Podsumowanie kampanii #TataTeżCzyta2024: 100 milionów wyświetleń akcji promującej czytanie ojców z dziećmi!

Autor: Fundacja Powszechnego Czytania Redaktor: Motyl

Dodane: 05-09-2024 21:58 ()


Zakończyła się tegoroczna edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej #TataTeżCzyta2024, organizowanej przez Fundację Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak. Akcja, która miała swój kulminacyjny moment w Dniu Ojca, była aktywnie kontynuowana w wakacyjnej odsłonie jako #TataTeżCzyta2024wwakacje w bibliotekach.

Głównym celem przedsięwzięcia było zachęcenie mężczyzn, a w szczególności ojców i opiekunów do czytania dzieciom. Sercem kampanii była publikacja – poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024”, której ponad 55 tysięcy egzemplarzy rozdystrybuowano po całej Polsce. Towarzyszyła temu kampania omnichannelowa, której zasięgi przekroczyły 100 milionów wyświetleń.

 

Sportowy początek

W Międzynarodowy Dzień Książki, już 23 kwietnia Anna i Robert Lewandowski zapowiedzieli akcję publikując w swoich mediach społecznościowych post, w którym podzielili się swoimi doświadczeniami czytania z dziećmi. Pozostając w sportowym klimacie, 14 maja Organizatorzy zaprosili przedstawicieli mediów i partnerów akcji na rozgrzewkę prasową przed oficjalnym startem kampanii do dosyć nieoczywistego dla czytelnictwa miejsca. Dzięki współpracy z COS Torwar i Legia Fight Club udało się wpisać czytanie w szerszy i zaskakujący kontekst – przestrzeń ringu bokserskiego i klubu sportowego. Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak podkreślają, że czytanie jest dla mózgu tym, czym dla ciała dbanie o formę fizyczną. Imprezę uświetniło ponad 100 gości, którzy wysłuchali panelu
z udziałem Dyrektora Biblioteki Narodowej Tomasza Makowskiego, Wicedyrektora Narodowego Centrum Kultury Rafała Wiśniewskiego. Rozmowa była poświęcona roli czytania w rozwoju dzieci oraz wspieraniu ich kompetencji i sukcesów w dorosłym życiu, a także temu, jak aktywność ta wpisuje się w kontekst rodzicielstwa i partnerskiego wychowania.
W rozmowie udział wzięli ambasadorzy akcji oraz ekspertka DEI, Katarzyna Gaweł, która wskazała także na inkluzywne znaczenie czytania, jako narzędzia wyrównywania szans. Goście obejrzeli premierowo spot promujący akcję oraz mogli się zapoznać z ofertą książek rekomendowanych w tegorocznej edycji kampanii przez Wydawców.

Pomysł Fundacji, by zorganizować premierę w miejscu gdzie na co dzień mężczyźni walczą ze sobą na ringu początkowo nas zaskoczył, ale na koniec był strzałem w dziesiątkę. Goście byli zaintrygowani, bardzo mocno wybrzmiało, że czytanie naprawdę jest dla mózgu tym czym sport dla ciała i że tak samo jak sport, wymaga, że tak się wyrażę – uprawiania. No i że jest tak samo dla mężczyzn jak dla kobiet! To fundamentalny przekaz. – mówi Monika Lutz, szefowa wydawnictwa Tatarak

 

Poradnik „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024” z rekordowym nakładem 55 000  egzemplarzy!

Sercem kampanii #TataTeżCzyta2024 był poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024” autorstwa Marii Deskur i Edyty Plich, z ilustracjami Joanny Rusinek. To kompendium wiedzy
o tym, dlaczego warto czytać dzieciom. Autorki poradnika, podpierając się badaniami i bogatą bibliografią, podpowiadają, co daje czytanie dziecku na poszczególnych etapach rozwoju i rekomendują, jakie lektury będą adekwatne do wieku. W wersji drukowanej publikacja została rozdystrybuowana do wybranych księgarń, bibliotek, przedszkoli, szkół i instytucji kultury w całej Polsce w łącznym nakładzie 55 tys. egzemplarzy. Dodatkowe dziesiątki tysięcy odbiorców dostało wersję online broszury dzięki newsletterom organizacji partnerskich. Broszura nadal dostępna jest do pobrania na stronie Fundacji: TataTeżCzyta.pl.

 

Kampania promocyjna #TataTeżCzyta2024 – niemożliwe stało się faktem

Ważnym elementem  kampanii stał się w tym roku spot filmowy i radiowy,  (można zobaczyć go tu: https://www.youtube.com/watch?v=6dTX92a4NdM). Kreację, produkcję, studio, kamery i całą emisję spotu organizatorzy zdołali przeprowadzić dzięki bezprecedensowemu wsparciu branży reklamowej.

To ogromne wsparcie branży reklamowej i komunikacyjnej było dla nas wspaniałym przeżyciem – poczucie, że sprawa którą się zajmujemy nie jest obojętna ludziom i firmom wokół nas naprawdę dodaje skrzydeł, no i motywuje do dalszych działań oczywiście! – podkreśliła Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania

Dzięki wsparciu pro bono Agencji Brain, domu produkcyjnego OTOFILM, firmy post produkcyjnej ORKAFilm oraz GroupM i Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR powstały i bardzo szeroko wybrzmiały spoty audio i wideo z udziałem ambasadorów akcji.

W Brain nieustannie szukamy inspiracji. Tworzymy wielkie kampanie dla potężnych firm i jest to zawsze wspaniałe wyzwanie i generalnie duża radość, ale zależy nam ogromnie na pracy
z trzecim sektorem gdzie trzeba często przepracować temat niby oczywisty, społecznie bardzo ważny, a z jakichś powodów niedostatecznie wypromowany. Tak było tym razem. Z jednej strony powszechnie wiadomo, że trzeba czytać, a jednak czyta tylko około 40% Polaków. Dlaczego? Jak to zmienić?  Nasze długie burze mózgów z Fundacją były szalenie inspirujące.
– powiedział Jakub Kamiński, prezes agencji Brain.

Poznałam działania Fundacji Powszechnego Czytania przez przyjaciół i od razu pomyślałam, że wspieranie czytania dla wyrównywania szans wszystkich dzieci, ale także dla wyrównywania zaangażowania rodziców w domu, jest inicjatywą, którą OTOFILM chętnie wesprze. Przy charytatywnych
przedsięwzięciach najwspanialsze jest to, że każdy wnosi do projektu co może, a siłą napędową jest pasja i praca
z ludźmi dobrej woli, co z kolei dodaje ogrom pozytywnej energii.  Cieszymy się, że mogliśmy wspomóc Fundację i wyprodukować tegoroczny spot #TataTeżCzyta. –
podkreśliła Monika Wagner, dyrektor zarządzająca studia produkcyjnego OTOFILM.

Dla Stowarzyszenia Agencji Reklamowych wspieranie pro bono ważnych społecznie tematów w rękach profesjonalnie działających organizacji pozarządowych było i pozostaje ważną częścią misji. Firmy, które zrzeszamy zajmują się zawodowo budowaniem i wdrażaniem efektywnej komunikacji i cieszymy się, kiedy udaje się niejako użyć tych supermocy komunikacyjnych dla dobra społecznego. Fundacja Powszechnego Czytania od lat udowadnia swój profesjonalizm w podejściu do czytelnictwa, ale też metodologii własnych działań. To wielka frajda pomagać w dobrej spawie ludziom, którzy doceniają to, co potrafimy wnieść do tych projektów – dodał Paweł Tyszkiewicz, Dyrektor Zarządzający Stowarzyszenia Agencji Reklamowych SAR.

Spot był emitowany w wiodących kanałach telewizyjnych (Polsat, TVN, TVP, kanały grupy Canal+), na ponad 1200 nośnikach Digital Outdoor, w tym nośnikach reklamowych PKP oraz w stacjach radiowych (RMF, Eska, Vox).

Jako wiodąca grupa na rynku komunikacji marketingowej, zrzeszająca kilka czołowych agencji mediowych, zdajemy sobie sprawę, że ta pozycja niejako zobowiązuje nas do podejmowania działań  pro bono. Jest dla nas sprawą oczywistą, że jeśli tylko jesteśmy w stanie, wspieramy swoimi dość unikalnymi możliwościami komunikacyjnymi tematy społecznie ważne. Tak było też tym razem i cieszymy się ogromnie, że dzięki przychylności bardzo wielu mediów udało się nam wspólnie wygenerować potężne zasięgi dla promocji czytania przez tatusiów. To ważne
i dobre.
– skomentowała Izabela Albrychiewicz, CEO GroupM Polska.

Projekt wspierała także szeroko zakrojona kampania digitalowa w serwisach grupy WP oraz CTV dzięki wsparciu ze strony firmy Fonia. Akcja była również promowana w mediach społecznościowych oraz za pomocą influencer marketingu. Skumulowana liczba odsłon wszystkich działań promocyjnych to ponad 100 mln wyświetleń!

Jestem głęboko przekonany, co do słuszności tez i postulatów Fundacji Powszechnego Czytania. Jako Selectivv, a obecnie Fonia wspieramy Fundację już czwarty rok. Czytający Ojciec to skarb. A spot kampanii uzyskał fantastyczny wynik w wyświetleniach. Rzadko się zdarza
w dzisiejszych czasach, by oglądający nie kliknęli, że chcą pominąć reklamę, a spot #TataTeżCzyta2024 obejrzało w całości prawie 60% widzów, którym go w naszych kampaniach wyświetliliśmy na smartfonach i connectedTV –
dodał Dominik Karbowski, co-CEO Fonii.

Działania PR wokół kampanii #TataTeżCzyta wygenerowały ponad 250 publikacji w prasie, radiu, telewizji i Internecie, w tym w najlepiej oglądanych blokach telewizji śniadaniowej oraz zaowocowały wieloma wystąpieniami przedstawicieli Organizatorów i Ambasadorów
w mediach.

Ambasadorowie kampanii #TataTeżCzyta

Ogromne powodzenie promocyjne kampanii to również zasługa jej Ambasadorów. W tym roku grono znanych osób wspierających inicjatywę było imponujące. Polecało ją aż 20 autorytetów z różnych dziedzin: aktorzy, sportowcy, dziennikarze, psychologowie, twórcy internetowi czy architekci. Do grona ubiegłorocznych ambasadorów takich jak: Anna i Robert Lewandowscy, Marcin Perfuński – dziennikarz, redaktor, autor bloga Supertata.tv; Łukasz „Juras” Jurkowski – dziennikarz i komentator sportowy, zawodnik MMA, dr Kamil Janowicz – autor bloga Father_ing, Łukasz Dominiak – twórca profilu „Who’s Your Daddy”; Wiesław Nowobilski
– szef ekipy remontowej programu „Nasz nowy dom” dołączyły nowe autorytety.

 

Tegoroczną edycję wsparli nie tylko znani tatusiowie i dziadkowie, ale też panie – mamy i partnerki – które podpisują się pod hasłem niech #TataTeżCzyta! Ambasadorkami kampanii zostały: Katarzyna Zielińska, Anna Czartoryska-Niemczycka oraz Anna Dereszowska, Magda Kordaszewska (twórczyni „Zabawkowicz.pl”)  oraz psycholożka Joanna Flis. Wśród panów wspierających projekt znaleźli się m.in.: Jan Dąbrowski youtuber znany jako JDabrowsky, Kamil Nowak – twórca bloga Blogojciec.pl; i Maciej Pertkiewicz – architekt, członek ekipy programu „Nasz nowy dom”. Włączył się także świat sportu - dziennikarze Kanału Sportowego: Tomasz Smokowski, Adam Kotleszka oraz Michał Pol; mistrz olimpijski, Tomasz Majewski. Ambasadorami zostali także przedsiębiorca, Artur Kurasiński oraz Piotr Stramowski, który na antenie Dzień Dobry TVN z okazji Dnia Ojca zachęcał do czytania dzieciom. O #TataTeżCzyta na antenie telewizyjnej dwójki w książkowym cyklu „CzytaMy” w Pytaniu na Śniadanie opowiedział także Jakub Tylman.                 

Ucieszyłem się z zaproszenia do udziału w kampanii #TataTeżCzyta. Jako czytający ojciec trzech córeczek mam ten temat w domu absolutnie na co dzień. Jest też zawsze jakaś bardzo fajna energia wokół projektów społecznych, w które angażują się ludzie dobrej woli. Przyznaję, że to też dla mnie samego jest w jakiś sposób po prostu przyjemne – móc pomagać, razem z takimi ludźmi jak Łukasz Dominiak czy Magda Kordaszewska, w ważnej sprawie. – powiedział Jan Dąbrowski, twórca kanału JDabrowsky.

Anna i Robert Lewandowscy wsparli kampanię wpisem na temat czytania z dziećmi. To świetna okazja do spędzenia wspólnego czasu, ciekawych rozmów o opiniach dzieci
i budowania więzi. W naszej rodzinie to stały punkt każdego wieczoru. - przekonywali
w mediach społecznościowych.

#TataTeżCzyta w bibliotece, księgarniach, przedszkolach i nie tylko…

W tym roku, na zaproszenie organizatorów, w kampanię włączyło się aż 40 wydawców polecających książki dla dzieci, 10 firm z branży e-commerce, 4 dystrybutorów, 10 fundatorów wydania papierowego (drukarnie i papiernie), 6 samorządów oraz 25 partnerów (instytucje współpracujące).

Dzięki szerokiemu wsparciu poradnik dla rodziców
i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024” w wersji drukowanej trafił do wybranych ponad 2500 księgarń i bibliotek na terenie całej Polski. Partnerzy dystrybucyjni i wydawcy również aktywnie zaangażowali się w promocję akcji w swoich kanałach w mediach społecznościowych.

W ramach akcji, Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak, zachęcali także bibliotekarzy, nauczycieli szkół podstawowych i przedszkoli do organizowania czytelniczych akcji i aktywności pod hasłem #TataTeżCzyta. Kampania miała formułę otwartą, na podstawie materiałów udostępnianych na stronie projektu odbyło się wiele lokalnych inicjatyw. Samorządy podejmowały działania angażujące przedstawicieli władz i urzędów oraz znanych mieszkańców. W bibliotekach i placówka odbywały się spotkania czytelnicze z udziałem ojców. Przykładami wspaniałych realizacji działań jest Dzień Dziecka pod szyldem #TataTeżCzyta
w Zakopanem, czy film z przedstawicielami miasta Bełchatów, przekonujący mężczyzn do czytania.
Przykładem wsparcia kampanii był także wkład Miasta Stołecznego Warszawy w finansowanie druku broszur oraz udostępnianie plakatów promujących kampanię na słupach reklamowych w przestrzeni miejskiej.

W tym roku wyjątkowym wydarzeniem w kampanii był wykład Zakładzie Karnym
w Gorzowie Wielkopolskim na temat znaczenia czytania w życiu oraz czytania dzieciom.
Fundacja wraz ambasadorem Łukaszem „Jurasem” Jurkowskim zorganizowała spotkanie dla osadzonych mężczyzn, którego uczestnicy otrzymali książki rekomendowane w tegorocznej edycji akcji #TataTeżCzyta. Wzruszającą puentą była inicjatywa nagrywania czytania przez osadzonych dla swoich własnych dzieci, które nagrania te otrzymały potem wraz z książkami.

#TataTeżCzyta jako marka

Kampanii w tym roku towarzyszyła również kolekcja gadżetów przygotowana przez Nadwyraz.com. Były to podkoszulki, kubki, breloczki, opakowania na okulary i skarpetki – wszystko sygnowane hasłem #TataTeżCzyta.

Jesteśmy firmą odzieżową, ale bardzo mocno związaną z literaturą, więc kiedy Fundacja Powszechnego Czytania zaproponowała nam współpracę przy #TataTeżCzyta, od razu zachwyciliśmy się pomysłem. Stworzyliśmy kolekcję dla Ojców, Ojczymów, Dziadków i innych panów. Cieszymy się, że kampania dzięki naszym produktom mogła podkreślać, że czytanie jest jak najbardziej częścią codzienności – jak kubek z kawą czy brelok na klucze – powiedział Krzysztof Kacprzykowski, prezes Nadwyraz.com

#TataTeżCzyta2024 w badaniach

W ramach współpracy z firmą badawczą Research Collective na koniec kampanii zostało przygotowane badanie i raport: „Książki i czytelnictwo w życiu Polaków”, w którym zapytano o rozpoznawalność kampanii #TataTeżCzyta. Jak się okazało, wyniosła ona aż 13%.

Zaskoczył nas ten wynik, jest bardzo dobry. Zbudowanie rozpoznawalności  kampanii społecznej w pierwszym roku działalności na poziomie 13% bez gigantycznego budżetu, to świetny rezultat. Gratulujemy gorąco organizatorom i wszystkim, którzy przyczynili się do tego wyniku. – podkreślił Paweł Ciacek, Partner Zarządzający Research Collective

#TataTeżCzyta2025 – projekt w toku

Organizatorzy zdradzają, że trwają już prace nad kolejną edycją kampanii. Przedpremierowa inauguracja #TataTeżCzyta2025 planowana jest ponownie na Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, czyli 23 kwietnia 2025 roku. Celem niezmiennie jest docieranie do jak największej liczby mężczyzn i ojców, z nieustającym zawołaniem: czytajcie swoim dzieciom i sobie!

Tegoroczna edycja była mocnym, bardzo intensywnym przeżyciem, miejscami nadążanie nad rozprzestrzenianiem się kampanii i napływającymi prośbami o współpracę, broszury, plakaty, zakładki i inne materiały, było prawdziwym wyzwaniem. Ale oczywiście na koniec satysfakcja z efektów wspólnych działań tak wielu osób, firm i instytucji, w tak ważnym celu, jest niesamowita i już dziś bardzo gorąco zapraszamy wszystkich do udziału w odsłonie 2025!
z uśmiechem podkreśla Agnieszka Nyc, odpowiedzialna za kampanię menadżerka projektów w Fundacji Powszechnego Czytania.

 

 


comments powered by Disqus