„Dungeons & Dragons. Księga gry” - recenzja

Autor: Jarosław Drożdżewski Redaktor: Motyl

Dodane: 22-04-2023 20:05 ()


Podczas gdy do kinowych sal trafiła filmowa wersja opowieści o „Lochach i smokach”, a Egmont wydaje komiksy ze świata „D&D”, wydawnictwo HarperCollins dostarcza inspiracji dla młodszych graczy, młodzieży, która chce sięgnąć po rozrywkę tego typu. Na rynku wydawniczym pojawiły się trzy pozycje skierowane do młodszych czytelników, tj. dwie książki fabularne oraz tzw. Księga gry. Dzisiaj nieco więcej o ostatniej z nich.

Recenzowana pozycja reklamowana jest tak – tu posłużę się cytatem:

„Księga gry Dungeons & Dragons to kopalnia pomysłów na fabułę i prawdziwa skarbnica wskazówek, podpowiedzi oraz trików, które sprawią, że rozgrywka stanie się jeszcze bardziej emocjonująca. W książce znalazły się także wywiady z twórcami gry, ciekawostki oraz zagadki logiczne – wspaniały trening umysłowy przed rzutami na inteligencję. Są tu ponadto scenariusze kampanii oraz opisy miejsc i najpopularniejszych bohaterów z wieloświata D&D. Księga gry Dungeons & Dragons to fantastyczny prezent dla fanów gry i tytuł, który trzeba mieć na półce!”

Reklamy reklamami, jednak czym jest ten produkt w rzeczywistości? Z pewnością czymś nie do końca typowym, publikacją, która nie zdarza się często, jeśli chodzi o rozgrywkę RPG. Natomiast nieco podobne publikacje można znaleźć na rynku, jeśli chodzi o takie na ten przykład „Gwiezdne Wojny”. Recenzowane wydawnictwo to bardzo przyjemnie i ładnie wydane kompendium świata „Dungeon and Dragons”. I warto na wstępie niejako podkreślić, że to produkcja dla młodszych i początkujących graczy ze wszelkimi tego typu konsekwencjami jak te, że całość jest opisana bardzo skrótowo. Tematów podjętych w księdze jest sporo od wywiadów, przez opisy światów i potwory a kończąc na różnego rodzaju quizach i zagadkach. Stron w księdze nie jest przesadnie dużo, bo mniej więcej jest ich sto, więc potworów wielu nie znajdziecie, wywiady są krótkie, a światy opisane są po macoszemu. Z drugiej jednak strony księga ta może stanowić naprawdę ciekawy wstęp dla potencjalnych graczy do tego, z czym przyjdzie im się mierzyć, gdy zdecydują się sięgnąć po właściwe podręczniki. Fakt, że jest to lektura dla młodszych czytelników, podkreślają również zawarte w nich zadania, które przypominają te z niezliczonych czasopism dla dzieci dostępnych w każdym kiosku. Ciężko mi sobie wyobrazić dorosłego, doświadczonego gracza „D&D”, który szuka drogi z labiryntu przedstawionego na jednej ze stron. Mylący jest natomiast nieco opis – „są tu ponadto scenariusze kampanii”. Scenariuszy do poprowadzenia nie uświadczycie, jedynie co, to autorka księgi podpowie wam, gdzie jakich szukać, czyli wskazuje tytuły wydanych oficjalnie podręczników.

Niewątpliwie atutem tej księgi jest jakoś jej wydania, która prezentuje się doprawdy zacnie. Poczynając od efektownej, twardej oprawy, poprzez niezłej jakoś papier i pełen kolor w środku. Taka publikacja na pewno może być ozdobą półki i przyciągać wzrok potencjalnego nabywcy. Czy jednak poza tą oprawą bardziej doświadczony gracz i przede wszystkim starszy czytelnik znajdzie w niej coś dla siebie? I tak i nie, czyli najbezpieczniejsza z odpowiedzi. Nie, ponieważ całość jest bardzo skrótowa i bez wątpienia na poziomie bardzo podstawowym, a więc większość zawartych informacji będzie mu doskonale znana, a elementy takie jak wywiady nie są na tyle intrygujące, aby go przyciągnąć do księgi. Tak – ponieważ dla miłośników tego systemu taka pozycja to swego rodzaju kolekcjonerska gratka, okazja do spędzenia miłego popołudnia w świecie „dedeków” oraz publikacja, która uzupełni wasze rpgowe biblioteczki. Myślę, sobie natomiast, że „Księga gry” jest doskonałym prezentem dla tych, których w „dedeczki” chcą wciągnąć kolejne pokolenie graczy.

Czy „Księga gry” okaże się sukcesem wydawniczym? Być może nie, jednakże może zapewnić kilka ciekawych momentów, a także być wprowadzeniem w świat „Dungeon and Dragons”. Jeśli więc zgadzacie się na pewne kompromisy, to wyposażcie się w nią, a nuż jedna z prowadzonych przez was przygód na tym zyska?

 

Tytuł: Dungeons & Dragons. Księga gry

  • Autor: opracowanie zbiorowe
  • Ilustrator: opracowanie zbiorowe
  • Tłumaczenie: Regina Mościcka
  • Oprawa: twarda
  • Objętość: 96 stron
  • Format: 222x291
  • ISBN: 978-83-276-8096-9
  • Grupa docelowa: +12 lat
  • Premiera: 12.04.2023
  • Cena: 44,99 zł

Dziękujemy wydawnictwu HarperCollins za udostępnienie komiksu do recenzji.


comments powered by Disqus