"Podręcznik Gracza" do "Monastyru" - recenzja

Autor: Jakub "Arathi" Nowosad Redaktor: Krzyś-Miś

Dodane: 20-11-2008 23:51 ()


 

Wydawnictwo Portal przyzwyczaiło fanów do dbałości o linie wydawnicze swych gier fabularnych. Jednak „Podręcznik Gracza” do gry „Monastyr” musiał długo czekać na wydanie. Dlatego też można było liczyć na otrzymanie podręcznika wysokiej jakości, dopracowanego w każdym szczególe.

Już pierwsze rozdziały ukazują świetną robotę autorów. Znajdziemy tutaj nowe kategorie pochodzenia postaci oraz nowe profesje dla naszych bohaterów. Wojciech Doraczyński oraz Ignacy Trzewiczek zamieścili te elementy, o które upominali się gracze na przeróżnych monastyrowych forach. Dzięki temu gracz ma możliwość wcielić się w podróżnika z ziem południowych Dominium, marynarza z Eskrii albo wybrańca Jedynego z Kartiny. Całość uzupełnia zbiór dodatkowych zdolności z pochodzenia. Tutaj też pojawia się niewielki minus podręcznika - zdolność specjalna Nordyjczyka wymaga, niestety, sięgnięcia po podręcznik opisujący Nordię. Podejrzewam jednak, że dla fana „Monastyru” nie stanowić to powinno większego problemu.

Nowe profesje w pełni odpowiadają wymaganiom graczy. Jeżeli bliżej się im przyjrzeć, łatwo można zauważyć, że są one jakby wymieszaniem zawodów z podręcznika głównego. Mimo to są doskonale zbalansowane, a ich opisy jeszcze lepiej pozwalają na wczucie się w zniszczoną życiem postać. Końcówkę rozdziału stanowią nowe archetypy. Każdy z nich idealnie jest dopasowany do kraju pochodzenia oraz ma przyporządkowany laur - na przykład Bardańska Rebeliantka ma czerwoną szarfę, a Najemnik z Vermeru charakterystyczną wypaloną bliznę.

W ten oto sposób kończy się część „Podręcznika Gracza” ściśle przeznaczona do wykorzystania tylko w „Monastyrze”. Następne rozdziały wypełnione są po brzegi materiałem, który już po niewielkich przeróbkach nadaje się do każdego systemu RPG. Tak więc otrzymujemy na początek opcjonalną mechanikę tworzenia historii naszego bohatera. Wystarczy nam kilka rzutów w odpowiednich tabelach, żeby nasz bohater miał ciekawe życie. Może w dniu jego narodzin Jedyny spojrzał na niego przychylnym okiem, a może wywodzi się z pradawnego rodu lub brał udział w tylu wojnach, że jego dusza nigdy już nie zazna spokoju? Ten element przypomina podobne tabelki z takich systemów, jak „Cyberpunk 2020” czy „Mechwarrior 3 ed.”, jednak jego wykonanie w „Monastyrze” wychodzi poza wszelkie normy i jest o wiele bardziej rozbudowane niż we wspomnianych grach. Wystarczy niewielki wysiłek, aby grający w inne systemy mogli zaadaptować tę mechanikę na swe potrzeby. Podobnie ma się sprawa z umieszczonym dalej pamiętnikiem, czyli zbiorem rad dla graczy, jak stworzyć nietuzinkową postać, którą MG, jak i inni gracze zapamiętają na długo. Wypada aż rzec, że tę część można by umieścić w oddzielnym podręczniku jako ogólne zasady tworzenia ciekawych postaci. Doskonała pomoc nie tylko dla niedoświadczonych graczy.

Ostatnim elementem podręcznika są nowe zasady majętności i po części sojuszników. Porządnie rozbudowana i przemyślana pod względem mechanicznym ta część dodatku pozwoli bohaterom cieszyć się sporymi włościami, w skład których mogą wchodzić takie budynki, jak zaopatrzona w wiedzę tajemną biblioteka czy stara wieża strażnicza. Pod względem mechaniki gry przypomina to znany z czasopisma „Portal” „kalkulator” - prosty i szybki sposób na wyposażenie postaci w coś więcej niż tylko rapier i kapelusz z piórem. Dodatkowe zasady, które uzupełniają te z podręcznika głównego, pozwalają graczom na zarządzanie ogromnymi posiadłościami bez znajomości niuansów ekonomii. Aż kusi, by wykorzystać tę część w „Warhammerze” czy „Dzikich Polach”.

Sam podręcznik to nieco ponad 120-stronnicowa książeczka w miękkiej oprawie. Mimo takiego wydania, dobre klejenie sprawia, że „Podręcznik Gracza” powinien długo służyć graczom. Niewielkim minusem jest mała ilość ilustracji, co jednak, jak łatwo zauważyć, było zabiegiem przemyślanym, gdyż dzięki temu uzyskano więcej miejsca na tekst. Natomiast istniejące ilustracje dobrze komponują się z treścią, jednocześnie potęgując klimat „Monastyru” i nadając odpowiedni ton podręcznikowi.

Podsumowując, mogę stwierdzić, że „Podręcznik Gracza” stanowi wzorowy przykład podręcznika pisanego z myślą o graczach i dla graczy. Miejmy nadzieję, iż na kolejną pozycję z linii „Monastyru” nie będziemy musieli długo czekać.

 

 

Ocena recenzenta: 9/10

 

 

Tytuł: Monastyr. Podręcznik Gracza

Autorzy: Ignacy Trzewiczek i Wojciech Doraczyński

Wydawca: Wydawnictwo Portal

Ilość stron: 120

Cena: 39,90 zł

 

 


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...