Dźwięk bez granic - Audioteka publikuje przełomowy audioserial

Autor: Audioteka Redaktor: Motyl

Dodane: 30-08-2023 22:33 ()


Trzy miesiące przygotowań, 25 aktorów, 30 osób pracujących na planach w 10 lokalizacjach i 15 dni nagraniowych - tak wyglądała produkcja audioserialu Spalona ziemia, który dzięki innowacyjnemu procesowi realizacji zapewni słuchaczom niespotykane do tej pory wrażenia.

  • Projekt był realizowany poza studiem nagrań, w naturalnych lokalizacjach, co znacznie zwiększa immersję odbiorców.
  • Dialogi oraz atmosferę lokalizacji nagrywano przy użyciu mikrofonów ambisonicznych, które można porównać do kamery 360 stopni.
  • W produkcji będzie można usłyszeć m.in.: Bartosza Bielenię, Mariana Dziędziela, Sandrę Drzymalską i Jacka Belera

Katastrofa klimatyczna, upadek demokracji i osobista tragedia

Twórcami serialu są Wojciech i Jerzy Oleksiakowie. Dokumentaliści przyznają, że podczas tworzenia scenariusza inspirowani się wydarzeniami i postaciami historycznymi z kilku ostatnich dekad w Europie Środkowo-Wschodniej. Spalona ziemia to paradokumentalna fikcja, która przenosi słuchaczy do roku 2036 w Republice Arny, gdzie nękająca susza i groźba wojny domowej stanowią mroczne tło dla opowieści o Josim (Bartosz Bielenia), który po osobistej tragedii, spowodowanej panującą w kraju przemocą, dołącza do radykalnego Frontu Pokoju. Szybko jednak zostaje uwikłany w skomplikowaną sieć tajnych powiązań między stronami konfliktu, który pustoszy państwo.

Aktorzy świetnie odpowiadają charakterom głownych postaci. Pisaliśmy serial z myślą o konkretnej obsadzie i niesamowite dla nas było, że pół roku później spotkaliśmy. Najwspanialsze jest to, że aktorzy pchnęli role o krok dalej - komentuje Wojciech Oleksiak, współautor scenariusza.

“Filmowa” produkcja audio

Twórcom i realizatorom Spalonej ziemi zależało na jak najwierniejszym odwzorowaniu świata zapisanego w scenariuszu, dlatego zdecydowano się na realizację nagrań do serialu poza tradycyjnym studiem nagrań, w którym aktorzy często nagrywają dialogi w kabinach, bez osób z którymi grają. Dzięki wykorzystaniu atmosfery naturalnych lokalizacji, a także - zwiększających poczucie immersji - mikrofonów ambisonicznych, dźwięki otoczenia pobudzają wyobraźnię słuchaczy, przejmując jednocześnie rolę tradycyjnego narratora.

Kiedy czytałam scenariusz najważniejsze dla mnie było to, że nie ma narratora, wszystko dzieje się w dialogu i w akcji. Wybór ambisonii to duże wyzwanie. Mikrofon można porównać do kamery 360 stopni wokół której aktorzy mogą grać. Gra przestrzeń i ruch, a aktorzy rozmawiają ze sobą jak w scenach filmowych. Najprzyjemniejsze w tej pracy jest to, kiedy w tak trudnych okolicznościach dostaje się świetny efekt, jakim jest wspaniale zagrana scena, albo kolejny dubel, który jest zaskakujący - komentuje Katarzyna Szczerba, realizatorka dźwięku.

Bardzo ciekawym wyzwaniem było realizowanie scen, w których nie było dialogów, a budowaliśmy całą scenę na dźwięku. Dźwięk wiele mówi o świecie, w którym żyjemy i można nim zbudować obraz. Skupienie się tylko i wyłącznie na stworzeniu wrażenia otoczenia i postaci było inspirujące i uruchomiające wyobraźnie - dodaje Katarzyna Iskra, II reżyserka.

To, jak powstawał audioserial, można zobaczyć w materiale making of, dostępnym pod załączonym linkiem. Pierwsze dwa odcinki najnowszej produkcji będą dostępne dla użytkowników Audioteka Klub od 30 sierpnia. Premiery kolejnych odcinków będą odbywały się co środę.


comments powered by Disqus