Konferencja naukowa "Światy poza światem" - narracje fantastyczne w literaturze i mediach
Dodane: 21-04-2017 06:14 ()
3. Ogólnopolska Konferencja Naukowa Światy poza światem: narracje fantastyczne w literaturze i mediach odbędzie się w Krakowie w dniach 20-21 maja 2017 r.
Wobec niedawnej publikacji książki Piotra Stasiewicza Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy (Białystok 2016), w najnowszych badaniach nad fantastyką wypełniła się kolejna z luk metodologicznych, powodowanych długotrwałym impasem w refleksji akademickiej poświęconej poetyce fantastycznej. Zwrot postmodernistyczny, choć zazwyczaj kojarzony z przewartościowywaniem prozy wysokiego realizmu, objął w niej także rozległe spectrum gatunków i konwencji fantastycznych – dzięki czemu możliwe staje się myślenie o postmodernie sensu largo, obejmującej swym zakresem nie tylko Podwójną wygraną jak nic Raymonda Federmana, ale także Troikę Stepana Chapmana czy też awangardowe powieści z Magowskiej serii “Uczta wyobraźni”. Organizatorzy trzeciej konferencji z cyklu Światy poza światem, w tegorocznej odsłonie poświęconej Narracjom fantastycznym w literaturze i mediach – zachęceni postępującą odnową refleksji akademickiej nad fantastyką i fantastycznością w Polsce – ogłaszają nabór abstraktów proponujących refleksję nad:
- J. R. R. Tolkien
• Clive S. Lewis;
• John Crowley;
• Mervyn Peake;
• Isaac Asimov;
• George R. R.Martin;
• Stephen King;
• A. Sapkowski;
• William Gibson;
• Frank Herbert,;
• Neal Stephenson;
• Jeffrey Ford;
• Jacek Dukaj;
• Neil Gaiman;
• Ursula le Guin;
• Herbert G. Wells;
• Ray Bradbury;
• Philip K. Dick;
• Susanna Clarke;
• Orson Scott Card;
• Guy Gavriel Kay;
• Stanisław Lem;
• Joyce C. Oates;
• David Mitchell;
• James Blaylock;
• Brandon Sanderson;
• Jeff VanderMeer,
• Ian McDonald;
• Joanne K. Rowling;
• Tad Williams;
• Richard Adams;
• John Harrison;
• Ira Levin;
• Adrian Tchaikovsky;
• China Miéville;
• Algernon
• Blackwood;
• Marion Z. Bradley;
• Robin Hobb;
• Peter Watts;
• Jonathan Carroll;
• H. P. Lovecraft;
• Patricia McKillip;
• Glen Cook;
• Fritz Leiber;
• David Weber;
• Gene Wolfe;
• Joe Abercrombie;
• Robert Block;
• Ann Rice;
• Richard Matheson;
• Charlaine Harris;
• Gardner Dozois;
• Martha Wells;
• Lucius Shepard;
• Ian MacLeod;
• Clive Barker;
• Terry Goodkind;
• Dan Simmons;
• Ted Chiang;
• Walter Jon Williams;
• Brian McClellan;
• Jarosław Grzędowicz.
•przemianami gatunkowymi w najnowszej fantastyce (od steampunku i clockpunku po gunpowder fantasy);
•postmodernizmem w fantastyce (od Johna Crowleya przez Neila Gaimana po Neala Stephensona i Jacka Dukaja);
•literaturoznawczymi, filmoznawczymi, groznawczymi, serialoznawczymi i komiksoznawczymi badaniami nad fantastyką;
•historii oraz korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm);
•konwencjonalnymi odnogami fantastyki (groza, horror, romans metafizyczny, magiczny realizm, historical fantasy itp.);
•retellingiem oraz fantastyką dziecięco-młodzieżową;
•polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej);
•problemem kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy;
•estetyką fantastyczną;
•fantastyką w badaniach teoretycznoliterackich i w filozofii;
•fantastyką w perspektywie nowych mediów;
•dyskursami zaangażowanymi w fantastyce: ekokrytyką, feminizmem, gender studies, afektywnością, postkolonializmem, krytyką neoliberalizmu i relacjami postzależnościowymi;
•aktywnością światotwórczą i fanowską w obszarze fantastyki (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.);
•fandomem i fantastycznymi społecznościami fanowskimi;
•problemami adaptacji (i gradaptacji) fantastyki w popkulturze.
Niezależnie od tego Organizatorów interesować będą referaty poświęcone następującym autorom fantastycznym (podobnie jak wyżej, będzie to zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror) – z zastrzeżeniem, że jest to lista otwarta, świadomie stroniąca od wprowadzania jakichkolwiek podziałów tematycznych i gatunkowych:
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres swiatypozaswiatem@gmail.com mija 30 kwietnia 2016 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:
•abstrakt (max. 600 słów);
•notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy
•numer telefonu oraz korespondencyjny email.
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji, w tym zwłaszcza cateringu, przygotowania materiałów dla uczestników oraz publikacji pokonferencyjnej, przewiduje się opłatę rejestracyjną w wysokości 300 PLN. Ośrodek Badawczy FactaFicta przewiduje dwa granty zwalniające z opłaty konferencyjnej (registration fee waiver). Szczegółowe warunki ubiegania się o grant opisane są na stronie: factaficta.org/granty Po konferencji, organizatorzy będą zachęcać do rozbudowania referatów do postaci rozdziałów naukowych do monografii recenzowanej (udostępnionej w Centrum Otwartej Nauki na licencji CC BY 4.0) lub numeru monograficznego punktowanego czasopisma naukowego w otwartym dostępie.
Więcej informacji: www.swiatypozaswiatem.wordpress.com
comments powered by Disqus