Naukowcy na tropie hobbitów

Autor: GONZO Redaktor: GONZO

Dodane: 22-09-2007 22:27 ()

Paleontolodzy prowadzący badania na indonezyjskiej wyspie Flores natknęli się na kolejne szczątki należące do "hobbitów" - małych hominidów z gatunku Homo floresiensis - podaje najnowsze "Nature".

W 2004 r. ten sam zespół naukowców pod kierunkiem Michaela Morwooda z australijskiego Uniwersytetu Nowej Anglii w Armidale odkrył w jaskini Liang Bua na wyspie Flores szczątki nieznanego wcześniej wymarłego gatunku hominidów, żyjącego 95-12 tys. lat temu. Wśród znalezionych kości był także prawie kompletny szkielet - prawdopodobnie samicy mierzącej zaledwie ok. metra, pochodzący sprzed 18 tys. lat.Odkrycie "hobbitów" wywołało duże zamieszanie wśród naukowców. Niektórzy uważali, że nie jest to nowy gatunek rodzaju Homo. Miał być raczej podgatunkiem rasy australomelanezyjskiej. Niewielkie zaś rozmiary czaszki i mózgu tłumaczono  upośledzeniem umysłowym odkrytych na Flores osobników lub chorobą zwaną mikrocefalią (małogłowiem). Jednak jak donosi ostatnie "Nature", naukowcy na Flores natknęli się na kolejne kości m.in. szczękę i ramię osobnika, którego czaszkę znaleźli w ubiegłym roku. Według badaczy, odkryte kości należały do dziewięciu różnych "hobbitów", co potwierdza teorię, że Homo floresiensis był "naturalnie" bardzo niski. Nie ma to więc nic wspólnego z chorobą, zniekształcającą czaszki. Kolejne odkrycia potwierdziły także, że H. floresienis polował na zwierzęta zamieszkujące wyspę, m.in. na karłowate słonie stegodony oraz posiadł sztukę obchodzenia się z ogniem.

Wiek znaleziska wskazuje, że "hobbity" zamieszkiwały wyspę jeszcze 12 tys. lat temu. Przetrwały więc na Ziemi znacznie dłużej niż inny ludzki gatunek -neandertalczyk, który wymarł ok. 30 tys. lat temu.

Źródło: onet.pl