Baronia przeklętych - recenzja

Autor: Paweł "Litwin" Litwińczuk Redaktor: Krzyś-Miś

Dodane: 11-08-2007 23:27 ()


Od czasów powstania Bretonii Księstwo Mousillion trapi straszliwa klątwa, która nie tylko niszczy uprawy, sprawia, że Mousillion zawsze pogrążone jest w półmroku i mgle, ale przede wszystkim deformuje ciała i dusze tutejszych mieszkańców...

„Baronia Przeklętych" jest przygodą do drugiej edycji WFRP, dziejącą się w przeklętym Księstwie Mousillon. W środku znajdziemy 96 czarno-białych stron wydrukowanych na porządnym, kredowym papierze, ozdobionym dużą ilością ilustracji (głównie przedstawiających charakterystyczne postacie lub budynki). Obrazek na okładce, autorstwa Wayna Englanda, mimo że odróżnia się od dotychczasowych, dobrze pasuje klimatem do zawartości.

Dodatek zawiera stylizowana plan miasta Mousillion, ale niestety nie ma mapy samego Księstwa. Co prawda mapę taką znajdziemy w suplemencie „Rycerze Graala", dodatku opisującym całą Bretonię, ale jej brak w „Baronii Przeklętych" jest dużym minusem.

Jednocześnie mając możliwość porównania „Baronii Przeklętych" z oryginalną „Barony of the Damned" muszę przyznać ogromnego plusa tłumaczom - ŻADNYCH błędów merytorycznych i dodatkowo „wyjście z tarczą" z kilku nieprzetłumaczalnych zwrotów. Brawo!

Przejdźmy zatem do treści. Podobnie jak i w przypadku innych przygód do WFRP 2ed., tak i ten dodatek podzielono na dwie części. Pierwszą jest opis miasta i Księstwa Mousillon. Druga zaś część zawiera samą przygodę. Cześć opisowa składa się z trzech rozdziałów: „Utracone Księstwo", „Przewodnik podróżnika po przeklętym Mousillon" i „Czarny Rycerz".

W rozdziale pierwszym przedstawiono mieszkańców tej przeklętej krainy i ich codzienne życie - podstawy gospodarki oraz system prawny i religijny, który, choć oparty zasadniczo na feudalizmie bretońskim, ma pewien lokalny koloryt (jakby powiedziało Radio Erewań: „...są pewne drobne różnice..."). W rozdziale tym znajdziemy ponadto kronikę historii Księstwa, jak również informacje na temat innych ras zamieszkujących tą krainę.

Rozdział drugi przybliża nam geografię Księstwa. Poczynając od Miasta Mousillion, przez Basztę Ułudy po Kaplice Pied'a Cochon przedstawiono nam pokrótce charakterystyczne obszary tej krainy. Dalej mamy garść rad dla podróżnika przemierzającego tereny Księstwa, które dają nam odpowiedzi na szereg pytań, np.: jakie choroby mogę złapać? (najbardziej trafna odpowiedź brzmi: wiele. Kilka jest opisanych i uzupełnia informacje z podręcznika podstawowego) Jakie środki transportu mam do dyspozycji? Co powinienem zabrać w podróż? (odpowiedź: praktycznie wszystko). Rozdział kończą zasady odgrywania rodowitego Mousillończyka, wśród których znajdują się dwie charakterystyczne dla Księstwa profesje: bagiennik i żabiarka oraz garść ludowych przesądów i opowieści.

W rozdziale trzecim spotykamy obecne ucieleśnienie klątwy Mousillon - Czarnego Rycerza, wspomnianego w „Rycerzach Graala". Z założenia rozdział ten przeznaczony jest dla Mistrza Gry pragnącego poprowadzić graczy przeciwko intrygom demonicznego przeciwnika. Na szesnastu stronach opisano motywy, cele i realizowane przedsięwzięcia Czarnego Rycerza, jego głównych popleczników i ich role w jego spisku. Znajdują się tu także ewentualni sojusznicy Bohaterów Graczy w walce ze spiskowcami oraz zestaw bestii charakterystycznych dla Mousillion.

Sama przygoda składa się z trzech rozdziałów: „Droga do Mousillion", „Stolica Mousillion" i „Rycerz-Ludożerca".

W rozdziale czwartym gracze udają się do Przeklętego Księstwa po głowę słynnego podżegacza Guido Le Beau, mają szansę popróbować swoich sił jako rozjemcy w  zadawnionym sporze i przekonać się, że nawet na terenie Mousillion znaleźć można przyjazne schronienie.

Piąty rozdział jest możliwością dla Bohaterów Graczy zbadania kilku śladów, które Guido Le Beau pozostawił po sobie w mieście Mousillion, co wciągnie ich w interesy kilku niebezpiecznych osobników.

Wreszcie następuje rozdział szósty, który pozwoli graczom odkryć jedną z wielkich tajemnic Mousillion i zaplątać się w sieć intryg Czarnego Rycerza oraz, być może, wyjść z tego z życiem.....

Scenariusz jest liniowy. Sprawia wrażenie swego rodzaju preludium kampanii dziejącej się w Mousillion. Dlatego bardzo mocno nastawiony jest na przedstawienie graczom zderzenia ich poglądów i przekonań z rzeczywistością Księstwa. W toku przygody gracze staną w obliczu kilku wyborów, które mogą sprawić, że zwycięstwo będzie „pyrrusowe"...

"Baronia przeklętych" jest świetnym, samodzielnym, charakterystycznym materiałem do grania. Jak juz wspominałem, ilustracja na okładce dobrze pasuje klimatem do zawartości. A to dlatego, że Mousilliona sprawia dla mnie wrażenie baśni, w której złamano podstawową zasadę -  dobro rzadko zwycięża, a zwycięstwo pozostawia gorzki posmak. Spełnia także swoją rolę jako uzupełnienie „Rycerzy Graala". Wysokie ideały bretońskich Rycerzy nie są tak odległe od rzeczywistości, jak w tej koszmarnej krainie. Ponadto wątki i intrygi przedstawione w przygodzie łatwo można wkomponować w kampanię dziejącą się w Bretonii.

Niestety ma to także drugą stronę - informacje zawarte w dodatku są hermetyczne i nie da się ich z łatwością zaadaptować gdzie indziej.

            Podsumowując mogę powiedzieć, iż dodatek kontynuuje „nową, świecką tradycję" wydawania przygód do drugie edycji WFRP i stoi na bardzo wysokim poziomie.

 

 

Ocena ogólna: 4,3/6 (chociaż ja subiektywnie oceniam na 4,75 za klimat...)

Oprawa graficzna i wydanie: 4,5/6

Zawartość: 4/6

 

 

Tytuł: Baronia Przeklętych

Wydawca: Copernicus Corporation

Autorzy: Ben Counter, David Chart

Tłumaczenie: Katarzyna Pleskot

Ilustracje: Tony Parker, Wayne England, Dave Gallagher

Data wydania: 2007

Liczba stron: 96

cena: 45,00 PLN

 

 

Dziękujemy wydawnictwu Copernicus Corporation za udostępnienie egzemplarza do recenzji.


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...