"Flashpak" - Pierwszy dodatek do Cyberpunka v.3.0
Dodane: 14-07-2006 23:22 ()
TYTUŁEM WSTĘPU
Talsorian poważnie traktuje swoją pracę. Tak, jasne.
Słowo "obsuwa" powinno znaleźć się tuż pod logo wydawnictwa. Zaczęło się prawie pięcioletniego oczekiwania na nowego CP. Opublikowane zaraz po tym plany wydawnicze przewidywały pierwszy gadżet, czyli zestawu teczek na różne RPG'owe papiery, będących jednocześnie kartami postaci. Zapowiadano kupon uprawniający do kupna specjalnych kostek. Miał się nazywać "Dossier Pak".
Zamiast tego pojawił się zapowiadany na maj, gadżet - dodatek "Flashpak". Wydano go, nota bene, w czerwcu.
Przyjrzyjmy mu się.
Wszelkie tłumaczenia z języka angielskiego powstały w przypływie inwencji twórczej autora.
CO DOSTAJEMY?
Dodatek jest cienki, dosłownie. Składa się z ekranu Mistrza Gry i trzydziestodwustronicowej broszurki.
Ekran wydano na miłym w dotyku, błyszczącym, twardszym papierze. Głęboki czarny kolor z zielonymi wstawkami na zewnętrznej stronie ( czyli tej, którą będzie widział gracz) to schemat odpowiadający temu, który znajdziemy w podręczniku podstawowym. Na wewnętrznej stronie (stronie dla Mistrza Gry) jest już tylko czerń i szarości. Ekran ma rozmiar trzech stron A4, zagiętych do środka, z zasadami i tabelami na pięciu stronach. Na pochwałę zasługuje umieszczenie danych przydatnych graczom (skrócone zasady tworzenia postaci, typy broni wraz z liczbą kości obrażeń i zasięgami) na stronach, które będą widzieli podczas gry. Ekran jest także okładką dla broszurki.
Broszurka wydana została na gorszym papierze, takim samym jak w podręczniku. Nie ma usztywnionej okładki, co nie stanowiło problemu dopóty, dopóki trzymałem ją w złożonym ekranie MG. Kolorystyka, jak się zapewne domyślacie jest taka sama.
W obydwu wypadkach czcionka i układ tekstu są czytelne. Talsorian, zapewnie zniechęcony reakcją graczy na zdjęcia lalek zdobiące podręcznik podstawowy, tym razem postawił na pseudo trójwymiarowe grafiki komputerowe. Wyglądają nieźle, ale wolałem poprzednie rozwiązanie. Widocznie byłem w mniejszości.
Ekran został rozplanowany poprawnie. MG używając go podczas gry, nie będzie musiał zerkać do podręcznika. Jedna z tabelek powtarza się, po stronie graczy i MG. Jest to wspomniany wykaz broni. Tak samo jak i pozostałe materiały, które na nim umieszczono znaleźć ja można już było w podręczniku. Ekran robi jednak dobre wrażenie i z pewnością okaże się użytecznym narzędziem podczas sesji.
Podobnie jest z broszurką. Pierwsza stronę (pseudo okładkę) zdobi ciekawa grafika kobiety z mechanicznymi rękami spoglądającej na czytelnika sztucznymi oczami bez źrenic. Robi wrażenie. Tuż pod nią umieszczono tytuł ("Cyberpunk. Streetfighter. Instant Cyberpunk V3 Rules. Everything you need to hit the streets in one easy lesson!"/"Cyberpunk. Uliczny wojownik. Szybkie zasady Cyberpunka V3. Wszystko czego potrzebujesz, żeby uderzyć na ulice w jednej prostej lekcji!") i spis treści.
Wewnątrz znajduje się krótki, ogólnikowy tekst na temat roli Mistrza Gry, podstawowe zasady tworzenia postaci i rozgrywki, wykazy sprzętu, reguły losowania NPC wraz z częściowo uzupełnionymi wzornikami, wreszcie kreatory map i przygoda.
Trzy działy są warte uwagi, ponieważ pozostałe zostały skrzętnie skopiowane z podręcznika.
Pierwszym z nich są reguły losowania NPC. Przygotowane wzorniki mają już uzupełnione pola charakterystyk i krótki opis charakteru. Nie trzeba ich czytać, wyboru można dokonać za pomocą rzutu procentowego dwiema kośćmi dziesięciościennymi. Pozostaje wybrać umiejętności, bonusy i wrodzone talenty i jeszcze raz użyć kości do wylosowania cybertechnologii. NPC jest gotowy.
Ciekawym pomysłem są kreatory map. W zasadzie podzielone na "Infinite Street Generator/Wielokrotny Kreator Ulic" i "Infinite Building Generator/Wielokrotny Kreator Budynków uzupełniają się wzajemnie. Są to po prostu schematyczne elementy planów do wycięcia i dowolnego zestawienia. Jeśli nie moglibyście się zdecydować elementy można sobie wylosować. Do tego dobrać można zdarzenia, na wyrost nazwane tu scenariuszami i uzyskać gotową pseudo przygodę. Proste prawda?
Pozostaje nam przygoda. Zmieszczono ją na jednej stronie i jest bardzo prosta. Ułożono ją według wzorca "Wejdź, ukradnij, uciekaj". Nie martwcie się o rozkład pomieszczeń i charakterystyki przeciwników, wskazano elementy z kreatorów map i wzorniki NPC do wykorzystania.
Wymienione trzy części mają odnośniki internetowe do dodatkowych źródeł.
PODSUMOWANIE
"Flashpak" nie jest dodatkiem. Moim zdaniem powinien służyć jako materiał promocyjny trzeciej edycji Cyberpunka, ale to niemożliwe, bo brakuje choćby szczątkowego opisu świata. Przy dużym nakładzie dobrej woli można go uznać za zmyślne narzędzie dla początkujących MG. Żądanie za niego w Stanach piętnastu dolarów jest zbrodnią.
Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...