Powrót wojennego klasyka!

Autor: PHALANX Redaktor: Motyl

Dodane: 13-08-2020 14:16 ()


Ćwierć wieku temu wydawnictwo Encore postanowiło wydać ciekawą historyczną grę nieznanego wówczas szerzej Jarosława Flisa, który z biegiem lat stał się jednym z najbardziej cenionych doradców, komentatorów oraz socjologów politycznych.

„Rok 1920” wprowadził do gier planszowych innowacyjną w tamtym czasie mechanikę linii kontroli, będącą alternatywnym wobec stref kontroli rozwiązaniem, determinującym wytwarzanie zgoła odmiennych strategii i taktyk w teatrach działań wojennych. Owe linie oddzielały od siebie sąsiadujące ze sobą heksagonalne pola, zajmowane przez oddziały. Ograniczały one posunięcia jednostek, zmuszając do wydania większej liczby punktów ruchu albo całkowicie uniemożliwiając wrogowi przejście. W dodatku oddziałują na zaopatrzenia wroga, opcję odwrotu czy status quo konkretnych jednostek.

Gra podzielona została na etapy odpowiadające rzeczywistym siedmiu dniom walk, podczas których gracze wykonują poszczególne fazy w swoich rundach. Kolejność czterech z nich jest zawsze ściśle określona: a) faza zwykłych ataków; b) faza zwykłych ruchów; c) faza powtórnych ataków; d) faza uzupełnień. Z kolei faza odwodu może zostać wykonana przez gracza w dowolnym momencie raz w etapie, nawet między realizacją faz w rundzie przeciwnika. Wytwarza to interesujące sytuacje podczas rozgrywek, przeorganizowuje podejście do strategii i taktyki, a przede wszystkim dodaje głębi grze i zwiększa realizm wojennych działań. Ten oryginalny podówczas pomysł można więc uznać za jednego z prekursorów „reakcji” tak mocno rozpowszechnionych we współczesnych grach planszowych.

Zróżnicowanie widać także wśród jednostek – reprezentujących brygady czy dywizje – a oznaczenia na nich wskazują możliwości bojowe, mobilne i specjalne. Głównymi wskaźnikami są punkty siły (PS) i punkty marszu (PM), zaś niektóre z nich mają dodatkowe symbole – „E” symbolizuje na przykład „elitarność” jednostki, co oznacza, że w konkretnych sytuacjach będzie ona modyfikować podstawowe zasady. Większość pól ma limit czterech jednostek, ale zdarzają się okoliczności, w których ta reguła zostaje przełamana – w Warszawie może przebywać maksymalnie pięć jednostek. Wiąże się to przede wszystkim z wymogami scenariusza.

Nowa edycja, pod tytułem „1920” zostanie gruntownie odświeżona i usprawniona, choć rudymentarne założenia pozostaną niezmienione. Wydawnictwo PHALANX od podstaw zaprojektuje oprawę graficzną, zmieni komponenty (na trwalsze i bardziej funkcjonalne), wzbogaci rozgrywkę o kolejne moduły i scenariusze, a także zestaw nowych jednostek, które wprowadzą do gry dodatkową mechanikę – utajniania oddziałów.

Sam autor podszedł do pomysłu reedycji młodzieńczego projektu z wyczuwalnym entuzjazmem. Bardzo się cieszę, że sama gra przetrwała próbę czasu i będzie można ją zobaczyć w nowej odsłonie – mówi nam Jarosław Flis. – Dzisiaj sytuacja gier planszowych jest bez porównania z tą sprzed ćwierć wieku - jest wielokrotnie więcej możliwości, lecz i konkurencja jest też bardziej wymagająca. Wierzę, że gra sobie z tym poradzi. Setna rocznica "Cudu nad Wisłą" to bez wątpienia doskonała okazja do wznowienia tej gry - to dla mnie też taki własny skromny "cud".

Rok 1920. Na Europę pada cień zbliżającego się giganta, unoszącego sierp i młot, aby rozbić imperialistyczny porządek Starego Kontynentu. Czerwona rewolucja szybko przeradza się w krwawą rzeź, napędzaną latami wyzysku, tłumioną od pokoleń nienawiścią i drażniącą nierównością społeczną. W łunie pożarów bolszewicka fala prze na zachód niby sztorm w środku lata. A na drodze do wycieńczonej Wielką Wojną Europy staje niedawno odrodzona Rzeczpospolita.

„1920” to asymetryczna, dwuosobowa gra o starciu, które zadecydowało o dalszych losach Europy. Gra symuluje największe operacje militarne wojny polsko-bolszewickiej, a gracze starają się uzyskać kontrolę terenu i optymalnie zarządzać różnymi typami wojsk. Zwycięstwo następuje poprzez zdobycie bądź utrzymanie strategicznych pozycji.

 

Wydawnictwo PHALANX to londyńska firma założona przez polskich przedsiębiorców, pasjonatów historii i gier planszowych, która od ponad dekady specjalizuje się w wydawaniu gier historycznych na rynek polski i zagraniczny. W swoim portfolio ma wiele uznanych, bestsellerowych dzieł, cieszących się niegasnącą popularnością i wyróżnianych prestiżowymi nagrodami branżowymi.


comments powered by Disqus