Soundtrackowy Hall of Fame: Finding Neverland

Autor: Maciej "Levir" Bandelak Redaktor: Levir

Dodane: 18-07-2008 08:06 ()


 

Korekta: Elanor

 

Jan A.P. Kaczmarek, to nazwisko przed 2005 rokiem kojarzyło się nawet nie zatwardziałym fanom muzyki filmowej a dopiero osobom związanym z tą branżą zawodowo. Rzec można, że dla przeciętnego fana Kaczmarek nie istniał. Potem nadszedł 2005 rok i Oskar za muzykę do "Marzyciela".

 

 

Cała Polska dowiedziała się wtedy, kto to jest Kaczmarek. To, czy słusznie dostał Oskara, czy nie, należy do innego tematu, jednakże przyznać trzeba, że ścieżka dźwiękowa, którą stworzył do tego filmu jest niezwykle piękną i emocjonalną partyturą.

 

"Marzyciel" opowiada historię szkockiego artysty Jamesa Matthew Barriego, autora "Piotrusia Pana", a konkretnie skupia się na tym, jak owo dzieło powstawało. Jest to więc film bardzo emocjonalny, pokazujący jak Barrie żyje w dwóch światach - tym realnym i tym wyimaginowanym. I taka też jest partytura. Nie ma tutaj właściwie nawet krzty "ciężkiego" klimatu. Całość opiera się na połączeniu pianina, lekkich smyczków i dziecięcego chóru.

 

Co więc zachwyca w tej partyturze? Melodie. Zarówno te, które wykonywane są tylko i wyłącznie na pianinie, jak i te rozpisane na sekcje smyczkowe. Kompozytor do zagrania partii pianina zaangażował jednego z najlepszych obecnie polskich pianistów - Leszka Możdżera. Gwarantowało to świetne wykonanie i tak właśnie jest. Na ścieżce znalazły się cztery takie utwory - "Neverland - Piano Variation in Blue", "Children Arrive", "The Park on the Piano" oraz "Neverland - Minor Piano Variation". Są to tematy muzyczne, które słyszymy w innych ścieżkach zaaranżowane na pianino, pełne emocji i wdzięku.

 

 Smyczki w melodiach są delikatne, zabawne, bardzo przyjemne do słuchania. Kompozytor zadbał o to, by zawrzeć w nich emocje bohatera, a przede wszystkim jego "odrealnienie", czyli fakt życia w drugim świecie, świecie Piotrusia Pana. Co ciekawe, na ścieżce nie pojawia się żaden"cięższy" gatunkowo utwór. Nawet w utworze "Pirates", podczas którego akcja nieco przyspiesza i pojawia się element zagrożenia, instrumentarium ani jego barwa nie zostają zmienione, wciąż są to te same smyczki, tyle że nieco szybsze w tempie.

 

Muzyka do "Marzyciela" jest z pewnością piękną, lekką w odbiorze, sympatyczną partyturą, której najlepiej słucha się w środku letniego dnia dla uprzyjemnienia sobie chwili. Do sesji nadaje się tylko i wyłącznie dla tego samego powodu. Jako podkład muzyczny dla chwil wytchnienia pomiędzy jednym a drugim zadaniem. Nie znajdzie się tu nic mroczniejszego, nic szybkiego, ani też nic, co nadaje się na porządną dawkę sesyjnej akcji. Niemniej jednak Jan A.P. Kaczmarek stworzył wzruszające i piękne dzieło, które z pewnością zasługuje na miejsce w moim zestawieniu.

 

Muzyka w filmie: 5/5

Muzyka na płycie: 5/5

Muzyka na sesjach: 3/5

 

Finding Neverland, rok wydania: 2004

 

1. Where is Mr. Barrie?

2. The Park

3. Dancing with the Bear

4. The Kite

5. The Chess

6. Neverland - Piano Variation in Blue

7. The Spoon and the Nose

8. The Pirates

9. The Marriage

10. Children Arrive

11. Drive to the Cottage

12. The Peter Pan Overture

13. Peter

14. The Park on Piano

15. The Stairs

16. Impossible Opening

17. The Rehearsal

18.  Neverland - Minor Piano Variation

19. The Play and the Flight

20.  This is Neverland

21. Why Does She Have to Die?

22. Another Bear

23. Forgotten Overture

 

W cyklu dotychczas ukazały się:

Dragonheart

Dances with Wolves 

Children of Dune

Conan the Barbarian

Braveheart

The Blues Brothers

1492 - Conquest of Paradise

 


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...