845835-0-8

 


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...