Technologia rodem z Gwiezdnych wojen w służbie pilotów

Autor: S_p_i_d_e_r Redaktor: S_p_i_d_e_r

Dodane: 16-01-2011 15:39 ()


{obrazek http://img209.imageshack.us/img209/2553/jfkcancelled304.jpg} Tworzony przez firmę Honeywell projekt Synthetic Enhanced Vision System (SEVS) zakłada umożliwienie latania samolotem w warunkach zerowej widoczności. 

Zimowe opady śniegu sparaliżowały drogi i lotniska w Europie i USA. Większość lotów odwołano, reszta była gigantycznie opóźniona. Setki tysięcy pasażerów dniami koczowało na lotniskach oczekując na swój samolot. 

{obrazek http://img502.imageshack.us/img502/6577/52731126.jpg} Firma Honeywell zaprojektowała SEVS specjalnie na takie okoliczności. Wyglądanie przez okno kokpitu nie jest wystarczające w zimowych warunkach. Chad Cundiff, vice-szef projektu, opisuje wynalazek jako narzędzie dające pilotom jasny obraz otaczającej ich sytuacji - niezależnie od panujących warunków piloci będą wszystko widzieć jak w słoneczny, bezchmurny dzień. 

SEVS działa na zasadzie tworzenia przy pomocy danych GPS oraz czujników podczerwieni sztucznego, trójwymiarowego obrazu. Dodatkowo wspierać go będzie baza danych zawierająca informacje zebrane w czasie 800 milionów godzin lotu. Pozwoli to na bezpieczne lądowanie nawet jeśli widoczność spadnie poniżej 15 metrów (!). 

{obrazek http://img3.imageshack.us/img3/5829/xwing03.gif} Wprowadzenie SEVS pozwoli na skrócenie o połowę czasu, w którym lotniska są wyłączone z powodu złej pogody, pozwoli też zaoszczędzić pieniądze, które są wydawane na przekierowania samolotów (koszt przekierowania Boeinga 737 to około $6,000). 

System jest obecnie testowany w wojskowych helikopterach, a w ciągu 5-10 lat powinien zostać wprowadzony do lotnictwa cywilnego. Oczywiście SEVS nie jest lekarstwem na wszystkie problemy lotnisk w zimie - nie potrafi odśnieżyć pasów, a i nawet z takim zaawansowanym systemem nikt nie zaryzykuje lądowania w czasie burzy śnieżnej.

 

 

Źródło: BBC.co.uk


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...