6 bierze! - recenzja gry karcianej

Autor: Jacek "Spider" Strzyż Redaktor: S_p_i_d_e_r

Dodane: 29-01-2012 21:15 ()


6 bierze to mała gra karciana, którą znajdziecie niemal w każdym Games Roomie. Jeśli jeszcze jej nie znacie, to powinniście koniecznie w nią zagrać.  

6 bierze (czyli szósta bierze) jest przykładem gry, która mimo swojej prostoty, a może właśnie dzięki niej, jest w stanie zapewnić wiele godzin świetnej zabawy. Nieskomplikowane zasady pozwalają opanować karciankę już przy pierwszej rozgrywce, a spora doza losowości (przy zastosowaniu zasad podstawowych) nie pozwala na stworzenie zawsze wygrywającej taktyki.

 

Wygląd

Skromne, żółte pudełko i niska cena mogą spowodować, że przeglądając różne gry w sklepie, tę pozycję odrzucimy. No chyba, że zadamy sobie trud przeczytania informacji zawartych na spodzie pudełka. Najlepsza gra umysłowa roku 1996 wg MENSY, najlepsza karciana gra rodzinna 1996 roku wg GAMES Magazine oraz Deutscher SpielePreis - najlepsza gra 1994 roku wg niemieckich graczy. Takie rekomendacje zdecydowanie zachęcają. Wewnątrz opakowania znajdziemy kolorowe, solidnie wykonane karty (standard american) ponumerowane od 1 do 104 oraz krótką instrukcję obsługi. 

 

Zasady i rozgrywka

Gra jest przeznaczona dla 2-10 osób. Z własnego doświadczenia powiem Wam, że najlepiej gra się większą grupą. 4-6 osób to optymalna liczba graczy. Każdy grający dostaje 10 kart, 4 karty kładziemy odkryte na stole. Celem gry jest wybranie ze swojej ręki karty o numerze wyższym od jednej z już leżących na stole i jej dołożenie do wybranego rzędu. Haczyk w tym, że gracze odkrywają wybrane karty jednocześnie i o kolejności decyduje numer - od najniższego do najwyższego. Tak więc zbyt duża różnica między numerem karty na stole, a numerem tej wybranej przez nas z ręki może doprowadzić do sytuacji, że inny gracz nas uprzedzi i wciśnie się przed nas. Jeśli tym samym spowoduje, że nasza karta stanie się szóstą w rzędzie, to 6 bierze! Zbieramy wtedy cały rząd, zostawiając dokładaną przez siebie kartę na stole. Jeśli nie mamy gdzie dołożyć swojej karty, to wybieramy sobie rząd, który zbieramy, również zostawiając swoją kartę na stole. Wziątki odkładamy na bok, nie biorą one udziału w tej kolejce.

Oprócz dużego numeru, karty posiada wartość punktową wyrażoną główkami byków. Kiedy gracze zagrają wszystkie karty z ręki, następuje liczenie głów  na wziątkach. Następuje ponowne rozdanie i gra trwa aż jeden z graczy osiągnie 66 punktów. Wygrywa osoba, która ma najmniej punktów. Oczywiście zasady gry pozwalają na ustalenie innej granicy punktowej lub konkretnej ilości rund czy czasu rozgrywki. 

Instrukcja zawiera dodatkowe 2 wersje zasad rozgrywki dla zaawansowanych, które zmniejszają losowość gry i pozwalają na obmyślanie własnych taktyk. Jedna polega na użyciu mniejszej liczby kart (ilość graczy x 10 plus 4), druga polega na dowolnym wybraniu początkowych kart. Ponadto w Internecie opublikowano kilka dodatkowych wariantów gry, które czynią z 6 bierze zaawansowaną grę logiczną. To dodatkowo podnosi wartość oraz grywalność i tak już skromnie wycenionej karcianki. 

 

Podsumowanie

Ze względu na niską cenę, małe rozmiary i proste zasady gra świetnie się sprawdza na konwentach, spotkaniach klubowych czy w barach. Rozgrywki są dość szybkie i w zależności od grających, pełne okrzyków radości i jęków zawodu ;) Gorąco Was zachęcam do zagrania. 

 

  • Producent: Amigo
  • Wydawca: G3
  • Autor:  Wolfgang Kramer
  • Grafika: Franz Vohwinkel
  • Liczba graczy: 2-10
  • Wiek graczy: 10+
  • Czas gry: 45 min
  • Cena: 35 zł

 

Zdjęcia pochodzą ze strony Rebel.pl 


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...