Krew i rdza^2 - recenzja

Autor: Damian "Haka" Drozdowski Redaktor: Hakamata

Dodane: 20-02-2011 00:40 ()


Neuroshima nie jest systemem martwym i nie zanosi się na to, że szybko się takowym stanie. Świadczy o tym ogromna ilość tekstów, które pojawiają się w Internecie i rzesza fanów, stale powiększająca się o nowe osoby. Nie to jest jednak głównym źródłem siły życiowej dla systemu. Są nią dodatki, które za każdym razem rozwijają pewien  aspekt świata gry. Obecnie na polskim rynku króluje nowe źródło tejże energii, czyli Krew i rdza^2. Jak prezentuje się najnowsze dziecko Wydawnictwa Portal?

Otóż okazuje się, że radzi sobie całkiem dobrze, choć nie ze wszystkim.

Podręcznik zaczyna się rozdziałem opisującym nową opcję Neuroshimy, czyli Neuroshima 2020. Cała historia dzieje się wokół samego momentu Apokalipsy, kiedy było dobrze, każdy żył swoim życiem i nie zdawał sobie sprawy, że za chwilę jego doświadczenie na nic się zda i będzie musiał na nowo uczyć się, jak przetrwać. Materiał napisany jest przystępnie, ale autorzy systemu przyzwyczaili nas do wyższego poziomu tekstów i niestety po lekturze można odczuć duży niedosyt. Pomysły na przygody również nie są najwyższych lotów i sam sposób opisania dużo lepiej sprawdziłby się, gdyby zastosowano szablon, którego użyto w przygodach w dalszej części podręcznika. Ma on duży potencjał, prawdopodobnie przypadnie do gustu wielu MG, którzy zaczną prowadzić swój własny bieg wydarzeń około apokaliptycznych, co jednak będzie wymagało sporej dozy kreatywności.

Następnie, po niezbyt dobrym początku, pojawia się materiał dotyczący tajemnic MG, czyli rzeczy, które działy i dzieją się w świecie Neuroshimy, a są ściśle tajne. Mamy tu do czynienia z tekstem na dobrym, portalowym poziomie. Większość tajemnic jest bardzo dobrze przedstawiona i stwarza ogromne możliwości. Do każdej autorzy dodają po kilka pomysłów na przygody, które zapowiadają się naprawdę ciekawie i właśnie one tworzą  "mięcho" Zasranych Stanów. Artykuły o operacjach Posterunku i Piętnie Neodżungli są najlepiej przygotowane i po przeczytaniu aż prosi się o więcej. Kawał dobrej roboty. Pozostałe motywy również są ciekawe i przy niewielkim nakładzie pracy mogą zapewnić rozrywkę dla graczy na długie godziny gry.

Po materiałach dotyczących samego świata, przechodzimy do głównego dania Krwi i rdzy^2, czyli przygód. Autorzy przedstawiają wiele najróżniejszych pomysłów, by wyciągnąć z Neuroshimy wszystko, co najlepsze. Niestety część  z nich jest opisana kiepsko i mało grywalnie. Niemniej jednak możliwe jest, że akurat te pomysły dla wielu MG będą inspiracją i motywacją. Fakt jest faktem, że wszystkie przygody zawarte w dodatku dają możliwość wielu godzin gry i przy odrobinie energii da się z nich zrobić solidne kampanie. Bardzo pomocny jest schemat scenariuszy, ponieważ nawet nie czytając ich, lecz wyłącznie rzucając okiem na zawarte u góry strony hasła, wiemy wokół czego oscylować będzie dana rozgrywka. Jest to bardzo przydatne przy szybkim szukaniu pomysłów na zdarzenia, a ponadto umożliwia wstępną selekcję. Dodatkowo przygody w większości podzielone są na zgrabne, przejrzyste etapy, wokół których trzeba się skupić, bądź które tłumaczą dane aspekty przygody.

Warto wspomnieć również o wydaniu, a jest ono dobre, standardowy dla settingu format, rozkład strony. Korekta stoi na wysokim poziomie. Dodatkowo okładka jest zdecydowanie twardsza, niż była dotychczas, co wpływa na żywotność podręcznika. Wartym wspomnienia są również ilustracje Mariusza Gandzela, które znakomicie oddają klimat artykułów.

Podsumowując, pomimo kilku minusów, podręcznik jest wart swojej ceny, ponieważ znajdziemy tu wiele pomysłów na sesje oraz dużo neuroshimowego "mięcha". MG powinni się zaopatrzyć w ten podręcznik, aby nie musieć stale wymyślać nowych zdarzeń na sesję.  Kolejnym plusem przemawiającym za kupnem jest rozdział o tajemnicach MG. Oczywiście dla każdego fana Neuroshimy jest to pozycja obowiązkowa.

Korekta: Spider

Ocena recenzenta: 7/10

 

Podstawowe informacje:

Nazwa: Krew i rdza^2

Liczba stron: 128

ISBN: 978-83-60525-31-9

Autorzy: Rafał Szyma, Bartosz Majorczyk, Mateusz Zaród

Ilustracje: Mariusz Gandzel, Radosław Gruszewicz, Barbara Trela-Szyma,

Mateusz Bielski

Cena: 37 zł

 

Dziękujemy Wydawnictwu Portal za udostępnienie egzemplarza do recenzji.


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...