Reakcja rynku na zmianę logo marek

Autor: Krzysztof Malinowski Redaktor: Motyl

Dodane: 09-11-2023 22:18 ()


Każda znana marka ma swoje indywidualne logo, które jest pewnego rodzaju charakterystycznym znakiem rozpoznawczym firmy. Każde logo ma swoją wartość i ma na celu wizualnie identyfikację marki. Z pewnością znasz firmy, których loga są warte miliony dolarów. Logo może być symbolem ekskluzywności i powinno w pewien sposób opisywać daną firmę.

Naturalną koleją rzeczy wraz z rozwojem firmy jest zmiana loga, a raczej jego odświeżenie. Przykładem takiego działania mogą być aktualizacje znanych marek, jak Pepsi, McDonald's i innych popularnych. Aktualizacja logo wbrew pozorom może przynieść firmom wymierne korzyści. Dlaczego tak się dzieje? Omówmy ten temat kompleksowo.

Co powinna dać zmiana loga?

Obserwując rynek i motywację przeróżnych zmian logo dla popularnych marek w przeszłości, stworzyliśmy listę korzyści, które mają pojawić się po aktualizacji wizerunku lub rebrandingu.

  • Ogólne odświeżenie wizerunku – zmiana loga, kolorystyki lub całkowita zmiana identyfikacji wizualnej firmy często ma za zadanie odświeżyć jej wizerunek. To z kolei ma sprawić, że firma stanie się atrakcyjniejsza dla klienta i będzie prezentować się zgodnie z aktualnymi trendami panującymi na rynku. Nowy wizerunek to często nowa szansa na zaufanie ze strony klientów.
  • Sposób na lepsze dopasowanie – potrzeba lepszego dopasowania usług i wizerunku firmy do aktualnie panujących warunków na rynku może być motywacją do zmiany dotychczasowego loga marki. Dzięki takim ruchom można lepiej dopasować się do trendów, a zarazem dotrzeć do większej liczby potencjalnych odbiorców.
  • Zwiększanie świadomości marki – z duchem czasu marka może chcieć lepiej dopasować się do swoich odbiorców. Często zmiana kolorystyki lub dodatnie znaku charakterystycznego, zgodnego z aktualną sytuacją geopolityczną lub jakąkolwiek inną jest reakcją na zmiany społeczne i rynkowe.
  • Nowe możliwości marketingu – chcąc odnieść sukces w innej niszy, marka musi dopasować się do swoich nowych odbiorców. Nowe logo może być pierwszym elementem do zmiany wizerunku firmy i do podbicia nowych sektorów branży.

Zmiana loga może być motywowana przeróżnymi powodami. Każda firma, a dokładniej jej dział PR i marketingu ostatecznie decydują, czy i dlaczego warto to zrobić. Przed tego typu przedsięwzięciem mają miejsce dokładne analizy korzyści i ewentualnych strat tego typu ruchów. Zła analiza zalet i wad rebrandingu może prowadzić do bardzo dużych strat wizerunkowych i finansowych.

Dlaczego warto zmieniać logo, a dlaczego nie?

Logo warto zmienić w sytuacji, gdy firma chciałaby odświeżyć swój wizerunek, zadbać o marketing lub lepiej dopasować się do rynku. Wszystkie te powodu szczegółowo opisaliśmy wyżej. Warto jednak głębiej zastanowić się, dlaczego nie warto zmieniać swojego brandu i jakie konsekwencje mogą wystąpić, jeśli tego typu zmiana nie pójdzie zgodnie z oczekiwaniami zarządu marki.

Źle dobrane nowe logo może łatwo zdezorientować konsumentów. Firma może szybko stracić na rozpoznawalności. Dodatkowo nowe i niedopasowane logo lub jego nieoczekiwana zmiana może odbić się na zyskach – może wpłynąć na stratę stałych klientów. Tego typu błędy mogą być nieodwracalne.

Zła zmiana loga w firmie to przede wszystkim nieodwracalne koszty rebrandingu. Zmiana wizerunku firmy to spore koszty, w tym: zmiana materiałów reklamowych, aktualizacja strony internetowej i sam projekt nowego loga.

Efektywne logo

Dobre logo marki to takie, które dobrze wygląda i bezpośrednio kojarzy się z niszą, w której dana firma funkcjonuje. Logo ma bezpośredni wpływ na budowanie wizerunku i zainteresowania wokół firmy.

Skuteczne i dobre logo będzie stosunkowo proste i rozpoznawalne. Będzie bazować na pozytywnych barwach, będzie stonowane i przede wszystkim unikalne. Logo napewno powinno być atrakcyjne wizualnie oraz przede wszystkimi tworzone zgodnie ze sztuką, by pozostać skalowalne i elastyczne dla przeróżnych niezbędnych działań marketingowych w przyszłości.

Zmiana logo marki KasynoAnalyzer – reakcja rynku

Jeszcze pod koniec 2023 roku będziemy mieli okazję obserwować zmianę loga dla popularnego portalu z branży hazardowej – witryny Kasynoanalyzer. Jako jedni z  nielicznych mamy dostęp do nowego loga marki, które zostanie oficjalnie opublikowane dopiero pod koniec tego roku. Na tym przykładzie sprawdźmy, jakie zmiany w znaku firmowym poczyniła redakcja i management tej witryny.

Dotychczasowe logo portalu wyrażało tematyczność witryny za pomocą wizualizacji żetonu do gier stołowych, który odgrywał rolę symbolicznego reprezentanta platformy. Tuż obok niego zlokalizowano nazwę redakcji, używając klasycznego i czytelnego fontu.

W nowym logo portalu zachowano żeton, jednak zmieniono jego wewnętrzny symbol. Względem poprzedniej wersji, w napisie zrezygnowano z dopisku regionalnego “Polska” na rzecz skrótu “PL” umieszczonego centralnie we wspomnianym symbolicznym żetonie.

Obie wersje logo są do siebie podobne, lecz zaktualizowana wersja jest wyraźnie przyjemniejsza i wygląda nieco bardziej minimalistycznie. Zmiana ta sprawia, że portal lepiej wpasowuje się w aktualne trendy, które kładą nacisk na zasadę “im mniej, tym lepiej”.

Wzorowa zmiana loga firmy

Podsumowując informacje, ustaliliśmy, że wzorowa zmiana dotychczasowego brandu firmy powinna być dokładnie przemyślana. Zmieniając logo, należy zachować pewne cechy wspólne z poprzednią wersją, by nie zaskoczyć swoich klientów całkowicie nowym i nieoczekiwanym designem.

Zmieniając swoje rozpoznawalne logo, zachowanie jego pewnych cech wspólnych będzie kluczowe dla utrzymania rozpoznawalności i zapobiegania dezinformacji. Czasem warto zrezygnować z nagłego i nieoczekiwanego rebrandingu, by powoli i skutecznie zmieniać się na lepsze.

Co roku firmy z sukcesem dokonują rebrandingów i zmieniają swoje logo na lepsze. Tego typu zmiany można spróbować znaleźć i śledzić na stronach internetowych marki, w social mediach, w tym Twitter, Instagram, Facebook, LinkedIn i w aktualnościach branżowych.


comments powered by Disqus