"Sensacja i Przygoda" - recenzja

Autor: Jakub "Arathi" Nowosad Redaktor: Arathi

Dodane: 23-08-2011 13:22 ()


Wydawnictwo Gramel przyzwyczaiło nas do zapełniania swymi podręcznikami luk na polskim rynku gier fabularnych. Po fantasy, superherosach i s-f przyszła pora na coś bardziej sensacyjnego i przygodowego. Wydany przez Adamantam Entertainment podręcznik Thrilling Tales eksploruje gatunek pulp. Ten obecny w powieściach groszowych pierwszej połowy ubiegłego wieku gatunek do tej pory dla polskiego gracza był poniekąd znany tylko z Wolsunga. Gramel poszedł o krok dalej i wydał Thrilling Tales po polsku, w podręczniku pod tytułem Sensacja i Przygoda.

Prawie 200-stronnicowa książka formatu B5 na pierwszy rzut oka prezentuje swą okładką już to, czego możemy się spodziewać po zawartości. Grafika z okładki całkowicie bije tą z wersji anglojęzycznej. Zresztą, wszystkie grafiki w podręczniku prezentują wysoki poziom, i tylko chciałoby się by wydanie było w pełnym kolorze dla wrażeń estetycznych i szyte w twardej oprawie. Niemiłe wrażenie wywarło na mnie umieszczenie reklamy na jednej ze stron - rozumiem potrzebę reklam, ale nie przypadło mi do gustu umieszczenie jej w tekście. Podobnie rzecz się ma z całostronicową reklamą wydawcy w środku podręcznika. Mimo tych kilku wad wydanie, jak zresztą zawsze, stoi na wysokim poziomie. Należy też zaznaczyć, że w wersji limitowanej otrzymaliśmy ciekawą kampanię oraz PDF z dodatkowymi informacjami o II RP. Atutem podręczników od Gramela jest także wydanie w PDF dodawane za darmo do edycji limitowanej.

Także zawartość podręcznika pozwala zaniemówić z wrażenia. Spodziewałem się dostać wolumin wypełniony po brzegi zasadami, których za nic nie chciało by mi się czytać. To co dostajemy z Sensacją i Przygodą wywarło na mnie ogromnie pozytywne wrażenie. Już na samym początku otrzymuje się porządny wstęp na temat gatunku "pulp". Niejedna encyklopedia nie powstydziła by się tak dobrze opracowanym hasłem. Oprócz rzeszy przykładów z popularnych filmów czy opowieści zza oceanu otrzymujemy także polskie zestawienia ery pulpu. Rozdział, bez owijania w bawełnę mówi nam co to pulp i jak go wykorzystać oraz skąd czerpać pomysły.

Drugi rozdział to chronologia lat międzywojnia, tak w Polsce jak i zagranicą. Nie znajdziemy jednak tutaj tyko suchych faktów znanych z lekcji historii, lecz także te dotyczące kultury, afer i skandali - wszystko to powinno pomóc dogłębniej zrozumieć pulpowy charakter settingu. Następnie gracze otrzymują zestaw porad oraz archetypów dla swych postaci. Uzupełniony przez nowe zawady i przewagi rozdział ten jest już kolejną częścią podręcznika, z której pulp się wręcz wylewa. Wspaniale prezentuje się też konwersja tej części na polskie realia. Razem z innymi polskimi częściami podręcznika lokalizacja settingu sprawia, że dostajemy wręcz dwie gry w jednej - Thrilling Tales i pulp po polsku. Nasi bohaterowie mogą skorzystać także z ekwipunku opisanego w kolejnym rozdziale. Pojazdy, broń i inny ekwipunek jest dobrze opisany i poparty statystykami. Przydałoby się tylko trochę więcej ilustracji. Pulpowe zasady zawarte w kolejnym rozdziale to modyfikacje podstawowych reguł dających odczuć pulp także w mechanice gry. Można rzec, że w tym miejscu kończy się pierwsza umowna część podręcznika, a zaczyna część historyczna.

Kolejne rozdziały poświęcone są pulpowym łotrom. Mamy więc szeroki przekrój tak komunistów i nazistów, jak i złowrogich chińczyków czy indyjskich dusicieli. Każde zagrożenie jest porządnie opisane, zawiera nie tylko krótki ale dokładny rys historyczny, lecz także sposoby na wykorzystanie motywu w grze. Praca jaka została włożona w ten rozdział zasługuje na medal - tak precyzyjnych informacji i jednocześnie przydatnych próżno szukać w innych podręcznikach. Dodatkowo złoczyńcy uzupełnieni są statystykami więc ani MG ani gracze nie powinni mieć problemów z kwestiami mechaniki. Przez tą część podręcznika przemyka się dość szybko - jest to zasługa lekkiego i przyjemnego języka jakim jest pisany zresztą cały podręcznik. Można powiedzieć, że to "podręcznik dla ludu".

Przedostatnia część recenzowanego produktu to ponownie esencja historii - opis Rzeczpospolitej Sanacyjnej. Także tutaj nie ma co liczyć na tylko suche fakty wprost z podręczników czy Wikipedii. To porządny rozdział z przewijającym się na każdej stronie pulpem. Znajdziemy więc tu informacje na temat kultury i polityki II RP, wielkich afer i skandali oraz prezentacje wrogów Polski.  Wszystko opisane w taki sposób by bez problemu dało się każdy element wykorzystać na sesji. Wiele z opisanych przykładów jest także zapewne nieznanych szerszemu gronu, wobec czego lektura tej części może też być bardzo ciekawą formą nauki. Cała Polska lat 30. XX wieku opisana przez pryzmat pulpu - benedyktyńska praca, która stanowi o niezwykłości tego podręcznika.

Ostatnia część podręcznika to generator przygód - choć przypomina czysto sandboxowe rozwiązania, to jest to pełnoprawne rozwiązanie pulpowe oparte o podobne zasady stworzone przez jednego ze znanych autorów powieści z gatunku pulp. Byłem pod wrażeniem ilości możliwych rozwiązań. Sądzę, że takie generatory powinny być częściej obecne w polskich podręcznikach.

Bez żadnych wątpliwości Sensacja i Przygoda to świetny przewodnik po gatunku pulp. Dobrze napisany i zawierający od groma tekstu podręcznik domaga się tylko usunięcia reklam i dodania twardej oprawy. Niezależnie jednak od wydania ten podręcznik należy polecić każdemu komu znudziło się standardowe fantasy czy s-f, a chciałbym pobawić się brawurowo i sensacyjnie.

korekta: Levir

Ocena recenzenta:  8/10

Tytuł: "Sensacja i Przygoda" (tytuł oryginalny: "Thrilling Tales")

Wydawnictwo: Wydawnictwo Gramel

Liczba stron: 200

Recenzent: Jakub "Arathi" Nowosad


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...