Luty 2023 - wydawnictwa ST Zenit i magazynu kulturalnego "Projektor"

Autor: Projektor Magazyn Kulturalny Redaktor: Motyl

Dodane: 08-02-2023 22:59 ()


Dostępne są już dodruki (wyczerpane przed świętami) trzech najnowszych premier:

  • „Wędrowiec i wizjoner. O eseistyce podróżniczej Jerzego Żuławskiego” (zawiera komiks na podstawie „Na srebrnym globie”)
  • „Kolacja u Jedynaczka. Franciszek Kostrzewski, pionier polskiego komiksu prasowego” (edycja polsko-angielska)
  • „Obywatel Szrajbman” (dramat + narracja graficzna)

 

 

AUTOR: Emmanuella Robak

WSTĘP: Paweł Chmielewski

ILUSTRACJA OKŁADKOWA i KOMIKS: Tomasz Łukaszczyk

STRON: 234

OKŁADKA: karton, kolor

ILUSTRACJE: 18 , czarno-białe

FORMAT: 210x275

PAPIER: EccoBook

ISBN: 978-83-952508-7-3

PREMIERA: 02 stycznia 2023

CENA: 60 PLN

Fragment:

Przez współczesnego odbiorcę Jerzy Żuławski kojarzony jest przede wszystkim z nurtem prozy fantastycznonaukowej, pamięta się o nim głównie, jako o autorze „Trylogii księżycowej”. A przecież był także utalentowanym dramaturgiem, refleksyjnym poetą, nowelistą, teoretykiem sztuki, propagatorem symbolizmu, filozofującym eseistą, publicystą, wreszcie tłumaczem pism hebrajskich Starego Zakonu i Fryderyka Nietzschego. Niewielu czytelnikom znany jest Żuławski, jako podróżopisarz, którego lapidarnie określa tytułowa formuła mojej książki: wędrowiec i wizjoner.

Wędrowcem był z zamiłowania, wykorzystywał każdą sposobność do wojażowania po Europie, a robił to z rozmaitych powodów: wyjazdu na studia, chęci poznawania świata i odkrywania obcych kultur, oglądania miejsc nieznanych i doświadczenia wrażeń niezwykłych. Zwiedził wiele miast szwajcarskich, niemieckich, angielskich, francuskich i włoskich, w Polsce przemieszczał się między Limanową, Bochnią, Jasłem, Krakowem, Lwowem i Zakopanem. Z ogromną pasją chodził po górach: rodzimych Tatrach i szwajcarskich Alpach. W górach odnajdywał spokój i piękno, w miastach tropił ślady przeszłości i symbole ponadczasowej kultury. Podróżowanie – rozmaicie motywowane – stanowiło więc integralny element jego biografii, dlatego też pisanie tekstów podróżniczych stało się z czasem jego naturalną aktywnością twórczą.

Wizjonerem był z kolei jako artysta słowa tworzący własne, alternatywne światy, jako prekursor polskiej fantastyki naukowej, autor dramatów symbolicznych, prozy poetyckiej i esejów filozoficznych, kreator legendy Słowackiego. Należał do pokolenia Młodej Polski, ale zachował odrębne w nim stanowisko, pozostawił po sobie utwory, prezentujące spojrzenie na świat człowieka wrażliwego i niezwykle oczytanego, którego myślenie i pomysły często wyprzedzały epokę, w której żył. Zagadnienia, które w nich poruszał, sytuacje, które opisywał, zjawiska, które prezentował, słowem rozmaite obszary ludzkiej egzystencji, jakie starał się swą myślą ogarniać – wydają się być wciąż aktualne i intrygujące. Poza tym można je z satysfakcją analizować, używając narzędzi proponowanych przez współczesne badania literackie, komentować za pomocą dzisiejszej terminologii, umieszczać w rozmaitych kontekstach interpretacyjnych.

 

 

Emmanuella Robak, ur. w Kielcach. Doktor nauk humanistycznych (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach), magister filologii angielskiej (Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi).  Pasjonatka muzyki i literatury. Jej zainteresowania literackie to przede wszystkim estetyka modernizmu w literaturze polskiej, angielska literatura epoki wiktoriańskiej oraz literatura science-fiction. Publikowała m. in. na łamach takich czasopism jak "Studia filologiczne", "Jednak książki", "Artes Humanae", „Maska", „Meakultura” oraz "Projektor - kielecki magazyn kulturalny". Wokalistka, autorka tekstów, kompozytorka, producentka muzyczna (Lily of the valley, Miranda Cartel).

 

 

 

TEKST: Paweł Chmielewski

ILUSTRACJE i OPRAWA GRAFICZNA: Jerzy Ozga

STRON: 82

ILUSTRACJE: 34, czarno-białe

FORMAT: 148x210

PAPIER: EccoBook 90

OKŁADKA: Karton, kolor

ISBN: 978-83-952508-6-6

CENA: 20 PLN

PREMIERA: 13 września 2022

„Obywatel Szrajbman” to zapis historii w formie scenariusza, któremu równolegle towarzyszą rysunki układające się w opowieść graficzną.  Komikso-dramat formalnym kształtem.

Głównym bohaterem opowieści jest Ilja Szrajbman (1905-1943), żydowski sportowiec występujący w polskich barwach. Poznajemy go u schyłku życia, zamkniętego za murami getta warszawskiego. Dzięki retrospekcjom poznajemy losy Szrajbmana. Od początków kariery pływackiej, rekordów Polski, zniechęcenia do sportu, prób założenia własnego przedsiębiorstwa, powrotu na pływalnię i wyjazdu na IO w Berlinie, aż do wybuchu wojny, pobytu w getcie, walce w powstaniu i śmierci w pierwszych jego dniach.

Po zakończeniu czynnego uprawiania sportu Szrajbman chciał się poświęcić karierze filmowej. Miał zagrać w polskiej wersji przygód Tarzana, reżyserowanej przez Juliusza Gardana (zdjęcia zaplanowano na wiosnę 1940 r). Plany przerwał wybuch II wojny światowej.

Punkty kulminacyjne opowieści to start polskiej sztafety pływackiej (złożonej ze sportowców żydowskiego, niemieckiego, polskiego, śląskiego i ukraińskiego pochodzenia) na Igrzyskach Olimpijskich 1936 r. w stolicy III Rzeszy oraz zagłada warszawskiego getta.

Historia Ilji Szrajbmana jest zarazem historią przenikania się środowisk artystycznych (przede wszystkim filmowego) i sportowego w przedwojennej Polsce. Historią pogmatwanych i niełatwych relacji polsko-żydowskich, gdzie obok ogromnego wpływu żydowskich intelektualistów na kształt Polski w latach 1918-1939, prawdziwych przyjaźni i wzajemnego szacunku istniała wrogość i antysemityzm. Tło stanowi narastające zagrożenie ze strony nazistowskich Niemiec, atak na Polskę w 1939 r., zagłada polskich Żydów, powstanie w getcie. Obok Ilji Szrajbmana występują autentyczne postaci, m.in. Juliusz Gardan, Michał Znicz, Wiera Gran, Miriam Ajzensztadt, Szapsel Rotholc, Eugeniusz Cękalski.

 

 

Autorzy:

Paweł Chmielewski, absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktor naczelny magazynu kulturalnego „Projektor”. Publikował m.in. w „Zeszytach Komiksowych”, „Studiach Sienkiewiczowskich”, „Biurze Literackim”, "Komiks i my", “Ha!art”, „Nowym Napisie”, „Biuletynie Rzeźby”. Autor książek teoretycznoliterackich: „Słowacki w supermarkecie”, „Słowacki w supermarkecie 2.0”, „Słowacki w McDonaldzie”, trzytomowej historii świętokrzyskiego komiksu „Nie tylko Yorgi”, monografii: „Rozmaite gatunki szarańczy. Cykle ilustracyjne i formy komiksowe w polskiej prasie XIX wieku”, „Na dworze Goździkowego Króla. Polskie formy komiksowe w kontekście europejskim od XV wieku do roku 1914”, „Kolacja u Jedynaczka/ Dinner at Jedynaczek’s. Franciszek Kostrzewski – pionier polskiego komiksu prasowego” (edycja polsko-angielska) oraz współautor publikacji zbiorowych (m.in. „1000 filmów, które tworzą historię kina”). Scenarzysta kilkunastu komiksów. Trzykrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Należy do Rady Programowej Muzeum Komiksu w Krakowie, organizuje Festiwal Komiksu i Narracji Obraz[k]owych – Kieleckie Prezentacje Komiksowe. Pracuje nad książką: „Harald idzie na wojnę. Od narracji obrazkowych do komiksu w Europie i Polsce 762-1918”.

 

Jerzy Ozga, absolwent grafiki warsztatowej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (oddział w Katowicach), ilustrator książek, autor okładek i rzeźbiarz (specjalizuje się w popiersiach i portretach figuratywnych). Publikował m.in. w „Komiks-Fantastyka”, „AQQ”, „Super Boom”, „Smok Komiks”, „Teraz”, „Komiks i my”, „Projektorze”. Autor storyboardów i opracowania rysunków w filmach Lecha Majewskiego („Pokój saren”, „Autobus na Golgotę”, „Młyn i krzyż”, „Dolina bogów”), z którym przygotował również kilka powieści graficznych. Laureat Grand Prix na MFKiG w Łodzi w 2003 r. Scenarzysta i rysownik komiksów: „Księga miecza”, „Flain”, „Głupek Sven”; rysownik komiksów „Ern”, „Salut bohaterom”, „Misja rozpaczy”, „Quo vadis” (2 tomy), „Katyń”, „Yorgi” (4 tomy), „Kapitan Gżebyk na tropie”, „Przygody Władka”. Jeden ze współorganizatorów Pierwszego Ogólnopolskiego Konwentu Twórców Komiksu w Kielcach (1991).

 

 

 

 

AUTOR: Paweł Chmielewski

TŁUMACZENIE: Emmanuella Robak

ILUSTRACJA OKŁADKOWA: Tomasz Łukaszczyk

STRON: 168

OKŁADKA: karton, kolor

ILUSTRACJE: 106, czarno-białe

FORMAT: 210x275

PAPIER: EccoBook

ISBN: 978-83-952508-8-0

CENA: 50 PLN

PREMIERA: 04 listopada 2022

To pierwsza w naszym kraju, koncentrująca się wyłącznie na komiksie, monografia twórcy polskich „opowieści z dymkiem” na łamach czasopism. Od debiutu Franciszka Kostrzewskiego w 1859 r. „Historyą Jedynaczka w 32 obrazkach” na łamach „Tygodnika Illustrowanego” zaczynamy mówić o polskich narracjach komiksowych w rozumieniu prasowym, a sam gatunek historyjek obrazkowych (chociaż znany i tworzony już od wielu lat), zyskuje w Polsce całkiem nowy wymiar i charakter.  W tej monografii artysta to Kostrzewski-komiksiarz, nie zaś dość dobrze znany i opisany malarz krajobrazów, scen rodzajowych oraz rysownik warszawskich ulic.
Twórca „Jedynaczka...” i 100 tysięcy innych rysunków ukazany zostaje nie tylko, jako artysta przez ponad 50 lat decydujący o kształcie polskiego komiksu oraz ilustracji prasowej (jako autor, którego naśladowano i któremu starano się sprzeciwić), ale również na tle epoki, rozwoju czasopism obrazkowych nad Wisłą, postaci redaktorów, wydawców, publicystów i innych rysowników. Istotną rolę w monografii odgrywa również wątek wpływów i inspiracji ilustrowaną prasą brytyjską i francuską, nie tylko na twórczość Kostrzewskiego, ale polskich czasopism od połowy XIX stulecia.  

   

comments powered by Disqus