Bird tom 1: "Tatuaż" - recenzja
Dodane: 03-11-2008 20:54 ()
Kobiety posiadają wiele twarzy. Czasami skrzętnie skrywają swoją prawdziwą naturę, a czasami zwyczajnie muszą dokonać wyboru, poświęcić swoje dotychczasowe życie w imię wyższych celów.
Jeżeli myślicie, że podwójną tożsamość mogą mieć jedynie bohaterowie w trykotach to się mylicie. Bird jest nietypową postacią, jej ciało zdobi tajemniczy tatuaż, który w pewnym sensie odmienił jej los, sprawił, że mogła odrodzić się niczym feniks z popiołów.
Jobeth Benton wpadła w nie lada tarapaty w momencie, kiedy odziedziczyła całkiem pokaźną fortunę swojej babci. Jak w podobnych sytuacjach bywa, pieniądze szczęścia nie dają, a prawa do nich rości sobie także najbliższa rodzina. Odzyskaniem spadku interesuje się brat dziewczyny, który aby osiągnąć zamierzony cel zamyka ją w klinice psychiatrycznej. Jedynym wyjściem dla Jobeth wydaje się być ucieczka przed oprawcami, jednak sama zmiana stylu życia może nie wystarczyć…
Niekiedy mówi się, że ludzie noszą maski, zachowują się inaczej niż możemy się tego po nich spodziewać. W takiej sytuacji znalazła się Bird. Czy cały czas jedynie świetnie gra, a może metamorfoza, którą przeszła odcisnęła piętno na jej psychice? Jest znaną postacią świata mody, bywalczynią salonów, jej twarz widnieje na wielu bilbordach. Pewna siebie, wyrachowana i odważnie zmierzającą do celu. Jednak tak naprawdę za tą fasadą ukrywa się dużo bardziej delikatna natura Jobeth, która jedynie została ukryta pod powłoką, która nosi imię Bird…
Odpowiedzialny za scenariusz Carlos Trillo znany jest polskiemu czytelnikowi m.in. dzięki takim tytułom jak „Chicanos" i "Ja, Wampir". Fabuła „Tatuażu” oprócz głównej bohaterki koncentruje się na postaciach pobocznych, prezentując historię spinającą klamrą wszystkie rozpoczęte wątki. Trillo w doskonały sposób, cały czas lawirując między bieżąca akcją a retrospekcjami, kreśli złożony schemat sensacyjnej historii. Całość trzyma w napięciu do ostatniej kartki albumu, a w trakcie czytania tylko zaostrza ciekawość przed finałem.
Narracja w „Tatuażu” została skonstruowana w dość niecodzienny sposób. Już na samym początku otrzymujemy kulminacyjny punkt całej historii. Poznajemy kobietę, która znalazła się w nieodpowiednim miejscu i czasie, po czym na kolejnych kartach komiksu odkrywamy jak doszło do zaistnienia tej patowej sytuacji. Niewątpliwie niechronologiczne przedstawienie zdarzeń to ogromny atut fabuły, powodujący, że z pozoru typowa kryminalna opowiastka zmienia się w ciekawą pogoń za odkrywaniem prawdy o każdej z nakreślonych postaci.
W przeciwieństwie do Trillo, prace Argentyńczyka Juana Bobillo możemy podziwiać po raz pierwszy. Graficznie pierwszy album serii prezentuje się znakomicie. Delikatny szkic w połączeniu z tuszem i akwarelkami świetnie obrazuje przeżycia Jobeth, często zawieszone między jawą a snem. Kolorystycznie dominują pastelowe barwy. Można odnieść wrażenie, iż Bobillo włożył masę pracy, aby kadry wypełniały najdrobniejsze szczegóły, przez co czytając album dużo czasu poświęcamy na delektowanie się kolejnymi planszami.
„Bird” zaskoczył mnie w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Z niecierpliwością czekam na kolejne tomy serii, a „Tatuaż” mogę polecić każdemu, bowiem jest to kawał rzetelnej, komiksowej roboty.
Bird tom 1
- Tytuł: "Tatuaż"
- Scenariusz: Carlos Trillo
- Rysunek: Juan Bobillo
- Tłumaczenie: Bartek Sutor
- Wydawca: Sutoris
- Data wydania: 03.2008
- Stron: 48
- Format: A4
- Oprawa: miękka
- Papier: kredowy
- Druk: kolor
- Cena: 29,90 zł
Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...