Recenzja Hive

Autor: Tomasz Piotr Serafin Redaktor: kwiatosz

Dodane: 08-05-2007 12:22 ()


HIVE, czyli Rój, to raczej nietypowa gra, ciężko ją także nazwać planszową, gdyż grać można na każdej w miarę płaskiej powierzchni o średnicy powyżej pół metra. W niedużym pudełku znajdują się 22 solidne bakelitowe sześciokąty o przekątnej nieco ponad 4cm i wysokości centymetra, oraz zapinany na suwak worek wykonany ze sztucznego tworzywa, doskonale nadający się do transportu gry. Gra jest więc odporna na zalanie dowolną nie żrącą cieczą, jedzenie, błoto, deszcz i upadek ze stołu. Nie ma problemu z zagraniem na plaży czy na ubitej ziemi. Trudno o bardziej uniwersalną grę logiczną.

 

Zasady

Każdy z kamieni, w jakże standardowym kolorze białym lub czarnym, reprezentuje jednego owada. Gracze wykonują swoje ruchy naprzemiennie, dokładając nowego owada do roju, czyli owadów biorących już udział w grze lub wykonując jednym z już dołożonych ruch. Raz dołożony owad zostaje w grze do końca (nie ma zbijania), wszystkie kamienie z roju muszą cały czas tworzyć jedną całość. Celem jest całkowite otoczenie królowej przeciwnika sześcioma kamieniami, przy czym nie jest ważne czy królową zostanie otoczona przez owady przeciwnika, czy własne. W grze występuje pięć rodzajów owadów:

  • Żółta pszczoła Królowa (jedna na gracza) - najważniejszy kamień w grze, porusza się tylko o jedno pole (gra jest bez planszy, więc te trzeba sobie wyobrazić). Należy bardzo uważać by mieć możliwość ucieczki, bo zablokowana królowa to połowa zwycięstwa/porażki.

  • Brązowy Pająk (dwa na gracza) - najmniej przydatny, porusza się zawsze o trzy pola. Trochę zapchajdziura, ale i na niego trzeba uważać, w ostateczności może się przydać.

  • Fioletowy Żuk (dwa) - porusza się zawsze o jeden, ale może wchodzić na inne owady i je unieruchamiać. Bardzo przydatny, pomocny przy otaczaniu królowej, ale z uwagi na niską mobilność trzeba uważać gdzie się go kładzie.

  • Zielony Pasikonik (trzy) - przeskakuje w linii cały rząd kamieni. Dobry do inwazji i otaczania królowej. Istotnie trzeba się go strzec.

  • Niebieska Mrówka Żołnierz (trzy) - najlepszy owad w grze, porusza się o dowolną ilość pól. Świetna do zapoczątkowania inwazji oraz do wykańczania przeciwnika. Jednak to mrówki są najczęściej blokowane - bardzo trudno jest wygrać, gdy nie ma się żadnej wolnej.

 

Rozgrywka

Rozgrywka jest szybka i dynamiczna, a nazwa gry dobrze odzwierciedla jej charakter: jak w roju owady przemieszczają się tu i tam, łażą po sobie i się przeskakują, lecz chaos jest tylko pozorny, nie ma trudności z ogarnięciem sytuacji. Możliwe do wykonania ruchy również widać na pierwszy rzut oka, ale by skutecznie przeprowadzić atak na królową, trzeba dobrze zaplanować kilka następnych ruchów, biorąc pod uwagę przyszłe akcje przeciwnika. Jest tu miejsce na synchronizację ataku i obrony, inwazje, odwroty i ratowanie królowej za wszelką cenę. Znajdzie się kilka strategii rozpoczynania i kończenia partii - nie takie, o których można by pisać książki, ale jest się nad czym zastanawiać.

 

Podsumowanie

Co mógłbym zaliczyć do zalet gry? Na pewno sposób wykonania, nie tylko gra jest wyjątkowo odporna i mobilna, budzi także zainteresowanie swoim wyglądem. Zasady są bardzo proste, gra nie wymaga lat treningu, ale oferuje wiele możliwości taktycznych i pozwala solidnie przećwiczyć szare komórki. Wady? Hmm... Pierwsza myśl jest taka, że nie ma, ale można się poprzyczepiać, np. do ceny (ale czy 80 zł to dużo?), do tematyki (robale?). Może to, że doświadczony gracz ma dużą przewagę nad początkującym i nie bardzo można ją zniwelować. Dla osób bardzo lubiących gry logiczne jest to pozycja obowiązkowa, dla grających od czasu do czasu interesująca pozycja, dla pozostałych może być powodem, dla którego zainteresują się tego rodzaju rozrywką. Polecam mocno.

 

Hive

  • Autor: John Yianni
  • Czas gry: 20-30 minut
  • Liczba graczy: 2
  • Cena: ok. 80 zł

 


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...