Teleskop TESS odkrył nową super-Ziemię

Autor: Spider Redaktor: Jacek Strzyż

Dodane: 08-03-2024 16:56 ()

Egzoplaneta TOI 715 b krąży w pobliżu czerwonego karła w odległości 137 lat świetlnych od Ziemi.

W kosmicznej skali 137 lat świetlnych to bardzo blisko i możemy być pewni, że system TOI 715 stanie się celem dokładniejszych badań w poszukiwaniu życia. Tym bardziej, że jak dotąd wszystkie dane wskazują na to, że planeta TOI 715 b jest 1.5 raza większa od Ziemi i znajduje się w ekosferze swojej gwiazdy, czyli w odległości, która nie jest ani za zimna, ani za gorąca (tzw. Goldilocks zone czyli strefa Złotowłosej) i umożliwia występowanie ciekłej wody, a co za tym idzie dogodnych warunków do rozwoju organizmów żywych.

Satelita Transiting Exoplanet Survey Satelite (TESS) wykrył podczas obserwacji gwiazdy ubytki w jej jasności podczas tranzytu planety. Podejrzewa się, że w układzie znajduje się jeszcze jedna, mniejsza planeta, TOI 715 c i jeśli jej istnienie się potwierdzi, będzie to najmniejsze ciało niebieskie odkryte przez TESS. Naukowcy będą mogli teraz przyjrzeć się układowi TOI 715 przy pomocy silniejszego narzędzia, jakim jest James Webb Space Telescope (JWST).

Oczywiście istnienie planety w ekosferze gwiazdy nie jest gwarancją istnienia życia na jej powierzchni. Obserwator spoglądający na nasz Układ Słoneczny mógłby stwierdzić, że aż trzy planety krążą w ekosferze Słońca, a wiemy, że jak dotąd życie występuje tylko na jednej z nich.

Źródło: space.com, ilustracja: Robert Lea