Światotworzenie - recenzja

Autor: Jakub "Arathi" Nowosad Redaktor: S_p_i_d_e_r

Dodane: 02-12-2010 12:02 ()


{obrazek http://img195.imageshack.us/img195/3202/swiatotworzenie.jpg} Zapraszamy do zapoznania się z recenzją podręcznika dla amatorów tworzenia własnych światów w grach RPG.

Grając w gry fabularne od kilkunastu lat, każdy z nas ma czasami ochotę stworzyć coś własnego. Jedni rzucają się do przerabiania zasad swego ulubionego systemu czy też inkorporacji jakichś innych. Drudzy tworzą swe własne settingi, a nawet całe systemy RPG wraz z mniej lub bardziej unikalną mechaniką. Często powstają potworki, które po rozegraniu kilku sesji lądują na dnie szuflady, tudzież w nieczytanym od wieku folderze na partycji H.

Jednakże każdy chce stworzyć coś, co pozostanie w pamięci na długo lub stanie się częstym elementem w menu typowego erpegowca. Wkłada się w swe dzieło mnóstwo wysiłku i... tyle. Nadal są błędy, nadal nie słucha się innych, podpierając się dumą. Wtedy z pomocą przychodzi Andrzej Stój i jego cykl esejów "Światotworzenie", opublikowany pierwotnie w serwisie Poltergeist, a obecnie wydany przez Wydawnictwo Gramel.

Niewielkiej wielkości książeczka ma moc. Moc tworzenia światów.Pierwsza część to pewnego rodzaju wstęp dla laików. Koncepcja, cel, fundament i betatesty - czyli co powinniśmy wiedzieć o naszym przyszłym settingu, nim zapiszemy stosy kartek. Autor naprowadza nas powoli, ale skutecznie na kierunek, którym powinniśmy podążać. Wskazuje drogę, a raczej szereg dróg i tylko mówi, która nas zaprowadzi do erpegowego "hall of fame", a która na wspomniane dno szuflady. Tu należy zaznaczyć, że nawet bez chęci tworzenia opisu własnego świata, po lekturze tego rozdziału głowa zaczyna pękać od nadmiaru pomysłów.

W ten sposób jesteśmy gotowi ruszyć dalej, do drugiej części podręcznika. Tutaj zagłębiamy się w szczegóły tworzenia settingu. Czytelnik dowie się dlaczego nie powinien mnożyć organizacji w świecie gry, jak zbudować oryginalny historycznie świat oraz jak dostosować mechanikę. Gdy już posiadamy wynikłe z pierwszej części podstawy, czytając część drugą zauważymy powolne, samoistne kreowanie się naszego świata - powoduje to mimowolne przemyślenia o tworzonym przez nas świecie. Warto jednak zaznaczyć, że cały podręcznik, niezależnie od części, jest napisany przystępnym językiem. Nie ma trudności ze zrozumieniem nawet najbardziej zawiłych kwestii. Dodatkowo każdy rozdział wspomagany jest z jednej strony przykładami wprost z settingu Nemezis, a z drugiej krótkim komentarzem autorstwa Artura Ganszyńca. Pamiętać też należy, że mimo iż podręcznik pisany jest pod system Savage Worlds, to nie powinno nastręczać trudności, by zaadaptować rady do dowolnej mechaniki. Jedynym minusem całości jest częsta konieczność przerywania sobie lektury tekstu głównego, by zajrzeć do pomocniczych ramek. Minus niewielki, lecz drażniący na dłuższą metę.

Książkę zamykają trzy eseje znanych twórców gier - Shane'a Lacy Hensley'a, Paula Wade-Williams'a i Tomasza Z. Majkowskiego. Te teksty nie tylko podsumowują podręcznik, ale przedstawiają własne przemyślenia. Taka wisienka na torcie.

Samo wydanie podręcznika jest dobre. Kredowa, choć miękka okładka, podkreśla niesamowitość ilustracji, które niejeden chciałby mieć na ścianie. Klej też wydaje się mocny, więc podręcznik raczej nie powinien się rozpaść po pierwszych kilkudziesięciu użyciach. Można by się pokusić o kilka ilustracji więcej, ale przecież w tej publikacji najważniejszy jest tekst, który jak już wspomniałem, jest na najwyższym poziomie tak merytorycznym, jak i redaktorskim.

Podsumowując należy zadać pytanie: czy potrzebny nam jest taki cykl jak "Światworzenie"? Moim zdaniem odpowiedź brzmi: potrzebny. Nie tylko ułatwi on pracę początkującym, ale na pewno wzbogaci pracę twórczą doświadczonych twórców gier. Nie jest to duży wydatek, więc można z całą śmiałością rzec, że zakup się szybko zwróci w nakładzie pracy twórczej i uzyskanych efektach, gdyż tak dobrze napisany podręcznik dla autorów settingów rzadko się zdarza.

 

korekta: Levir/Spider

 

Autor: Andrzej "Enc" Stój

Oprawa: miękka

Wydanie: czarno-białe

Format: B5

Liczba stron: 128

Cena okładkowa: 35,00 zł

ISBN:  978-83-931796-0-2

Data premiery: 8 listopad 2010


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...