Deadlands Reloaded Podręcznik Szeryfa PL - recenzja przedpremierowa

Autor: Jakub "Arathi" Nowosad Redaktor: Arathi

Dodane: 24-03-2012 13:24 ()


Wydany lata temu, przez Wydawnictwo Mag, setting Deadlands Martwe Ziemie podzielony został na dwie części: podręcznik gracza oraz podręcznik mistrza gry, zwanego tutaj Szeryfem. Zabieg ten, miał ukryć część tajemnic przeznaczonych stricte dla Szeryfa przed oczami graczy. Nie inaczej będzie w settingu Deadlands Reloaded, wydanym przez Wydawnictwo Gramel. Podręcznik Szeryfa stanowi oddzielną część, grubej na ponad 270 stron książki. Zajmuje on ponad połowę całego podręcznika do nowej edycji Deadlands.

 

Na początku Szeryf otrzymuje porządnie opisaną historię Mścicieli i wszystkich wydarzeń, które doprowadziły do Pomsty. Co rzuca się w oczy, to odkrycie przed Szeryfem wszystkich kart. W poprzedniej polskiej edycji, dopiero w podręczniku Piekło Na Ziemi zostały wyjaśnione wszystkie tajemnice, jak na przykład natura Mścicieli. Z jednej strony, pozwoli to Szeryfowi lepiej przygotować się do przygody, z drugiej zaś według mnie niepotrzebnie obdziera z tajemnic Dziwny Zachód.

Rozdział przedstawia także dość dokładnie hierarchie Wynaturzeń i Manitou oraz zawiera zasady dotyczące Terrorformowania i ustalania Poziomu Strachu okolicy, w której są postacie graczy. To rozwiązanie, lepiej pozwoli Szeryfowi wytłumaczyć niektóre zjawiska i sprawi, że podróż po Dziwnym Zachodzie nie będzie jak piknik w Central Parku. Oprócz więc wspomnianego wcześniej odsłonięcia wszystkich tajemnic, jest to rozdział "must read" by pojąć czemu Dziwny Zachód jest, aż tak przerażający.

 

Kolejna część podręcznika zawiera zasady potrzebne do gry, a które nie zostały przedstawione w Podręczniku Gracza. Są to głównie te, które dotyczą używania Żetonów Losu, Wygrzebańców czy potrzebne do gry tabele. Jest to najkrótsza część Podręcznika Szeryfa i dzięki temu, nie można się poczuć przytłoczonym informacjami. Wszystko zostało opisane bardzo przystępnie, więc nie powinno być problemów z jej zrozumieniem.

 

W następnym rozdziale Szeryf znajdzie przygotowany, specjalnie dla niego, przewodnik po Dziwnym Zachodzie. Po pierwsze, jest to czysto geograficzny przewodnik, opisujący kolejne obszary Dziwnego Zachodu. Po drugie, prezentuje on także Szeryfowi poziom strachu danego terenu i dzięki tabelom spotkań sprawi, że żaden Szeryf nie będzie zaskoczony brakiem pomysłów, gdy gracze nagle zawrócą konie w inną stronę. Po trzecie, każdemu opisowi towarzyszy przedstawienie najważniejszych osobistości danego regionu i krótki przewodnik po kluczowych wydarzeniach. Bez wątpliwości można powiedzieć, że to najmocniejsza część podręcznika. Nie tylko pozwala Szeryfowi tworzyć szybko przygody, lecz także uzupełnia opis Dziwnego Zachodu z Podręcznika Gracza. Tę część kończy dokładny opis Wielkich Wojen Kolejowych, które od czasu zawieszenia broni między Północą i Południem, stanowią główne wydarzenie - tak dla mieszkańców Dziwnego Zachodu, jak i dla Mścicieli.

 

Bolączką poprzedniej polskiej edycji Martwych Ziem, była między innymi mała ilość statystyk potworów czy bohaterów niezależnych. O tyle to przeszkadzało, że wymagało, przy i tak już skomplikowanej mechanice, dodatkowych godzin spędzonych na tworzeniu wszelkiej maści stworów, bądź NPCów. Tymczasem, w nadchodzącej edycji Reloaded problem ten rozwiązano poprzez zapełnienie całego rozdziału zatytułowanego "Spotkania" opisami stworów, zwierząt i NPCów, wraz ze statystykami. Znajdziemy w nim także, statystyki wszystkich głównych graczy Dziwnego Zachodu - od Grimme'a do Hellstromme'a. Wraz z wcześniejszym rozdziałem i ostatnią częścią podręcznika, jest to już prawie wszystko czego potrzebuje Szeryf, by rozpocząć tworzenie własnych przygód w świecie Martwych Ziem. Ostatni rozdział podręcznika zawiera proste zasady tworzenia upiornych miasteczek na Dziwnym Zachodzie. Choć wydaje się to skomplikowane, wystarczy wylosować kilka kart, porównać je z odpowiednimi tabelami i już mamy gotowe miejsce przygody. Rozwiązanie to nie było obecne w poprzedniej edycji. Jest to ta część, która odróżnia Savage Worlds, od innych systemów - elementy sandboxa są obecne, ale nienadużywane, więc Szeryf może wybrać to co mu pasuje.

 

Recenzowany Podręcznik Szeryfa jest wersją PDF. Sam podręcznik drukowany pojawi się w kwietniu, a oficjalna premiera będzie mieć miejsce na konwencie Pyrkon. Grafiki w części przeznaczonej dla Szeryfa utrzymane są w zdecydowanie mroczniejszym klimacie. Sądzę, że można było wymieszać część z nich z grafikami z Podręcznika Gracza, dla lepszego kontrastu. Z drugiej strony, nie można ilustracjom, w żadnej z części podręcznika Deadlands Reloaded, nic zarzucić. Ociekają klimatem, jak typowy wygrzebaniec śmiercią. Należy także pamiętać, że kupując podręcznik w wersji limitowanej, prócz samego podręcznika w twardej oprawie i na kredowym papierze, kupujący dostanie 2 talie kart w klimatach Deadlands, zestaw żetonów potrzebnych do gry, zestaw wzorników oraz płytę, na której znajdą się plany podłóg z Dziwnego Zachodu, plaskacze, muzyka na sesję oraz przygoda. Dodatkowo dla wygody gry, dorzucono poręczną mapę Dziwnego Zachodu. Wszystko to zapakowane będzie w klimatyczne pudełko. Sądzę więc, że wydanie będzie stało na najwyższym poziomie.

 

Podsumowując, muszę powiedzieć, że w pojedynku wydanej 11 lat temu wersji i wersji Reloaded, starsze wydanie pada już od pierwszego strzału i to tuż po sięgnięciu po rewolwer. Nie oznacza to, że można wyrzucić stare podręczniki. Po prostu czasy się zmieniły i tak też się stało z Martwymi Ziemiami. Edycja Reloaded, dzięki mechanice Savage Worlds, wychodzi na przeciw problemom poprzedniej edycji, ale także czerpie garściami z niej. Każdy wybierze tę edycję, która mu bardziej będzie pasować, ale warto zapoznać się z Deadlands Reloaded. Kawał świetnego i znanego nad Wisłą systemu w nowej, lepszej oprawie.

Korekta: Haka

 

Ocena recenzenta: 9/10

Tytuł: Deadlands Reloaded Podręcznik Szeryfa (część                         podręcznika głównego Deadlands Reloaded)

Część Pierwsza: Deadlands Reloaded Podręcznik Gracza 

Wydawnictwo: Gramel

Wydanie: PDF 

Premiera: Marzec 2012; Przedsprzedaż

 

   

 


comments powered by Disqus