Dzieci Rogatego Szczura" - recenzja

Autor: Krzysztof "Krzyś-Miś" Księski Redaktor: Krzyś-Miś

Dodane: 01-10-2008 12:45 ()


 

Druga edycja Warhammer Fantasy Role Play obfituje w wiele dodatków, które rozszerzają naszą wiedzę o Starym Świecie. Niektóre spośród nich to kompleksowe charakterystyki poszczególnych kultur i ras występujących w tym uniwersum. Jednym z takich dodatków są „Dzieci Rogatego Szczura” opisujące tajemniczą i fascynującą rasę skavenów.

Podobnie jak inne suplementy, również ten wykonany jest jak zwykle znakomicie. Twarda okładka z rewelacyjną grafiką rozwścieczonego szczurzego zabójcy przykuwa od razu uwagę. Środek to niemal 150 stron na kredzie, każda obramowana znaną z innych dodatków stylizowaną ramką pełną symboli i istot zamieszkujących świat Warhammera. Całość, jak zwykle okraszona licznymi i stojącymi na najwyższym poziomie grafikami, pod względem formalnym nie pozostawia wątpliwości – jest świetna.

W środku znajdujemy dokładny opis całej rasy znanej pod nazwą skavenów czy też szczuroludzi. Jest to kompleksowe przedstawienie kultury i cywilizacji tego interesującego i śmiertelnie niebezpiecznego społeczeństwa. Mamy więc na początek informacje o tym, w jaki sposób ludzie wyobrażają sobie istnienie tej rasy. Możemy się zapoznać z plotkami, które krążą wśród różnych warstw społecznych.

Następnie z warstwy legend i pogłosek przechodzimy do twardych faktów. A są one szczegółowe i bardzo niepokojące. Na pierwszy rzut ukazana jest szczegółowa historia skavenów. Znajdują się tam informacje zarówno o tym, skąd prawdopodobnie wzięła się ta plugawa rasa, jak również to, jakie zagrożenie stanowiła przez wieki dla Imperium i innych ludzkich krajów.

Następny obszerny rozdział nosi nazwę „Społeczeństwo skavenów”. Dzięki niemu szczególnie możemy poznać specyfikę szczuroludzi. Znalazły się w nim informacje o języku rasy, jej obyczajach i pożywieniu, którego głównym składnikiem jest spaczeń. Dowiadujemy się o jej stosunku do innych ras, wierzeniach i systemie prawno-politycznym. Po tych informacjach przychodzi czas na klany, bowiem niczym w Indiach do kasty, tak tutaj każdy skaven przynależy do określonego klanu, który określa jego świadomość oraz stawia przed nim szereg zadań w szczurzym społeczeństwie.

Ta część książki wydała mi się najbardziej interesująca. Można się z niej dowiedzieć bardzo wielu danych na temat kultury tej plugawej rasy, aby móc w oparciu o te wiadomości snuć przygody z elementem skaveńskim. Następne rozdziały, choć również przydatne, w moim odczucie są już nieco słabsze, choć nadal trzymają równy, dobry poziom.

Przede wszystkim znalazły się tam lokacje, które zamieszkują skaveny. Okazuje się, że są właściwie wszędzie; można je spotkać w każdym zakątku Starego Świata. Niekiedy żyją w nielicznych skupiskach, niektóre jednak to potężne wielotysięczne zbiorowiska na czele z ich potężną stolicą Skavenblight. Każda lokacja jest dość szczegółowo opisana, dzięki czemu mistrz gry w każdym momencie może skorzystać z niej i wprowadzić ją do przygody. Może być ona świetną inspiracją nie tylko dla prowadzącego, ale również dla graczy pragnących wplątać w historię swojej postaci skaveńskie motywy.

Kolejną częścią dodatku jest długi rozdział poświęcony wojnie. Z pewnością powinien on zainteresować wszystkich tych, którzy uwielbiają, gdy podczas sesji odbywa się mnóstwo scen walki. Zaprezentowano tu wiele z tego, czym dysponują skaveni na polu walki: monstra, trucizny, taktyki i strategie walki – sama słodycz. Niewiele jednak można tu znaleźć rzeczy nowych, jeśli zna się księgę armijną skavenów do Warhammera Fantasy Battle, ponieważ poszczególne oddziały, potwory czy maszyny wojenne zostały z niej skopiowane. Z jednej strony to zrozumiałe, spójność i kompatybilność systemu fabularnego i bitewnego to wartość ze wszech miar pożądana, z drugiej jednak strony chciałoby się znaleźć tu coś nowego, oryginalnego. Natomiast tym, co według mnie w tym rozdziale jest szczególnie godne przeczytania, są informacje o spaczeniu oraz o magii skaveńskiej.

Na koniec autorzy suplementu przygotowali graczom możliwość stworzenia postaci – skavenów i zagrania nimi sesji czy nawet kampanii. To zabieg szeroko stosowany w tej edycji Warhammera. Przy każdym podręczniku opisującym daną rasę czy kulturę otrzymujemy możliwość stworzenia sobie odpowiedniego bohatera. Tak też jest i tutaj. Jeśli więc pragniemy stworzyć sobie szarego proroka, zabójcę z klanu Eshin czy też innego skaveńskiego bohatera, to nic nie stoi teraz na przeszkodzie.

Rozdział siódmy poświęcony jest prowadzeniu sesji z elementami skaveńskimi. Mnóstwo w nim porad, pomysłów na przygody, czy też tzw. „zahaczek”, dzięki którym wychodzą nieraz bardzo rozbudowane kampanie. Muszę przyznać, że zarówno ten, jak i inne podręczniki do drugiej edycji Warhammera obfitują w pomysłogenne wstawki. Nie tylko ten rozdział, ale całe „Dzieci Rogatego Szczura” są pełne inspiracji, które z pewnością sprawią, iż każdy mistrz gry wpadnie na dziesiątki pomysłów na przygody. A o to przecież chodzi w takich podręcznikach.

Ostatni rozdział to tradycyjnie przygoda, oczywiście z uwagi na tematykę dodatku, skaveńska.

 

Całość prezentuje wysoki poziom, do którego zresztą przyzwyczaiły już nas poprzednie dodatki. Podręcznik wydany jest znakomicie, a zawartość merytoryczna nieznacznie tylko ustępuje sferze formalnej. „Dzieci Rogatego Szczura” to bardzo dobry dodatek, który w sposób pełny opisuję skavenów. Myślę, że każdy, kto zdecyduje się na lekturę tego suplementu, będzie w pełni usatysfakcjonowany. Bez wahania polecam tę pozycję.

 

Korekta: Dominika "Elanor" Kurek

 

Tytuł: Dzieci Rogatego Szczura

Seria: Gra fabularna Warhammer II edycja

Wydawca: Copernicus Corporation

Liczba stron: 148

Oprawa: twarda

Rok wydania: 2008

Cena: 69 zł


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...