John Barry - biografia

Autor: Maciej "Levir" Bandelak Redaktor: Levir

Dodane: 03-11-2006 16:10 ()


John Barry jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej przełomu XX i XXI wieku, lecz jego kariera wiodła go przez wiele różnorodnych stylów i gatunków muzycznych. W muzyce filmowej najbardziej znany jest ze swojej pracy nad filmami o Jamesie Bondzie, lecz jest również posiadaczem 5 Oskarów, z których każdy został przyznany za inne jego filmy. Born Free (najlepszy score i najlepsza piosenka), The Lion in Winter, Out of Africa i Dances with Wolves wszystkie te tytuły są równieź znane i lubiane. Dodatkowo od 1957 roku przez wczesne lata 60-te jako lider John Barry Seven był jedną z bardziej rozpoznawalnych postaci muzyki popularnej w Anglii.

Urodzony w York, w Anglii, 3 listopada 1933 roku, syn właściciela niewielkiego teatru i pianistki już jako chłopiec przejawiał spore zainteresowanie muzyką. Pobierał lekcje pianina lecz dość szybko przerzucił się na trąbkę. Większość swego dzieciństwa spędził obracając się w kręgu muzyki klasycznej lecz odkrył później inny gatunek jakim był jazz - jego idolem był Harry James a ulubiona muzyka była grana przez Benny'ego Goodmana, Duke'a Ellingtona, Woody Hermana i the Dorsey Brothers.

Barry zgłębiał tajniki pianina i komponowania pod okiem swego mistrza, dr Francisa Jacksona z York Minster Cathedral i wielce interesował się aranżacją. Dorastając w środowisku biznesowym swojego ojca John zawsze był zaznajomiony z potęgą i wpływami kina. Pierwszym filmem, który ukazał mu siłę muzyki filmowej był A Song to Remember, opowieść o życiu Fryderyka Szopena. Ze swych czasów młodości Barry wymienia jeszcze dwie ścieżki dźwiękowe, które miały na niego największy wpływ : The Treasure of Sierra Madre (Maxa Stainera) i The Third Man (Antona Karasa).

Barry grywał w lokalnym zespole jazzowym gdy był nastolatkiem, na dodatek miał szczęście trafiając do muzycznej jednostki wojskowej gdy został wcielony do armii w wieku 18 lat. W czasie swej dwuletniej przygody z wojskiem próbował aranżacji a następnie rozwijał tę umiejętność dzięki kursom korespondencyjnym. Po powrocie do cywila zaoferował swe kompozycje kilku liderom zespołów, wśród nich byli Ted Heath, Jack Parnell i Johnny Dankworth. Dankworth użył dwóch z nich a Parnell zasugerował Barremu założenie własnego zespołu. W rezultacie powstał zespół pod nazwą John Barry & the Seven, później znany jako John Barry Seven. Grupa przeprowadziła się do Londynu i spróbowała dostać się do The Six-Five Special, programu brytyjskiej telewizji, lecz bez skutku. Po kilku tygodniach grywania na żywo oraz wystąpieniu jako support na sporym koncercie Tommy'ego Steele, producenci programu zmienili zdanie i przyjęli ich do show. Grupa natychmiast stała się popularna a John Barry został gwiazdą, nie tylko grając na trąbce lecz równieź jako dyrygent chórków wokalnych.

Na koniec swych występów w programie podpisali kontrakt z wytwórnią EMI's Parlophone Records. Następny wielki koncert z ich udziałem miał odbyć się w ramach nowego programu o nazwie Oh Boy! gdzie występować mieli młodzi i perspektywiczni muzycy rock'n'rollowi (m.in. Cliff Richard). To właśnie wtedy Barry został muzycznym dyrektorem sekcji perkusyjnej przy tworzeniu muzyki do dramatycznego programu w którym główną rolę grał młody wokalista/aktor Adam Faith. W latach 1959-62 Barry i Faith byli duetem nie do pobicia, zarówno na ekranie jaki i w studio nagraniowym, wydając dużą dozę brytyjskich hitów z wytwórni Parlophone.

W czasie tego okresu Barry zaaranżował i akompaniował dla wielu innych artystów z tej wytwórni, włączając w to Desmond Lane, the England Sisters czy Billa i Bret Landis. The John Barry Seven również miało na koncie parę hitów w tym "Hit or Miss" oraz cover "Walk Don't Run" z reperuaru The Ventures. Rozpoznawani byli przede wszystkim dzięki swemu niezwykłemu brzmieniu uzyskiwanemu przez precyzję grania i częste używanie elektrycznego pianina czy innych raczej niepospolitych instrumentów (i to w czasach gdy instrumenty elektryczne było słabo tolerowane).

W 1960 roku, Barry został zaproszony do napisana swej pierwszej ścieżki dźwiękowej do filmu Beat Girl z główną rolą Adama Faitha. Rezultatem był robiący wrażenie miks instrumentów dętych, ciężkiej elektrycznej gitary (ukłon w stronę gitarzysty z zespołu Barry'ego Vica Flicka) i orkiestry. Barry w poźniejszych czasach wykoncypował cały album "Stringbeat", na którym zestawił ze sobą brzmienie zespołu i sekcji smyczków. W tym okresie Barry zajmował się wieloma projektami muzycznymi. Ciężko uwierzyć patrząc z perspektywy czasu ale John Barry był wtedy głównym rywalem zespołu Cliffa Richarda - The Shadows - która była znana z solowych insrumentalnych poczynań. Zespół rozpoczął ten rok wydaniem dodatku do operetki "Gilbert & Sullivan" pod tytułem "The Cool Mikado" lecz w tym samym roku kamieniem milowym w karierze Johna stało się coś innego. Barry został zaangażowany przez producentów filmu "Dr. No" do dokończenia i wykonania ścieżki dźwiękowej rozpoczętej przez kompozytora Monty'ego Normana. Sam film okazał się hitem a praca Barry'ego została tak entuzjastycznie przyjęta przez producentów Harry'ego Saltzmana i Alberta Broccolę, że Barry nie tylko dostał okazję napisania całego score do następnego filmu ale i został etatowym ilustratorem filmów o Jamesie Bondzie aż do 1985 roku i ukazania się "Licencji na zabijanie". Niektóre z tych utworów zostały przearanżowane ("Goldfinger", "Thunderball" czy "You Only Live Twice") i stały się popularnymi piosenkami śpiewanymi przez Shirley Bassey, Toma Jones'a czy Nancy Sinatrę. Najlepszą z nich może być najbardziej niezwykła "We Have all the Time in the World" ze "W służbie jej królewskiej mości" zaśpiewana przez Louisa Armstronga. O ile "Beat Girl" dało miejsce kompozytorowi w Anglii o tyle "Dr. No" i następne dwa filmy "From Russia with Love" i "Goldfinger" rozsławiły Barry'ego na całym świecie.

Jednakże to "Born Free" wrzuciło kompozytora na szczyty popularności kiedy do otrzymał Oskary za całą ścieżkę i piosenkę tytułową. Od tego momentu John ilustorował wiele wielkich filmów czy to angielskich czy hoolywoodzkich od eksperymentalnego filmu "Dutchman" po ambitne dramaty takie jak "The Lion in Winter" (za który otrzymał swego trzeciego Oskara). W tym samym roku 1962 kiedy to napisał muzykę do pierwszego filmu o Jamesie Bondzie opuścił EMI by dołączyć do niezależnej wytwórni Ember Records. Oprócz wykonywania własnych nagrań, wyprodukował wiele projektów innych artystów tej wytwórni (w tym Chad & Jeremy czy bestsellerową serię komedii muzycznych "Fool Britannia" - satyrę na skandal, który niemalże doprowadził do upadku brytyjskiego rządu).

W środku swej filmowej pracy, kompozytor znajdował czas by wydawać albumy swoim nakładem. Zwykle bywały to ponowne nagrania swej pseudo-filmowej muzyki. W 1999 roku wydał jeden album w klasycznym instrumentalnym stylu "The Beyondness of Things". Pod koniec lat 80-tych przebył grozącą śmiercią chorobę, po której napisał muzykę do "Tańczącego z Wilkami", swoją jedną z najbardziej ambitnych produkcji wypełnioną skomplikowanymi i rozległymi orkiestracjami za co otrzymał swego piątek już w karierze Oskara. W 1992 roku otrzymał nominację do kolejnego Oskara, tym razem za muzykę do filmu o Chaplinie.

 

Biografia została przetłumaczona ze strony Vh1.

 

JOHN BARRY - FILMOGRAFIA (uwzględnia tylko całościowe kompozycje)

 

2005: Planet X (serial TV)

2001: Enigma

2000: Song of Africa, A

1998: Goodbye Lover

1998: Gra w serca (Playing by Heart)

1998: Kod Merkury (Mercury Rising)

1997: Kochankowie sztormowego morza (Swept from the Sea)

1995: Across the Sea of Time

1995: In Search of James Bond with Jonathan Ross

1995: Przez ocean czasu. Nowy York 3D (Across The Sea Of Time)

1995: Płacz, ukochany kraju (Cry, the Beloved Country)

1995: Szkarłatna litera (Scarlet Letter, The)

1994: Specjalista (Specialist, The)

1993: Gra o życie (My Life)

1993: Rubin z Kairu (Ruby Cairo)

1993: Niemoralna propozycja (Indecent Proposal)

1992: Chaplin

1990: Tańczący z wilkami (Dances with Wolves)

1988: Maskarada (Masquerade)

1987: W obliczu śmierci (Living Daylights, The)

1987: 25 lat Jamesa Bonda (Happy Anniversary 007 - 25 Years of James Bond)

1987: Płonące serce (Hearts of Fire)

1986: Złote dziecko (Golden Child, The)

1986: Peggy Sue wyszła za mąż (Peggy Sue Got Married)

1986: Killing Affair, A

1986: Kaczor Howard (Howard the Duck)

1985: Zabójczy widok (View to a kill, A)

1985: Nóż (Jagged Edge)

1985: Świadek (Witness)

1985: Pożegnanie z Afryką (Out of Africa)

1984: Do września (Until September)

1984: Cotton Club (Cotton Club, The)

1984: Morderstwo Mike'a (Mike's Murder)

1983: Golden Seal, The

1983: Podniebna droga do Chin (High Road to China)

1983: Svengali

1983: Ośmiorniczka (Octopussy)

1982: Werdykt (Verdict, The)

1982: Hammett

1982: Frances

1982: Murder by Phone

1981: Żar ciała (Body Heat)

1981: Legend of the Lone Ranger, The

1980: Dotyk Miłości (Touched by Love)

1980: Nocne gry (Night Games)

1980: Inside Moves

1980: Gdzieś w czasie (Somewhere in Time)

1980: Podnieść Titanica (Raise the Titanic)

1980: Night Games

1979: Willa

1979: Czarna dziura (Black Hole, The)

1979: Corn Is Green, The

1979: Hanover Street

1979: Scontri stellari oltre la terza dimensione

1979: Moonraker

1978: Gra śmierci (Game of Death)

1978: Betsy (Betsy, The)

1977: Young Joe, the Forgotten Kennedy

1977: Biały Bizon (White Buffalo, The)

1977: War Between the Tates, The

1977: Głębia (Deep, The)

1977: Gathering, The

1977: Eleanor i Franklin w Białym Domu (Eleanor and Franklin: The White House Years)

1977: First Love

1976: King Kong

1976: Eleonora i Franklin (Eleanor and Franklin)

1976: Powrót Robin Hooda (Robin and Marian)

1975: Dzień szarańczy (Day of the Locust, The)

1975: Love Among the Ruins

1974: Gołąb (Dove, The)

1974: Nasienie tamaryndowca (Tamarind Seed, The)

1974: Człowiek ze złotym pistoletem (Man with the Golden Gun, The)

1974: Mission: Monte Carlo

1973: Szklana menażeria (Glass Menagerie, The)

1973: Great Mysteries

1973: Dom lalki (Doll's House, A)

1972: Śledź mnie! (Follow Me!)

1972: Przygody Alicji w krainie czarów (Alice's Adventures in Wonderland)

1971: Walkabout

1971: Ostatnia dolina (Last Valley, The)

1971-72 Partnerzy (Persuaders!, The)

1971: They Might Be Giants

1971: Maria, królowa Szkotów (Mary, Queen of Scots)

1971: Diamenty są wieczne (Diamonds Are Forever)

1971: Prywatna wojna Murphy'ego (Murphy's War)

1970: Monte Walsh

1969: W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości (On Her Majesty's Secret Service)

1969: Spotkanie (Appointment, The)

1969: Nocny kowboj (Midnight Cowboy)

1968: Boom

1968: Deadfall

1968: Lew w zimie (Lion in Winter, The)

1968: Petulia

1967: Szepczące ściany (Whisperers, The)

1967: Żyje się tylko dwa razy (You Only Live Twice)

1966: Wrong Box, The

1966: Quiller Memorandum, The

1966: Dutchman

1966: Obława (Chase, The)

1966: Elza z afrykańskiego buszu (Born Free)

1965: Teczka Ipcress (Ipcress File, The)

1965: Sposób na kobiety (Knack, The)

1965-69 Newcomers, The

1965: Chłopiec na rowerze (Boy on a Bicycle)

1965: Król szczurów (King Rat)

1965: Four in the Morning

1965: Mister Moses

1965: Operacja Piorun (Thunderball)

1964: Zulu

1964: Goldfinger

1964: Jolly Bad Fellow, A

1964: Man in the Middle

1964: Seans w deszczowe popołudnie (Séance on a Wet Afternoon)

1963: Pozdrowienia z Moskwy (From Russia with Love)

1962: Pokój w kształcie L (L-Shaped Room, The)

1962: Doktor No (Dr. No)

1962: Amorous Prawn, The

1962: Mix Me a Person

1960: Beat Girl

1960: Garaż śmierci (Never Let Go)


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...