Kartusz Bohatera - recenzja

Autor: Andrzej Baribal Redaktor: Siman

Dodane: 24-04-2008 01:52 ()


Niemal zawsze bohater gracza jest opisany na tzw. karcie postaci. Znajduje się tam sporo informacji na jego temat – zarówno dotyczących statystyk i umiejętności, cech fizycznych, ja też i innych, wykraczających poza powyższe. Zazwyczaj karta postaci to jedna strona lub najwyżej dwie, umieszczone po obu stronach kartki. Najczęściej taka charakterystyka bohatera w zupełności wystarcza, by wczuć się w postać i ją odgrywać. Jednak wraz z nieco bardziej dojrzałym lub częstszym graniem zaczynamy pogłębiać bohatera, nadawać mu pewne subtelne rysy. Wtedy przydaje się więcej miejsca na opis postaci. Ma to również znaczenie, kiedy wracamy do niej po miesiącach albo nawet latach. Jeśli jest słabo opisana, ciężko przypomnieć sobie jej charakter, cechy wyróżniające, te, które decydowały o jej wyjątkowości i o naszym wyborze.

Black Industries, a za nim wydawca polskiej wersji językowej Warhammera – Copernicus Corporation – postanowił wyjść naprzeciw tym potrzebom. W sprzedaży pojawił się Kartusz Bohatera. Jest to właściwie rozbudowana karta postaci do tego systemu, ale na jej podstawie można bez problemu stworzyć podobną do dowolnego innego.

Kartusz Bohatera składa się z 24 stron oraz okładki. Wszystko wydrukowane na poziomie innych dodatków do WFRP: kredowy papier i znakomita szata graficzna. Niewielka książeczka formatu A5 sprawia bardzo przyjemne wrażenie. Jest również bardzo funkcjonalna. W środku bowiem znajdziemy mnóstwo rubryk, które mogą nam się przydać przy szczegółowym i dokładnym określeniu postaci. A to powinno przełożyć się na usprawnienie jej odgrywania.

Kartusz Bohatera zawiera szereg przydatnych instrumentów do pogłębienia opisu BG. Mamy tu oczywiście standardowe elementy: opis ogólny, czyli np. wygląd postaci, rodzina, zajęcie czy pochodzenie. Niczym nowym nie są również miejsca na szczegółową historię, rysunek, osobowość, towarzysze, profesje, schemat rozwoju czy choroby. Mamy tu także ramki, gdzie możemy wpisać informacje o umiejętnościach i zdolnościach, jak również dotyczących wyposażenia i majątku, a dla magów sporo przestrzeni dla wpisania czarów oraz zaznaczenie, które przekleństwo Tzeentcha nas dotknęło.

Poza standardowymi pojawia się jednak sporo nowych i ciekawych pozycji. Należą do nich tabela do wylosowania lub wybrania naszemu bohaterowi herbu rodowego, rubryki na chwalebne blizny wojenne oraz mniej zaszczytne mutacje, a także na pokonane przez nas bestie. Ciekawym pomysłem jest umieszczenie przy końcu Kartusza miejsca na wpisanie przepowiedni i przeznaczenia naszej postaci (wraz z tabelką, w której możemy ją wylosować) oraz szczegółów dotyczących jego śmierci. Dobrym pomysłem jest też umieszczenie strony na zapisywanie złotych myśli i aforyzmów bohatera.

Jak widać z powyższego opisu, mamy tu wszystkie znane elementy, który składają się na postać gracza, znajdziemy tu też trochę nowych pomysłów. Największą jednak zaletą jest to, że wszystko zostało zgromadzone w jednym miejscu, w formie poręcznej książeczki, którą gracz może nosić na sesje. Na każdy z wymienionych w powyższych akapitach element przeznaczono sporo przestrzeni, także możemy się rozwinąć, wpisać dużo informacji, nie przejmować się brakiem miejsca, co często towarzyszy nam kiedy korzystamy z tradycyjnych kart postaci.

Podsumowując mogę stwierdzić, iż Kartusz Bohatera to przydatny dodatek dla osób, które chcą dłużej pograć jedną postacią, pragną ja rozwijać i pielęgnować, aby przeżyć wraz z nią mnóstwo niesamowitych przygód. Dla niedzielnych graczy lub tych, którzy zmieniają bohaterów jak rękawiczki, pozycja będzie mniej potrzebna, jednak nawet oni mogą ją docenić.

 

 

Tytuł: Kartusz Bohatera

Wydawca: Copernicus Corporation

Wersja językowa: polska

Seria: Gra fabularna Warhammer II edycja

Liczba stron: 24

Oprawa: zeszytowa

Rok wydania: 2007

Cena: 10 zł


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...