"Graj z głową" – recenzja

Autor: Krzysztof Księski Redaktor: Krzyś-Miś

Dodane: 21-03-2009 12:27 ()


 

 

 

Poradniki dla Mistrzów Gry to rzecz, która jest stale i niezmiennie potrzebna w grach fabularnych. Wszak wciąż pojawiają się kolejne pokolenia graczy, którzy chcą spróbować swych sił w trudnej, ale satysfakcjonującej sztuce prowadzenia sesji. Wydawnictwo Portal wyszło naprzeciw nowym Mistrzom Gry, jak również tym starszym i bardziej doświadczonym, rozpoczynając wydawanie cyklu poradników o prowadzeniu. Po niezłym „Graj twardo” Johna Wicka, przyszła kolej na pierwszy polski almanach mistrzowania – „Graj z głową”, który wyszedł spod pióra Ignacego Trzewiczka – jednego z najsłynniejszych rodzimych twórców, popularyzatorów i wydawców gier fabularnych.

Almanach, stworzony przez szefa Portalu, traktuje przede wszystkim o prowadzącym sesję, graczach oraz wzajemnych relacjach miedzy nimi. Trzewiczek wychodzi ze słusznego założenia, że najważniejszym celem każdej sesji jest dobra zabawa wszystkich jej uczestników. W tym celu należy stosować szereg zasad i sztuczek, które umożliwią realizację tego postulatu.

Najwięcej miejsca autor poświęca osobie gracza. Nie proponuje nam jednak szczegółowych rozwiązań na temat jego traktowania, choć podaje wiele przykładów.  Daje przy tym mnóstwo interesujących oraz, co najważniejsze, praktycznych i bardzo przydatnych rad. Następnie powoli przesuwa uwagę na całą drużynę, interakcję między nią, a prowadzącym, jak również relacje pomiędzy poszczególnymi graczami. Trzewiczek uważa, że odpowiednie traktowanie poszczególnych uczestników gry przełoży się na sukces podczas sesji. Proponuje metody radzenia sobie z niesfornymi graczami, jak również z ich postaciami. Bardzo dużo miejsca poświęca rozmowie z nimi - rozpoznawaniu ich potrzeb i problemów związanych z sesją. Nie podaje przy tym zbyt wielu bardzo szczegółowych zasad (np. nie mówi, jaka muzyka powinna być na sesji albo jak manewrować światłem podczas rozgrywki). Stara się natomiast podawać pewne ogólne zasady, których zrozumienie pozwoli Mistrzowi Gry na odpowiednie traktowanie graczy. Nazwałbym to filozofią RPG, zawartą na 128 stronach podręcznika.

Muszę przyznać, że „Graj z głową” stoi na bardzo wysokim poziomie. Porad jest tu mnóstwo, pomysłów jeszcze więcej. Trzewiczek stara się raczyć czytelnika wieloma konceptami na bardzo różnych płaszczyznach: czasami są to drobiazgi, niekiedy rzeczy większe, a nierzadko ogólne, aczkolwiek zawsze przydatne. O ile w „Graj twardo” sporo było tzw. wodolejstwa, tak tutaj zupełnie nie mamy z tym do czynienia. Szef Portalu pisze treściwie i przemawia do wyobraźni, co sprawia, że książkę czyta się bardzo przyjemnie, a jednocześnie widać w niej ogrom wiedzy autora. Wszystko jest nieco chaotycznie poukładane, ale napisane przystępnym językiem, świadczącym o dużych zdolnościach dydaktycznych autora. Ponadto Trzewiczek daje poznać, że na grach fabularnych się wychował i one bardzo mocno go ukształtowały. W związku z tym tekst jest dość emocjonalny i pojawiają się w nim nutki nostalgiczne – wtedy, gdy współtwórca „Neuroshimy” wspomina o tym, jak powstały niektóre spośród jego dzieł. Wzmiankuje o nich jednak mimochodem i zawsze, aby uzmysłowić czytelnikowi jakąś ważną myśl.

„Graj z głową” to rewelacyjny almanach dla każdego Mistrza Gry. Zarówno początkujący, jaki i stary wyga znajdą tu wiele przydatnych pomysłów i rozwiązań. A to wszystko podane w lekki i zrozumiały sposób, bez zbędnego zarozumialstwa czy używania niepotrzebnie górnolotnych słów. Gorąco polecam tę książkę, zwłaszcza że poza zdobyciem wielu cennych informacji można spędzić kilka miłych godzin na lekturze.

 

Korekta: S_p_i_d_e_r

 

 

Tytuł: Graj z głową

Autor: Ignacy Trzewiczek

Wydawca: Portal

Data wydania: grudzień 2008 r.

Liczba stron: 128

Cena: 35 zł

 

Przeczytaj też pierwszą recenzję "Graj z głową"


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...